SPECIAL

„Scandalul corvetelor” sau cum a ratat statul român întărirea securității în Marea Neagră. România se roagă de 3 ani pentru demararea contractului

Mihnea Tălău 16.06.2022, 14:52
„Scandalul corvetelor” sau cum a ratat statul român întărirea securității în Marea Neagră. România se roagă de 3 ani pentru demararea contractului

În urma unei licitații, care a avut loc în iulie 2019, contractul Program de înzestrare „Corveta multifuncțională”, a fost atribuit companiei franceze Naval Group desemnată câștigător în asociere cu Șantierul Naval Constanța. De atunci, semnarea contractului bate pasul pe loc în condițiile în care Marea Negrea a devenit teatru de război. Președintele Franței se implică în rezolvarea situației.

Un contract cu cântec

Contractul a debutat cu stângul. Ministerul Apărării Naționale a pus la bătaie 1,6 miliarde de euro iar Naval Group a câștigat oficial licitația pentru „Corveta multifuncțională” cu Gowind 2500 pentru 1.2 miliarde de euro, pe baza prețului cel mai mic. Numai că, acesta nu includea și muniția aferentă pentru corvete. În aceste condiții, oferta se mărea cu 100 de milioane de euro și nu era cea mai mică din programul „Corveta multifuncțională”, scrie Defense România.

După atribuire, a urmat un întreg șir de procese între MApN și ceilalți contracandidați, Damen și Fincantieri, în cele din urmă rămânând procesele cu olandezii de la Damen.

Câștigătorii francezii trebuiau să construiască 4 corvete Gowind 2500 la Constanța. Actul prevedea și modernizarea  T22R – Fregata Regina Maria și  Fregata Regele Ferdinand,

Respectivul program de înzestrare viza construcția fregatelor precum și achiziția de muniții și a suportului logistic aferent navelor. Corvetele astfel dotate urmau să fie capabile să execute misiuni în lupta împotriva amenințărilor aeriene, în lupta împotriva navelor de suprafață, în lupta împotriva amenințărilor submarine, în război electronic și nu în ultimul rând, sprijin cu foc la litoral.

În situația actuală a războiului de la granițele României, inclusiv în Marea Neagră, aceste corvete erau mai mult decât necesare.

 

Gowind 2500. Foto: Naval Group

Asocierea dintre români și francezi nu funcționează bine

Corvetele urmau a fi construite în România în decurs de șapte ani, prima navă ar fi trebuit livrată la doar trei ani de la semnarea contractului. Acesta însă nu a fost semnat nici acum, tocmai din cauza unor neînțelegeri între Șantierul Naval Constanța și francezii de la Naval Group.

„Din păcate, de mai bine de patru ani avem procese, apoi o perioadă de negociere foarte lungă. E o asociere dintre români şi francezi care, după cum văd în ultima vreme, nu funcţionează foarte bine. La cererea celor doi asociaţi, am mai făcut o prelungire de două luni. În foarte scurt timp, însă, la finalul lunii următoare va trebui să vedem dacă, într-adevăr, cei care au câştigat această licitaţie sunt în stare să prezinte o ofertă viabilă pentru noi, dacă nu, va trebui să căutăm o altă soluţie”, a afirmat în luna martie ministrul Apărării, Vasile Dîncu.

În timpul negocierilor finale, francezii au cerut ca întreaga asociere, deci implicit și Șantierul Naval Constanța, să suporte achitarea viitoarelor posibile penalități pentru nerespectarea termenelor. Penalități care nu sunt deloc mici.

În plus, în cadrul ședinței din decembrie reprezentanții Șantierului Naval Constanța au cerut părții franceze câteva zeci de milioane de euro pentru retehnologizare în vederea modernizării Șantierului pentru demararea acestui program de înzestrare.

Datorită impasului, prezenți la negocierile, reprezentanții Romtehnica S.A., companie parte a MApN și organizator al documentației și procedurilor de licitație, au părăsit negocierile.

Vizita lui Macron în România a rezolvat situația

Vizita de zilele trecute în România a preşedintelui Franței, Emmanuel Macron, pare să fi făcut lumină în soarta licitației de 1,2 miliarde de euro a celor patru corvete care trenează de mai mult timp. Potrivit  unor surse, licitația, câștigată de către asocierea dintre gigantul francez Naval Group (la care statul francez este acţionar) şi Şantierul Naval Constanţa se transformă în achiziție.

Astfel, la baza Kogălniceanu a fost semnat și un document în acest sens.

Vasile Dîncu, ministrul Apărării, a dezvăluit faptul că a semnat, alături de omologul său francez, o scrisoare de intenţie privind cooperarea celor două ministere în domeniul înzestrării Forţelor Navale Române cu echipamente navale de ultimă generaţie, necesare îndeplinirii misiunilor la Marea Neagră.

Urmăriți Impact.ro și pe