Răsturnare de situație în cazul accidentului aviatic de la Kogălniceanu. Declarațiile contradictorii care schimbă scenariul inițial

Ana Anitoiu 12.10.2022, 14:51
Răsturnare de situație în cazul accidentului aviatic de la Kogălniceanu. Declarațiile contradictorii care schimbă scenariul inițial

Răsturnare de situație în cazul accidentului aviatic în care s-a prăbușit elicopterul militar IAR 330-Puma al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, după ce pornise într-o misiune de căutare-salvare a pilotului unui MiG 21 LanceR ce dispăruse de pe radar. Se pare că scenariul inițial a fost schimbat de unele declarații contradictorii.

Ce declarații contradictorii au fost făcute

Din declarațiile date de militari în fața superiorilor, imediat după dublul accident aviatic ce a avut loc la data de 2 martie 2022, în Dobrogea, reiese că doi generali s-au contrazis. Șapte militari care se aflau în elicopterul IAR 330 Puma au murit. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, se aflau la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române.

Elicopterul militar a decolat de urgență în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR. Însă, a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei din județul Constanța, la aproximativ 11 kilometri distanță față de aerodrom.

Din documentele ce conțin declarațiile militarilor în fața superiorilor, obținute de Libertatea, reiese că generalul de flotilă aeriană Valerică Vrăjescu a dat ordin să nu decoleze, iar generalul-locotenent Viorel Pană, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, a „grăbit decolarea”.

Rasturnare de situatie un cazul accidentului aviatic de la Kogalniceanu
Elicopterul militar s-a prabusit dupa ce a decolat intr-o misiune de cautare-salvare a pilotului avionului MiG 21 LanceR

„La 20.39 am raportat generalului Vrăjescu despre ultimele evenimente, acesta întrebând: Cine a grăbit decolarea elicopterului?, răspunzându-i că: Domnul general Pană”, a scris șeful de tură, Jerard Stoica.

„La 20.17 am raportat generalului Pană ordinul transmis către echipaj conform ordinului dumnealui (să decoleze, dar să se întoarcă dacă sunt condiții proaste, n.r.)”, a menționat aceeași persoană.

Conform declarațiilor date de militari, comanda ca elicopterul să nu decoleze din cauza condițiilor meteorologice a fost dată în timpul decolării, la ora 20.21, iar ordinul să revină la bază a fost dat după ce elicopterul căzuse, la ora 20.30.

Neclarități cu privire la ore în declarația meteo

Locotenentul comandor Daniela Stoian, meteorolog, care a intrat în tură la data de 2 martie, a susținut că, în jurul orei 20:00, i-a prezentat prognoza meteorologică comandorului Moise Daniel, liderul echipei de două MiG-uri ce urmau să decoleze de la Baza Kogălniceanu.

„Daniela Stoian confundă probabil orele, pentru că la 19.50, Moise era deja decolat, împreună cu colegul său, Costinel Niță, pilotul celui de-al doilea MiG. La ora 20.00, avionul lui Niță pierduse legătura radio, iar la 20.03 a dispărut de pe radar și s-a prăbușit”, a fost contrazis meteorologul.

Daniela Stoian a mai spus că întocmit un raport în care a comunicat că în zonele de nord de bază vor fi zone care au la sol vizibilități între 1 și 3 kilometri, plafoane între 100 și 300 de metri, precipitații sub formă de ninsoare și nori cumulonimbus încastrați în plafon, ce au limita superioară între 4.000 și 5.000 de metri.

„De aceea, recomandarea mea a fost să iasă până în 30 de kilometri nord din plafon și să zboare mai sus de 5.000 de metri”, a mai scris Daniela Stoian în declarația ei despre recomandarea pentru avioanele MiG, dintre care unul s-a prăbușit.

Ce ar fi vorbit meteorologul cu pilotul elicopterului

Specialista a notat că a făcut o nouă informare meteo, la ora 20.20-20.25, arătând că a început să ningă la aeroport și precizând că vizibilitatea nu va scădea sub 5 kilometri, cu givraj moderat de la 100 de metri în sus.

Daniela Stoian a susținut că, după câteva minute, a fost sunată de comandantul Florin Bogdan, pilotul elicopterului, pe sistemul STAR de comunicare – o rețea de comunicații securizată a Armatei. Ora indicată de specialistă este 20:40, dar elicopterul militar IAR 330-Puma decolase la 20.21 și se prăbușise la 20.29, conform Libertatea.

Ofițerul meteo a spus că pilotul elicopterului a întrebat-o dacă este givraj la aerodrom și că i-a răspuns că „este givraj moderat”. În plus, ofițerul a susținut că l-a informat pe pilot că la 20-25 de kilometri nord-nord-vest este un nor cumulonimbus ce determină givraj sever. Adică în direcția spre care urmau să zboare, pe o distanță necunoscută, pentru că nu se știa unde căzuse aeronava MiG.

Urmăriți Impact.ro și pe
Ana Anitoiu
Cine sunt? Un om, înainte de orice altceva. Mi-am descoperit înclinația către scris pe vremea când n-aveam buletin. Mă fascina Eminescu și câștigam un concurs de poezii. La liceu, am lăsat...