Deși vânzările de mașini electrice pe principalele piețe europene au crescut puternic în 2021, menținerea acestui ritm în 2022 este pusă sub semnul întrebării din cauza reducerii stimulentelor.
Nici măsurile adoptate în România nu au fost suficiente pentru scăderea apetitului clienţilor pentru maşini second hand.
Vânzările de mașini electrice (BEV) pe principalele cinci piețe europene (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie) au crescut puternic, cu 72%, în 2021 comparativ cu anul anterior, dar menținerea acestui ritm în 2022 este pusă sub semnul întrebării din cauza reducerii stimulentelor anunțate de guverne, se arată într-o analiză realizată de PwC.
„Nu există nicio îndoială că piaţa automobilelor electrice va continua să crească în următorii ani, dar ritmul va fi influenţat de nivelul stimulentelor acordate de statele europene, dar şi de o prelungire a crizei semiconductorilor. Stimulentele oferite în ultimii doi ani au avut efectul scontat, numărul înmatriculărilor de maşini cu combustie internă reducându-se semnificativ în Europa. În România, Guvernul a anunţat recent continuarea programelor Rabla şi Rabla Plus şi creşterea sumelor, dar aceste măsuri nu sunt suficiente pentru diminuarea apetitului pentru maşini second hand şi pentru îndeplinirea ambiţiilor statului de întinerire a parcului auto naţional, unul dintre cele mai vechi din Europa”, a susținut Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.
Pe lângă reducerea stimulentelor guvernamentale, o altă piedică în ceea ce privește menținerea nivelului de creștere a vânzărilor de vehicule electrice este legată de faptul că ritmul de instalare a stațiilor de încărcare în Europa nu este suficient de rapid pentru a satisface cererea în creștere. Raportul PwC notează că în timp ce vânzările de automobile electrice au crescut de șase ori între anii 2017 și 2020, numărul de puncte de încărcare doar s-a dublat în aceeași perioadă.
La nivel global, aproape 4,4 milioane de vehicule electrice au fost vândute în 2021, în creștere cu 121% față de 2020. China a înregistrat cele mai mari vânzări, de aproape 3 milioane de mașini electrice anul trecut, în creștere cu 172% față de 2020, deoarece cumpărătorii au vrut să profite de stimulente înainte de eliminarea lor.
În SUA, deși vânzările de mașini electrice au crescut cu 60% comparativ cu 2020, cota de piață a autoturismelor cu motoare convenționale se situa încă la 91% la finalul anului 2021.