EXCLUSIV

Protestele sindicatelor din Finanțe pun pe jar Guvernul României. Interviu cu Liviu Toader, președintele Sindicatului național din Finanțe: „Încercările de dialog au eșuat în învrăjbiri” EXCLUSIV

Cristian Botez 05.05.2023, 19:36

Protestele sindicaliștilor din domeniul finanțelor, care au început ieri cu pichetarea sediului Direcției de Administrare a Marilor Contribuabili din București au amorsat o adevărată bombă cu ceas. În situația în care, la capătul întregului șir de manifestații ale sindicaliștilor, care se va încheia pe 18 mai, la sediile Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrarea Fiscală, nu vor fi acceptate solicitările protestatarilor, liderii sindicali ai acestora, prelevându-se de prevederile Legii 367 privind Dialogul Social, vor trece la alte forme de protest, ultima, și cea mai sevră urmând să fie greva generală.

Și, doar dacă ne referim la activitatea ANAF, una din instituțiile care țin de Ministerul de resort, o singură zi de grevă generală a sindicaliștilor din această instituții poate arunca în aer, realmente, activitate mai tuturor sectoarelor din Economie. Unități economice, agenți economici, societăți comerciale vor fi nevoite să-și întrerupă activitatea, în valuri. Sute de mii de oameni ai muncii ar putea avea de suferit, ca urmare a întârzierilor salariilor. Și aceasta ar putea fi doar un singur efect.
Responsabilitatea pentru o eventuală grevă generală, cu grave consecințe, ar reveni în întregime Guvernului, respectiv Ministerului de Finanțe.

Mai bine de zece ani, angajații din domeniul finanțelor au fost duși cu zăhărelul  de miniștrii de resort care s-au perindat odată cu guvernele.
Sindicaliștii au, în principal, zece nemulțumiri, zece solicitări adresate conducerii Finanțelor și un calendar în zece pași al manifestațiilor, unul din ei consumându-se, deja, cum am scris mai sus, ieri, la București.

Despre toatea acestea reporterul IMPACT.RO  a stat de vorbă cu Liviu Toader, reprezentantul și liderul sindicatelor din Finanțe.
În continuare redăm în totalitate interviul acordat de Liviu Toader, exclusiv pentru IMPACT.RO

Liviu Toader, reprezentantul sindicaliștilor din șapte instituții naționale

Reporter: „ În primul rând vreau să vă prezentați”.

Liviu Toader: „Sunt Nicolae Liviu Toader, președintele sindicatului național finanțe publice SINFISC și îndeplinesc și funcția de vicepreședinte al Confederației Naționale Sindicale Cartel Alfa. Organizația noastră este o organizație la nivel național, și are ca membrii de sindicat angajați din întreg sistemul instituțional al Ministerului Finanțelor. Asta însemnând aparatul central al ministerului, aparatul central al ANAF, Vamă, AVR, Direcțiile Regionale ale Finanțelor Publice din teritoriu, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și Oficiul Național pentru Jocurile de Noroc. Acestea sunt instituțiile unde noi avem membrii de sindicat. Acoperim absolut toate instituțiile”.

„Nu a existat voință politică pentru rezolvarea problemelor noastre”

Reporter: „Nemulțumirile și manifestările sindicale reprezintă toate aceste categorii?”

Liviu Toader: „Da, sunt aceste zece revendicări principale cu care acum am ieșit la protest și sunt într-o măsură mai mică sau mai mare prezente în toate instituțiile”.

Reporter: „Cum s-a ajuns la această situație? Există un istoric, a existat o cronologie, mai multe faze, încercări de dialog?”

Liviu Toader. „Da, bineînțeles au fost mai multe discuții, au fost adrese, au fost repetate întâlniri în decursul anilor pe anumite probleme. Vorbim de exemplu despre Statutul finanțistului pe care toată lumea și-l dorește dintre membri noștri. Au fost cred că de zece ani, tot am avut întâlniri cu miniștrii finanțelor, cu președinții de ANAF care ne-au promis că o să vadă cum fac să inițieze un astfel de document. Numai că această dorință a noastră a rămas la nivelul de dorință, decidenții, cei care pot iniția un astfel de act normativ nu au catadicsit să facă acest lucru. Când spun decidenți mă refer la cei cu drept de inițiativă legislativă, adică ministrul finanțelor prin guvernul României sau senatorii, deputații, parlamentarii, care pot avea o astfel de inițiativă legislativă. Ni s-a promis întotdeauna însă am constatat și constatăm în continuare că nu există voință politică pentru așa ceva”.

„Până acum, încercările de dialog, au eșuat în învrăjbiri”

Reporter: „Concret, unde se rupea dialogul?”

Liviu Toader: „Dacă ne referim strict la Statut, aici poate și noi am căzut la un moment dat într-o capcană în sensul în care am acceptat propunerile lor în a veni cu tot felul de variante de Statut. Vă dați seama, fiecare organizație sindicală venea cu propriul Statut, neavând niciuna capacitatea și cunoștințele necesare de a elabora un act normativ astfel încât să acopere întreg spectrul finanțelor publice. Astfel încât în loc să putem să ducem la bun sfârșit ceea ce ne-am propus, s-a ajuns practic la o învrăjbire între organizațiile sindicale, că una considera o categorie, în funcție de membrii pe care îi reprezenta, mai importantă decât alta. Până când, dându-ne seama de capcana care ne-a fost întinsă, și în care tot ni se spunea, veniți, facem, dregem, ne-am dat seama și le-am solicitat în ieșirile publice dar și la întâlnirile pe care le-am avut tete-a-tete cu decidenții, să meargă fiecare în guvern sau la partidele din care fac parte, să iasă cu o decizie politică, că da, trebuie făcut acest Statut, după care ordonatorul principal de credite, în speță ministrul, poate să facă o echipă largă formată din specialiștii tuturor instituțiilor, fac un draft de lucru, și apoi ne pot într-adevăr invita și pe noi să venim, după ce îl pun în dezbatere publică și putem veni cu amendamente în funcție de realitățile pe care le cunoaștem din teren”.

„În loc de soluții, ne-au dat un cartof fierbinte”

Liviu Toader: „Numai că ei au preferat probabil anticipând acest lucru, că dacă ne va arunca nouă acest cartof fierbinte, au anticipat că o să creeze dispute și de fapt nu o să se rezolve nimic. Și colegii noștri au căzut, vă spun sincer că și eu am căzut în această capcană. Unii mai cred și astăzi că sindicatul poate să facă așa ceva, nu, sindicatul nu are drept de inițiativă legislativă, oricâte proiecte de astfel de acte normative va face, nu le va putea promova fără o decizie politică”.

„Un conglomerat de sindicate”

Reporter: „Dar în cadrul sindicatului, din perspectiva multiplelor specializări, a existat întotdeauna un consens, sau există vreo categorie să pretindă poziția de lider?”

Liviu Toader: „În sistemul instituțional al finanțelor publice, nu exagerez, sunt cam 60 de sindicate. Sunt sindicate așa-zise județene, înființate pe vechiile structuri ale Direcțiilor Județene de Finanțe Publice. Erau 40 și ceva de județe, pac, 40 și ceva de sindicate de acest tip. De unitate de lucru, practic, că instituția, cea mai mică instituție, este la nivel de Direcție Generală Regională a Finanțelor Publice. Asta înseamnă, dau exemplu Prahova, regiunea Ploiești, care gestionează finanțele din Prahova, Dâmbovița, Călărași, Giurgiu, Argeș…Regiunea este regiune, instituția, și într-o regiune sunt 7-8 sindicate, la care se mai adaugă al nostru, care este un sindicat național, respectiv Sindicatul Național Finanțe Publice SINFISC care are membri din toate aceste structuri și poate avea ca membri, conform Statutului, din oricare din aceste instituții, pe când sindicatele de unitate de lucru, de care am făcut vorbire, se limitează doar la unitatea respectivă”.

„Din păcate, sunt sindicate din finanțe care nu s-au aliat cu noi pentru proteste”

Reporter: „Sindicatul pe care îl conduceți poate fi considerat structura centrală?”

Liviu Toader: „Nu, sindicatul pe care îl reprezint poate fi considerat, de fapt este, cel mai mare sindicat din sistemul instituțional al finanțelor publice. Dacă noi la ora actuală ne îndreptăm spre aprox. 5.000 de membri, faceți socoteala, celelalte sindicate, pentru că atât le permite, au maxim 300-400 de membri”.

Reporter: „Și totalul care ar fi?”

Liviu Toader: „Totalul persoanelor sindicalizate în cadrul sistemului instituțional este undeva la 14.000 de membri, dintre care 5.000 suntem noi, mai sunt câteva sindicate regionale cu până într-o mie de membri, iar celelalte sindicate micuțe sunt grupate într-o federație, și anume Federația Națională a Sindicatelor din Finanțe”

Reporter: „Acestea din urmă s-au raliat la proteste?”

Liviu Toader: „Nu, din contră, și îmi pare rău să o spun, așteptam măcar să nu dezinformeze oamenii, chiar astăzi vedeam lideri de sindicat care au declarat că la ei în regională toate lucrurile merg bine, nu au nevoie de calculatoare, nu au nevoie de birotică, și că ei nu se regăsesc în revendicările noastre”.

„Noi avem legea noastră, nu amestecăm politicul aici”

Reporter: „Credeți că s-a umblat politic pe la anumite structuri de genul ăsta?”

Liviu Toader: „Nu, nici nu îmi dau cu părerea. Pe noi din punct de vedere politic, suntem ferm împotriva amestecului politicului în viața, în structura sindicală. Noi avem legea noastră, avem niște principii chiar în statut, în statutul nostru e prevăzut că organul de conducere, oricare ar fi el, lider, nu am putut să mergem până la membru că membrul e liber, nu, organele noastre de conducere au de ales, în momentul în care sunt alese, în a opta între calitatea de membru de partid sau calitatea de lider. Deci la noi, liderii noștri nu au voie, pe bună dreptate, pentru că partidul te înregimentează și atunci când mergi la o negociere cu o personalitate, sau cu ordonatorul de credite, și dacă e la tine în partid…e evident. Și de aceea, sunt structuri sindicale care s-au declarat și au președinți de partide care au diferite acorduri, e treaba lor. La noi politica e zero, la noi politica înseamnă politică sindicală. Asta e politica noastră”.

„Legea Dialogului Social, adoptată în decembrie trecut, a fost făcut pe repede-înainte”

Reporter. „Care e legea sindicatelor?”

Liviu Toader: „Legea 367, ultima lege a dialogului social, care a fost aprobată pe repede înainte, în decembrie, datorită faptului că era jalon în PNRR și riscau să piardă banii. A trebuit să o facă în câteva zile, au făcut-o și acum se chinuie să o modifice pentru că foarte multe dintre prevederi se bat cap în cap”.

„Nu acceptăm nicio ingerință în activitatea noastră”

Reporter: „Protestele de acum, în prima fază în care se află, au corespondent în trecut? Au mai fost? Vorbiți de o istorie de 10 ani în care nu s-a făcut nimic”

Liviu Toader: „Părerea mea e că protestele de astăzi și protestele care vor urma la noi, în organizația sindicală vor fi altfel decât cele care au fost înainte. Sunt proteste autorizate, sunt proteste decente, care se bazează exact pe legislația actuală din domeniu. Adică nu vrem să intrăm în amănunte, ce trebuie să știe oamenii e că ce face SINFISC face legal, și nicio ingerință a nimănui nu trebuie să apară în activitatea noastră sindicală pe care nu eu o hotărăsc, nu președintele hotărăște, președintele poate doar să arate intenția și președintele este obligat practic, dacă voința membrilor se îndreaptă într-un sens, să o ducă la îndeplinire. Piramida este invers decât în administrație. Dacă în administrație șeful dictează de sus în jos, la noi piramida este invers”.

„Decizia de a declanșa protestul a fost luată de membri sindicaliști, cu semnături”

Reporter: „În ce formulă de întrunire în interiorul sindicatului s-a luat decizia?”

Liviu Toader: „În cadrul Consiliului Național. Noi avem organe colective de conducere, până de curând am avut întrunit acest consiliu național, care a stabilit pe baza semnăturilor din partea membrilor, că aici este o procedură, pe care și noi intern o avem foarte bine stabilită, avem semnăturile din partea membrilor că își doresc așa ceva, pentru că nu vrem să ne trezim mâine, poimâine să ni se spună că noi liderii hotărâm…nu, oamenii hotărăsc, cum vă spuneam, avem numărul de semnături, și ori de câte ori vom face un astfel de demers, atâta timp cât majoritatea dorește ceva, ne vom supune acelei majorități”.

Reporter: „De când ați lansat primele semnale că veți purcede la aceste proteste? A existat o încercare de dialog, de atenționare, de împăcare?”

Liviu Toader: „Parțial. Noi primul anunț prin care am stabilit, tot așa, la hotărârea membrilor. A fost la începutul lunii martie. Între timp, am așteptat, cu unii conducători de instituții, de anumite niveluri, am avut întâlniri, cu alții nu. Lucrurile nu par că se îndreaptă pe un făgaș bun din perspectiva dialogului social, în unele locuri, iar hotărârea membrilor a fost luată analizând toate discuțiile”.

„Din partea Ministerului a fost delegat, pentru dialog, un secretar de stat”

Reporter: „Partenerul suprem, să zic așa, al sindicatului este ministerul…”

Liviu Toader: „Ministerul finanțelor. Ministrul finanțelor este ordonatorul principal de credite, cel cu atribuțiile cele mai mari în a încerca rezolvarea acestor probleme sau partenerul nostru care ne poate lua aceste doleanțe și să meargă mai departe în guvern sau în parlament este ministrul finanțelor”.

Reporter: „Ați avut vreo reacție în cursul zilei de azi după prima manifestare?”

Liviu Toader: „Deocamdată nu, poate este prea devreme”

Reporter: „E cineva delegat de la minister pentru dialog?”

Liviu Toader: „Există un secretar de stat care se ocupă de dialogul social, era Attila Gheorghe, dar nu mai știu dacă mai e. Știu că s-au mai schimbat prerogativele lor”.

„Protestele au loc după programul de muncă”

Reporter: „Văd aici un calendar cu locuri și date, sunt câte două în aceeași zi sau e punctul și ziua?”

Liviu Toader: „Punctul și ziua, pentru că obligatoriu eu și o parte din biroul executiv va trebui să fie prezente în aceste locații. În plus am ales niște ore, și nu putem să facem, spre exemplu dacă observați la Direcțiile Generale Antifraudă Fiscală avem după program, un lucru poate inedit, să facem proteste după program, pentru că nu vrem să încurcăm, să împiedicăm buna desfășurare a activității…Nu la toate, la ora 17 la direcțiile regionale ale finanțelor…După 17, și sunt altele la mijlocul zilei dar trebuind să ne deplasăm, să fiu prezent ca reprezentant al sindicatului, că asta vă spuneam, e sindicat național, reprezentantul oficial al sindicatului, că este vorba de Craiova, că e vorba de Timișoara sau altceva, este președintele organizației”.

„Greva generală nu este imposibilă”

Reporter. „Dacă nu primiți o reacție, o soluție, o ofertă, ce faceți?”

Liviu Toader: „Vom trece la pasul următor. Avem Legea Dialogului Social, care ne permite să trecem la alte etape în cadrul acțiunilor de protest, neexcluzând, dacă voința membrilor va fi pozitivă, nicio formă de protest, ajungând chiar la o grevă generală. Lucru care greu se va putea produce pentru că există tot felul de pași de negociere până când poți să declanșezi acest tip de protest, dar nu este imposibil”.
”Greva generală înseamnpă întreurperi peste tot. Și nimeni nu-și dorește”

Reporter: „Să ne imaginăm o zi de grevă generală…”

Liviu Toader: „N-aș vrea să mi-o imaginez pentru că, vă dați seama, o oră cât înseamnă la nivelul finanțelor, sunt activități care nu pot suferi amânări”.

Reporter: „Cum ar fi?”

Liviu Toader: „Decontări, plăți, trezorerii. Poate unii se bucură că o oră nu trece fiscul pe la ei”.

Reporter: „Asta ce înseamnă, întârzieri sau întreruperi?”

Liviu Toader: „În cazul unei greve generale vă dați seama, înseamnă întreruperi și nimeni nu-și dorește, nici noi nu ne dorim să afectăm relația contribuabil-lucrător ANAF”.

„Am primit avertizări extra sindicale, extra minister”
 
Reporter: „Ați primit vreo avertizare din partea unor instituții extra sindicale, și nu neapărat ale ministerului? Ceva gen nu vă jucați cu astea, că…”

Liviu Toader: „Da…dar nu ne jucăm și tocmai de-asta țin să precizez că până când nu avem autorizațiile, spre exemplu dacă vorbim de București sunt 10-15 semnături, suntem responsabili, și nu vreau să îi pun pe colegii mei într-o situație care le-ar dăuna. Noi trebuie să acționăm legal, pentru că avem instrumentele pe care statul ni le-a pus la dispoziție, atâta că trebuie să le cunoască și membrii, pentru că din păcate membrii de sindicat nu prea își cunosc drepturile, nu prea cunosc atribuțiile sindicatului, cât poate să meargă, până unde să meargă, mulți dintre ei consideră că sindicatul poate să le facă pe toate. Ei, nu-i așa, sunt lucruri care se pot face și noi pentru alea trebuie să milităm, să încercăm să le facem, și nu trebuie să inventăm lucruri care nu au treabă cu activitatea sindicală și să le dăm practic speranțe deșarte membrilor doar pentru că le place lor să audă că sindicatul le-a rezolvat sau că sindicatul le-a garantat. Nu, sindicatul nu poate să le garanteze nici locurile de muncă, nici deciziile pe care managerul e liber să le ia, nu, sindicatul poate să le garanteze un tratament echitabil, și aici se poate implica în a pleca undeva, dacă este nevoie, la o linie de start, și că pe parcursul respectivei întreceri nu vor fi elemente perturbatoare. Asta le poate garanta”.

„Toate revendicările sunt importante, nu doar cele salariale”

Reporter: „Sunteți mulțumit de legea 367?”

Liviu Toader: „Personal, nu. Sunt lucruri care s-au îmbunătățit, într-adevăr, dar sunt încă și multe lacune. A fost făcută în dialog, numai că la unele dintre prevederi nu s-a ținut cont de expunerile pe care le-am făcut”.

Reporter: „Din cele 10 puncte de nemulțumiri, cea legată de nivelul salarizării este cea mai importantă?”

Liviu Toader: „Eu zic că toate sunt importante, dar dacă ne referim la salarizare, aici sunt mari frustrări, în sensul în care pe aceeași funcție, aceeași pregătire, de multe ori merg în aceeași echipă, sunt variații de până la 25% la salariul de bază. Vă dați seama ce înseamnă de exemplu pentru un salariu de 6.000 lei, care este maxim în sistemul finanțelor, ce înseamnă 1.500 lei în plus. Asta se întâmplă în principal datorită legii salarizării, care sper să se termine odată, care a fost aplicată greșit, a avut interpretări care au dat naștere la diferite soluții și prin instanțe și de aici s-a ajuns la ce s-a ajuns. Este o demobilizare și o frustrare nemaiîntâlnită care persistă de ceva ani buni. Gândiți-vă că de ceva ani buni, sunt colegi într-o instituție care 60% iau 1.500 de lei mai mult, iau cu 25% mai mult, și alții care speră. Nu mai vorbim de sumele din urmă, câștigate în instanță. Dar ei lună de lună, iau față de colegul…Și culmea este că de multe ori, poate nu cei mai buni sunt cei care au avut noroc în instanță și au câștigat”.

„Sunt diferențe între salariile de la minister și cele dinteritoriu”

Reporter: „Care specializare stă mai bine la capitolul salarizare?”

Liviu Toader: „Specializare, nu e vorba de specializare. Aici este vorba de activitate. Sunt ceva diferențe salariale la ora actuală între cei din minister și teritoriu, pentru că cei din minister au o mărire a salariului de bază pentru complexitate de până la 25%, că și aici sunt trepte, 25, 20, 15, față de restul colegilor din ANAF și teritoriu care au 15% această mărire a salariului de bază. În plus, sunt persoane din cadrul ANAF care lucrează la direcțiile generale antifraudă fiscală care, datorită proceselor în instanță, au reușit să-și redobândească un spor care a fost tăiat ilegal”.

„Cu șase luni înainte de alegeri nu se vor mai putea mări salariile”

Reporter: „Ați avansat ministerului un reper pentru nivelul de salarizare?”

Liviu Toader: „Nu, pentru că tocmai asta reproșăm ministerului, ordonatorului de credite, pentru că deși nu a apărut un draft al legii salarizării, am observat că sunt ministere care și-au chemat propriile organizații sindicale și au convenit, au discutat probleme legate de o viitoare grilă de salarizare. Acest lucru nu s-a întâmplat la Finanțe, și de-aici îngrijorarea colegilor. Că s-ar putea să ne trezim, la fel cum a fost cu legea dialogului social, legea aceasta care, la fel, este jalon în pnrr, că va fi pusă în dezbatere pe repede înainte, se va negocia cum se va negocia și ne vom trezi cu niște salarii care, și datorită faptului că va urma la anul o campanie electorală prelungită, pentru că vor veni trei cicluri de alegeri, iar cu 6 luni înainte se știe că nu se pot da măriri salariale, vor rămâne probabil cu salariile stabilite la momentul ăla și cine știe, peste 3 ani, sau 5 ani cum a fost această lege acum, se va ajunge să fie cât de cât pusă în aplicare această lege viitoare a salarizării bugetarilor”.

„Există sedii cu condiții de muncă groaznice”

Reporter: „Dacă vreți să ne dați câteva exemple la punctul despre condițiile inadecvate, pe alocuri sub standardele de decență.”

Liviu Toader: „Sunt sedii în special din teritoriu care sunt vai de mama lor. Din punct de vedere al minimei igiene. Până nu demult, au fost sedii ale administrațiilor județene ale finanțelor publice, la nivel de județ, care nu aveau femeie de serviciu. Apoi, mobilier vechi, mochete prăfuite, tot felul de lucruri care sunt sub decența unui funcționar de la fisc. Care, culmea, are legături directe cu contribuabilul, vine contribuabilul, n-ai un scaun să-l așezi să ia loc. Adică sunt multe lucruri de acest gen în teritoriu”.

„Agentul economic poate da în judecată ANAF. Avem peste 300 de procese colective”

Reporter: „Despre situațiile de risc cu care se confruntă, de exemplu, cei de la ANAF în control, în teritoriu”

Liviu Toader: „Agentul economic și acum poate să-l acționeze în nume propriu pe funcționar și să-i ceară anumite despăgubiri. Instituția nu face nimic să-l ajute. În plus, e acum un act normativ pe țeavă, a trecut de Senat, e în camera Deputaților, prin care se urmărește responsabilizarea suplimentară a inspectorilor fiscali de la Inspecția Fiscală și a celor de la Soluționare Contestații, în care, în eventualitatea în care agentul economic are câștig de cauză asupra unui act administrativ fiscal întocmit de către inspector, inspectorul împreună cu instituția trebuie să răspundă solidar pentru cheltuielile de judecată. Nu există în multe state, și nici nu știu cum ar putea fi făcută în condițiile în care la noi nu există tribunale fiscale, adică specializate, la noi sunt niște complete cât de cât specializate, de multe ori se judecă acte administrativ fiscale de aceiași judecători care judecă divorțuri. În plus, instanțele sunt foarte aglomerate la ora actuală și știm cum se judecă…vă spun, numai noi, ca organizație sindicală, pe drepturi salariale avem la ora actuală peste 300 de procese colective. Individual, sunt toți aproape 5.000 în cel puțin unul dintre procese. Noi ca sindicat facem un dosar în numele mai multor oameni. Că sunt instanțe care poate ne-au disjuns un dosar, dar tot noi trebuie să-i reprezentăm”.

Reporter: „Situații de risc fizice au fost pe teren?”

Liviu Toader: „Au fost, pentru că nu îi e ușor nimănui atunci când trebuie să meargă, să facă o poprire, să surprindă un act de evaziune fiscală, vă dați seama ce sume sunt în joc, și atunci ai noștri colegi, dicolo de amenințările pe care le pot primi la tot pasul, au fost și ei fizic agesați”.

Reporter: „Cei de la control au drept de port-armă?”

Liviu Toader: „Nu, nu mai au nici măcar funcție specifică. Există la solicitarea lor, în anumite acțiuni, posibilitatea să fie asigurați, să fie protejați de către Jandarmerie, dar asta se întâmplă în general în acțiunile astea mari. Dar la acțiuni care sunt mai individuale, cum să spun, pleacă o echipă într-o parte, o echipă în alta, nu o să stea Jandarmeria după ei. Deci legea nu prevede asta, e doar la solicitare. De exemplu, astăzi, la Dragonul Roșu, antifrauda era acolo sau urma să fie acolo și știu că urmau să fie mobilizate anumite trupe”.

Reporter: „Ministerul a emis vreun raport despre acțiunile ”dumneavoastră?

Liviu Toader: „Nu, nu cred că sunt obligați. Probabil dacă o să fim chemați la o discuție, probabil o să ne expună punctul lor de vedere”.

Azi, în adoua zi de protest, a fost pichetată de către sindicaliști Direcția Regională Antifraudă Fiscală Alexandria, structură direcție care gestionează județele din partea de sud a țării, fiind vorba de Prahova, Dâmbovița, Ialomița, Giurgiu, Teleorman. Celelalte proteste se vor derula după cum urmează: Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești, luni 08.05.2023, orele 14.00; Direcția Regională Antifraudă Fiscală Sibiu, marți 09.05.2023, orele 17.00; Direcția Regională Antifraudă Fiscală Deva, miercuri 10.05.2023, orele 17.00; Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara, joi 11.05.2023 orele 13.00; Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Craiova -luni 15.05.2023 orele 13.00; Direcția Regională Antifraudă Fiscală Constanța, marți 16.05.2023, orele 17.00; Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Brașov, miercuri 17.05.2023, orele 13:00; Ministerul Finanțelor/Agenția Națională de Administrare Fiscală, joi 18.05.2023, orele 13.00

Reamintim, totodată, și care sunt nemulțumirile sindicaliștilor, așa cum au fost trecute în comunicatul Sindicatul Național Finanțe Publice (SindFISC): Finanțarea defectuoasă a activității profesionale, sănătății și securității la locul de muncă;
1.   Discrepanțele salariale existente în instituții (prag de până la 25% doar la salariul de bază, la care se adaugă și sporuri specifice, în condiții similare de muncă și pregătire/specializare);
2.   Condițiile de lucru inadecvate, pe alocuri sub standardele de decență;
3.   Impunerea de obiective instituționale unui personal subdimensionat (locații deservite de doar 4-5 persoane);
4.   Îngrijorări cu privire la neimplicarea angajatorilor/ordonatorului principal de credite în susținerea finanțiștilor pentru o poziționare corectă în noua lege a salarizării, lipsa dialogului social cu privire la acest subiect;
5.   Lipsa deciziei politice de a se demara elaborarea unui Statut al finanțistului, similar cu al altor categorii de funcționari care desfășoară activități specifice, precum activitatea desfășurată  de angajații sistemului instituțional al Ministerului Finanțelor;
6.   Pregătirea profesională continuă este deficitară;
7.   Necorelarea fișelor de post cu realitățile activității desfășurate;
8.   Sisteme informatice și structuri IT , greoaie, uzate moral;
9.   Necorelări salariale în concordanță cu actualele restricții/incompatibilități și răspunderi suplimentare pentru diferite categorii.

Rămâne de văzut, acum, în ce mod va reacționa conducerea Ministerului de Finanțe la protestele sindicatelor, dacă vor adopta aceeași strategie, ca precedentele conduceri din timpul guvernărilor trecute, dacă vor încerca să stingă revolta cu acceptarea parțială și în măsuri mici ale unora dintre cereri sindicale și cu mici mărir salariale, în așa fel în care să treacă acest hop și să ajungă în perioada de dinainte de alegerile de anul viitor, în care, timp de șase luni, legea nu permite majorările salariale.

Iar probabilitatea declanșării grevei generale în domeniul finanțelor este prezent și nu oferă deloc o perspectivă liniștitoare pentru Guvern.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cristian Botez
Este reporter special și corespondent Impact.ro, încă din iunie 2021. Pregătit pentru cele mai periculoase zone de război din lume, Cristian Botez s-a remarcat de-a lungul carierei sale prin...