ANCHETĂ

Răspunsurile Poștei Române legate de investigația Impact.ro despre achiziția în valoare de 100 de milioane de lei. Ce spun despre cutiile poștale digitale care nu se deschid

Marian Păvălașc 16.01.2023, 11:30
Răspunsurile Poștei Române legate de investigația Impact.ro despre achiziția în valoare de 100 de milioane de lei. Ce spun despre cutiile poștale digitale care nu se deschid

Impact.ro a dezvăluit săptămâna trecuta faptul că Poșta Română pregătește un contract de achiziție în valoare de 100 de milioane de lei. În schimbul acestei sume, compania deținută de statul român prin Ministerul Digitalizării, va avea în proprietate 3.000 de pachetomate, cutii poștale gen EasyBox folosite deja de concurența privată a Poștei Române.

Cum se apără Poșta Română: Softul ar fi dezvoltat intern

Poșta Română ne-a explicat că societatea de stat încă nu a început procedura de achiziție publică. „În ceea ce privește achiziționarea softurilor pentru cutiile poștale digitale. A existat o procedură de consultare publică, nu de achiziție. Caietele de sarcini au fost publicate pentru a obține un feedback din partea producătorilor și furnizorilor”, ne-au explicat reprezentanții companiei. Informațiile obținute de la societatea de stat au venit în urma întrebărilor trimise de Impact.ro.

Publicația noastră a scris că șefii Poștei Române nu doresc să achiziționeze și softul care să deschidă aceste cutii poștale. Conducerea companiei spune că nu are nevoie să cumpere un astfel de soft în schimbul celor 100 de milioane de euro pe care le va oferi pentru cele 3.000 de pachetomate. Motivul, softul ar fi fost dezvoltat intern, de un departament al societății de stat.

Programul care este utilizat la cutiile poștale digitale are în componență două tipuri de softuri, așa cum ne-au mai precizat reprezentanții Poștei Române.

Poșta Română înregistrează pierderi anual

Este vorba în primul rând de un „Soft embeded care controlează cutia poștală din interior – deschidere celule, senzori de securitate, camere CTTV, display, tastatură, PSO etc – și care comunică la exterior printr-o linie de internet cu serverele care gestionează aceste cutii printr-un tip de comunicație API/REST. Acest tip de software nu se cumpără separat, ci intră în proprietatea Poștei Române odată cu achiziționarea cutiei poștale”.

Apoi, ar mai fi vorba de un al doilea „soft de integrare cu sistemele, serverele și aplicațiile Poștei Române care a fost dezvoltat intern, în cadrul departamentul Transformare Digitală și este proprietatea Poștei Române”.

De unde provin banii

Referitor la studiul de oportunitate realizat de firma Affiliate Channel, o firmă înființată relativ recent și fără experiență care a primit un contract pentru a stabili dacă Poșta Română are nevoie de cutiile poștale digitale, reprezentanții companiei ne-au precizat următoarele.

„Achiziția s-a realizat în conformitate cu prevederile Legii 99/2016 privind achizițiile sectoriale și HG 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea 99/2016 privind achiziția sectorială, respectiv ținând cont de valoarea totală estimată a serviciilor/produselor care corespund aceleiași necesități, ce reflectă necesitatea anuală, prin achiziție directă”.

Reprezentanții Poștei Române recunosc că „banii pentru achiziția celor 3.00 de cutii poștale digitale provin din creditul EximBank”.

Reamintim pe scurt că Impact.ro a dezvăluit că acest contract este subiectul unei sesizări trimise chiar din interiorul Poștei Române către Direcția Națională Anticorupție și Curtea de Conturi.

Urmăriți Impact.ro și pe