REPORTAJ. Motivul pentru care terminalul Multimodal Străulești s-a dovedit o investiţie inutilă.Unde se înghesuie, de fapt, şoferii să-şi lase maşinile

Andrei Cezar / 22.02.2021, 20:31

Parcarea de tip park&ride de la Străulești zace în continuare goală, la aproape doi ani și jumătate de la inaugurare. Terminalul Multimodal are o capacitate de 660 de locuri de parcare, iar zilnic sunt ocupate în medie aproape 20, cu toate că Metrorex permite celor care au abonament valabil la metrou să parcheze gratis într-un anumit interval orar. În același timp, un alt terminal multimodal este apraope gata. Mai exact parcarea de tip park&ride de la intersecția dintre Șoseaua Pantelimon și strada Vergului. Această din urmă lucrare ar fi trebuit să fie finalizată în august 2020 însă din cauza pandemiei – motiv pe care îl invocă reprezentanții firmei de construcții – termenul de execuție s-a decalat cu cel puțin jumătate de an. Costurile lucrării se ridică la peste 84 de milioane de lei.

Eșecul ”multimodal” de la Străulești. Terminalul care nu tentează pe nimeni

În 2019, Capitala României se situa pe primul loc în Uniunea Europeană privind aglomerația din trafic și pe locul 14 la nivel mondial, potrivit unor statistici. În ceea ce privește timpul petrecut efectiv la volan, un bucureștean ajungea să stea în trafic aproape 10 zile pe an, mai exact 227 de ore. Este drept că în pandemie nivelul traficului a cunoscut o scădere, care s-a datorat în primul rând deciziei multora dintre patroni de a le permite angajaților să lucreze de acasă, dar și pentru că școala s-a desfășurat în mediul online. Însă odată cu redeschiderea școlilor, a revenit și aglomerația pe străzile bucureștene. O soluție pentru descongestionarea traficului ar fi ca oamenii să folosească mai mult transportul în comun și mai puțin mașinile persoanale.

În această idee a fost construit și Terminalul Multimodal de la Străulești, care poate cuprinde până la 660 de autovehicule. Parcarea de tip park&ride a fost inaugurată în noiembrie 2018 și le oferă posibilitatea șoferilor să își lase mașina în siguranță pe parcursul unei zile în schimbul unui tarif de 50 de bani pe oră. Cei care dețin un abonament valabil la metrou pot parca gratis timp de 13 ore, în intervalul orar 06:00 – 21:00. Chiar și în aceste condiții, parcarea este aproape goală mai tot timpul.

Parcarea din Straulesti, investitie inutila. De 3 ani e pustie. Unde se inghesuie soferii sa si lase masinile
Parcarea din Straulesti, investitie inutila. De 3 ani e pustie. Unde se inghesuie soferii sa si lase masinile

Astăzi nu puteai număra mai mult de 30 de mașini în incinta terminalului, toate fiind parcate la primul nivel. Clădirea are un regim de înălțime de trei etaje, iar celelalte erau goale. În cadrul complexului este amenajată și o sală de așteptare pentru călătorii transportului public, goală și ea. Nici în stațiile STB nu erau oameni, deși compania de transport în comun pune la dispoziția călătorilor nu mai puțin de 6 linii: 5 de autobuz și una de troleibuz.

Potrivit unui comunicat Metrorex, numărul mediu de mașini parcate, înregistrat la nivelul anului 2019, era de 19 autovehicule. Conform companiei de metrou, cei de vină pentru această situație sunt șoferii care nu vor să parcheze în terminal, preferând să lase mașinile pe străduțele de lângă terminal pentru a nu mai plăti taxa de parcare.

În total, construcția Depoului și a Terminalului Multimodal Străulești a costat 365 de milioane de lei cu TVA. De asemenea, în complexul terminalului există și o autogară cu 11 locuri de parcare.

Parcarea din Straulesti, investitie inutila. De 3 ani e pustie. Unde se inghesuie soferii sa si lase masinile
Parcarea din Straulesti, investitie inutila. De 3 ani e pustie. Unde se inghesuie soferii sa si lase masinile

Terminalul multimodal din Pantelimon, un nou eșec de zeci de milioane de lei?

În capătul celălalt al Bucureștiului, o nouă parcare de tip park&ride este aproape finalizată și are același scop ca cea de la Străulești: de a-i determina pe șoferi să renunțe la mașinile personale și să utilizeze transportul public în comun. Cu o capacitate de 498 de locuri, Terminalul Multimodal va fi administrat de Primăria Capitalei. Noul termen de finalizare a lucrării este la sfârștiul lunii martie, după ce inițial, proiectul ar fi trebuit să fie gata pe 22 august 2020. Reprezentanții firmei de construcții au declarat că din cauza pandemiei nu au putut să respecte termenul inițial.

Obiectivul de investiții care face parte din proiectul “Reabilitare Sistem Rutier cu Linii de Tramvai pe Șos. Pantelimon și Șos. Iancului” se ridică la o valoare de peste 84 de milioane de lei și include: bucla de întoarcerea a tramvaiului, peroane, sala de așteptare, zona de food, zona de maxi taxi și culoarul până la viitoarea stație de metrou și pasajul pietonal care va înlocui trecerile de pietoni. În aceste condiții, rămâne de văzut ce tarife va practica municipalitatea pentru locurile de parcare și cât de mulți șoferi se vor arăta interesați de facilitățile oferite de primărie.

Terminalul Multimodal din cartierul Pantelimon
Terminalul Multimodal din cartierul Pantelimon

Parcarea subterană din pasajul Bucur Obor, aproape plină

În timp ce Terminalul Multimodal Străulești este pustiu, parcările administrate de firme private se bucură de clienți la tarife și de patru ori mai mari. Spre exemplu, în parcarea subterană din pasajul Bucur Obor chiria pentru un loc de parcare costă 365 de lei pe lună, iar dacă dorești să îți lași mașina temporar acolo te costă 2 lei/ oră, sau 20 de lei pentru 24 de ore.

Parcarea din pasajul Bucur Obor
Parcarea din pasajul Bucur Obor

Parcarea are o capacitate de peste 1.000 de locuri  și este deținută de aceeași firmă care administrează parcările de la Universitate și Intercontinental.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI