Repercusiunile războiului din Ucraina: „Ce am trăit cu energia şi gazul va urma cu petrolul”

Ana Anitoiu 06.05.2022, 15:45
Repercusiunile războiului din Ucraina: „Ce am trăit cu energia şi gazul va urma cu petrolul”

Un analist din România a spus că repercusiunile războiului din Ucraina vor fi simțite și în privința petrolului. Acesta a emis un avertisment și a precizat la cât se așteaptă să ajungă prețul unui litru de motorină, în următoarele luni, iar un alt specialist a precizat și până la cât ar putea crește costul barilului de țiței.

Cât ar putea ajunge să coste motorina, din cauza războiului din Ucraina

Repercusiunile războiului din Ucraina au fost analizate de Remus Hîrceagă, partener în cadrul Expense Reduction Analysts România, companie ce oferă firmelor consultanţă de eficienţă operaţională, inclusiv în domeniul energetic. Potrivit lui, ceea ce s-a întâmplat anul trecut cu scumpirea enegiei și gazelor naturale se poate repete acum în privința petrolului. Însă, diferența este că, în cazul acesta, există foarte puține soluții.

„Petrolul poate deveni urmă­toarea lebădă neagră. În urmă­toarele luni, putem vedea preţul pe litrul de motorină sărind de pragul de 10 lei”, a avertizat analistul în legătură cu consecințele războiului declanșat de Rusia în Ucraina.

Repercusiunile razboiului din Ucraina
Repercusiuni ale razboiului din Ucraina, si in privinta petrolului. Foto: unsplash.com

Cât de mult depinde România de Rusia pentru petrol

Datele Roland Berger au arătat că România a consumat, în anul 2020, 10,4 milioane de tone de petrol. Dintre acestea, doar 3,3 milioane de tone au provenit din producţia internă. Alte 7,1 mi­lioane de tone au fost importate – 32% din Rusia şi 51% din Kazahstan.

Alimentarea cu petrol din Kazahstan provoacă îngrijorări, pentru că acest petrol ajunge în țară prin Caspian Pipeline Consortium, com­panie ce operează con­ducta de transport ţiţei ce face legătura dintre zăcămintele din vestul Kazahstanului şi portul de la Marea Neagră – Novorossiysk, Rusia.

Mai exact, conducta folosită, ce are o lungime de 1.500 de kilometri, colectează petrolul din zăcămintele kazahe, după care traversează Rusia, de unde colectează alte cantităţi. Abia apoi, acestea sunt încărcate şi trimise pe Marea Neagră, prin portul rus Novorossiysk.

Compania Caspian Pipeline Consortium (CPC) are acționariat internațional. Un procent de 24% este controlat de Rusia. KazMunayGas (Kazahstan) deține 19%, Chevron are 15% și există şi alţi acţionari mai mici.

Consultanții, semnal de alarmă pentru România

Conform Rompetrol, transferul petrolului între porturile Novorossiysk şi Midia este făcut, mai ales, de compania naţională de transport maritim din Kazahstan, Kazmortransflot. Consultanții au atras atenția că expunerea mare pe care o are România pe alimentarea cu petrol pe Marea Neagră reprezintă acum o vulnerabilitate.

„Întrucât practic întreaga cantitate de ţiţei din import (peste 3 milioane tone prin Oil Terminal şi aproximativ 5 milioane tone prin Midia Marine Terminal într-un an tipic) ajunge în România pe cale maritimă, înlocuirea porţiunii ruseşti va fi direct condiţionată nu doar de disponibilitatea şi capacitatea de a securiza volumele şi tipul de ţiţei necesar, ci şi de capacitatea de transport maritim.

În egală măsură, având în vedere evoluţiile geopolitice din regiune, securitatea transportului maritim internaţional din Marea Neagră va fi un factor de influenţă care nu poate fi neglijat“, a spus recent Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger România.

Dacă ar fi oprite livrările prin compania CPC, Kazahstan ar putea să redirecționeze unele cantități de petrol prin Marea Caspică spre Azerbaidjan şi ulterior spre Georgia. Însă, această rută a petrolului ar implica scumpiri.

Până la cât ar putea crește prețul petrolului

Ar exista și alte probleme, conform specialiștilor. România depinde de Moscova și pentru motorină. Anul trecut, țara a cheltuit peste un miliard de euro pentru 1,9 milioane de tone de motorină din Rusia, în contextul unui consum total de 6,2 milioane de tone de motorină.

În afară de rafinăria Brazi ce este deținută de OMV Petrom, celelalte rafinării importante din țară, Petromidia şi Petrotel Lukoil, sunt proiectate să funcţioneze cu un petrol greu, sulfuros. Prin urmare, importarea altui tip de petrol ar putea duce la dificultăţi de ordin tehnic de procesare.

Reprezentantul Roland Berger a atras atenția că Uniunea Europeană va avea nevoie de importuri mai mari din alte state producătoare. Însă, rămâne de văzut care va fi disponibilitatea și capacitatea lor reală în ceea ce privește exporturile.

Mai mult, în privința unor țări producătoare importante, cum sunt Iran și Venezuela, au fost instituite sancțiuni. În tot acest context, conform lui Szabolcs Nemes, există mai multe scenarii referitoare la scumpirea petrolului. El a precizat că au fost vehiculate şi valori de până la 200 de dolari americani per baril, un posibil record absolut.

Urmăriți Impact.ro și pe