Scandal la teatrul de balet Oleg Danovski din Constanța. Mai mulți balerini spun că sunt umiliți, hărțuiți sexual, loviți și persecutați

Ioana Constantin, Cristi Ionică 26.08.2021, 19:54

Umiliți certați, hărțuiți sexual, loviți, persecutați și persiflați. Asta suțin mai multi balerini de la teatrul de operă și balet Oleg Danovski că își desfășoară activitatea. Iar asta se întamplă de ani de zile, iar conducerea instituției nu este străină de situație. Acuzațiile merg către coregraful Cătălin Cherecheș.

Scandal la teatrul de balet Oleg Danovski din Constanța

Oamenii spun că acesta are un comportament agresiv, uneori violent, le face propuneri cu tentă sexuală balerinelor iar cele care îl refuză sunt amenințate că vor fi date afară. Deși situația trenează de multă vreme, conducerea teatrului nu a luat nicio masură. Cazul a ajuns în atentia ministrului culturii care a trimis corpul de control la Constanța.

Balerinii se plâng că problemele au început încă de când a fost instalată pe funcția de conducere Monica Cherecheș , soția coregrafului Horațiu Cherecheș. Acesta profitând de funcția soției, a început avansurile sexuale asupra balerinelor, iar cele ce nu îi dădeau curs erau amenințate cu concedierea, erau lovite iar unele chiar bătute. Petronela Serea este una dintre victimele coregrafului. Balerina susține că a fost hărțuită sexual și umilită, fiind pusă să danseze în chiloți, filmată și postată pe Facebook, pe motiv că e grasă.

Eu am făcut 3 plângeri că mă harțuieste la locul de muncă. Dupa ce m-a chemat acasă, noi îl știm de coregraf, de ani de zile, noi repetăm cu el. Acum aflăm că este solist balet. Dupa ce i-am refuzat avansurile la câteva săptămâni după mi-a spus să ies din sala lui de balet și atunci m-a luat de mână, m-a azvârlit afară, m-a luat de trening, și m-am speriat și l-am împins, a spus Petronela Serea, balerină.

Scandal la teatrul de balet Oleg Danovski
Scandal la teatrul de balet Oleg Danovski

Din cauza nenumaratelor abuzuri și umilințe la care erau supuși, mai mulți angajați si colaboratori au renunțat să mai lucreze la teatru. În acest caz se află și o tânără balerină venita din Franța și căreia i s-au facut propuneri sexuale încă din prima zi de când a început să vina la muncă.

După câteva săptămâni de muncă, Horațiu a venit la mine în timpul studiilor și mi-a spus să facem un 69. A fost un șoc pentru mine, am zis că poate se liniștește. Dar după ce nu am cedat, lucrurile au devenit mai rele. M-a bagat într-un colț al studioului, m-a pus apoi pe secnă deși nu mai eram distrubuită și m-a pus să dansez. Mi-a spus în fața tuturor: dacă nu erai atat de grasă, vaca dracu, puteam să te pun în costum și să dansezi, a spus o altă balerină, Ana Van Hallen.

Ultima agresiune fizică s-a petrecut în urma cu o lună de zile. Deranjat că unul dintre balerini și-a permis să urce pe scenă cu masca sanitară pe față, asta în condițiile în care purtarea măștii este obligatorie și acum în spații închise, coregraful a mers în cabină și l-a lovit pe balerin. Ba chiar, într-un exces de nerv ar fi ridicat și un scaun pe care mai apoi l-a trântit de perete.

Era foarte nervos, n-am înțeles ce a spus și m-am trezit lovit cu spatele de masa de machiaj din spatele meu, motivul fiind ca i-am stricat spectacolului pentru ca am purtat masca în spectacolul lui. A luat apoi un scaun să mă lovească, s-a încurcat în mișcări și l-a făcut țăndări. Mă ținea cu o mână și stătea cu pumnul pregatit să mă lovească. M-a amenințat că lucrurile nu se vor opri aici, a mărturisit Ștefan Răuț, balerin.

A fost un comportament la care nu mă așteptam. Poate la o mustrare. Nu îl vedeam să recurga la acte de violență pentru o simplă mască purtată și fiecare a alesdacă  să o poarte sau nu. Am rămas cu gura căscată. L-a imbrancit, l-a lovit cu pumnii, a spus și Sorin Gâlcă, balerin.

De cealaltă parte, directoarea companiei de balet și sotul acesteia, coregraful Horațiu Cherecheș, omul de altfel arătat cu degetul de ceilalți colegi, susțin că acuzțiile sunt, de fapt, niste minciuni ușor de demontat.

Nu existp comportament agresiv în sala de balet. Știți că înseamnă ore de muncă. Nu avem spațiu privat. Noi ne atingem, ca să poți să ridici o fată o atingi. Restul trebuie dovedite. Cine a spus nu este angajat. Avea posibilitatea să meargă în instanță, la comisia de disciplină, care puteau rezolva problemele astea. Trebuie dovedit. Orice acuzație să vină cu o dovadă, să aibă mărturie. Să fie măcar trei oameni în jurul ei. Asta se rezolvă în instanță, a mărturisit Monica Cherecheș, director companie de balet.

Scandal la teatrul de balet Oleg Danovski
Coregraful Horatiu Chereches

Nu am înțeles de ce aceste acuzații. Este prima oară când îmi susțin punctul de vedere. Le consider mincinoase, calomnioase, care aduc atingere activitățtii mele profesionale și personale. Este greu să vă spun acum la fiecare cap de acuzare. Mi s-a făcut pielea de găină. Dar mă abțin acum pentru că aceste acuzații trebuie probate în instanță pentru că imi doresc să merg mai departe cu acest demers. Sunt grave lucrurile și trebuiesc dovedite. Sunt persoane care profesional nu mai sunt într-o formă foarte bună. Iar eu, ca maestru de balet, coregraf, sunt exigent iar asta nu a fost pe placul acestor persoane, a declarat Horațiu Cherecheș, coregraf.

Ministerul Culturii a trimis corpul de control la Constanța și toate părțile implicate în scandal au fost audiate. De asemenea, s-au cerut o serie de documente de la conducerea instituției, iar în zilele următoare va fi finalizat și raportul, urmând ca ulterior să fie dispuse și măsurile ce se impun.

Recomandare Video Impact.ro
Urmăriți Impact.ro și pe