Povestea fără sfârșit a lotului 3 din Autostrada Lugoj-Deva: cine repară fisurile din carosabil și când se deschide tronsonul

Povestea lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva e o poveste fără sfârșit. Tronsonul e gata în proporție de 99%, trebuia deja deschis, dar autoritățile au amânat deschiderea circulației. Acum susțin că fisurile vor fi reparate pe banii constructorului. Dar s-ar putea ca adevărul să fie altul.

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva ar fi trebuit deschis circulației la începutul lui august și inclusiv de la Ministerul Transporturilor se dădeau asigurări că acest lucru este posibil. Numai că declarațiile sunt una, realitatea e alta.

Între timp, contractul a fost reziliat pentru că statul nu s-a înțeles cu constructorii spanioli de la Comsa în privința duratei garanției.

Pe de-o parte, asociațiile care monitorizează proiectele mari de infrastructură au spus că e bătaie de joc la adresa șoferilor, pentru că în loc să inaugureze tronsonul, autoritățile au rupt contractul.

De cealaltă parte, CNAIR susține că nu avea cum să deschidă lotul 3 pentru că existau probleme mari. Acum, Compania de Drumuri vine cu noi poze care ar confirma cele transmise anterior. Dar problema e în altă parte: dacă aceste probleme există, cine suportă costurile?

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, o poveste fără sfârșit

Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva

Potrivit Companiei Naționale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere, pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva a fost identificată o fisură de 15 metri lungime.

„15 metri lungime şi un centimetru lărgire, avea ieri. Ne aşteptăm să evolueze. Este la kilometru 57+ 100. În 2017, când li s-a prăbuşit terasamentul, era la 57+300, deci în aceeaşi zonă. Fisura porneşte din asfalt şi continuă până jos în drumul tehnologic. (…) E o problemă de terasament. Este clar că în situaţia asta, până la remedierea problemei, nu se poate deschide circulaţia şi nicidecum nu o să se remedieze problema până la sfârşitul lunii septembrie. Clar că trebuie o expertiză profundă, astea sunt probleme structurale şi în funcţie de ce se găseşte acolo să se intre să se corecteze şi să se pună în siguranţă autostrada. Garanţia am executat-o (…). Nu le mai dăm înapoi. Nu le mai dăm nimic. Banii aceia îi folosim la reparaţia lotului. Banii aceia şi alţii pe care-i vom percepe din penalizări, din întârziere, din alte chestii”, susțin reprezentanții CNAIR.

Fisură pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva

Fisură pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva

Așadar, CNAIR vrea acum să plătească o expertiză pentru a vedea cât de grave sunt acele probleme.  Numai că, odată cu rezilierea contractului, constructorul nu mai e obligat la nicio garanție.

Așadar, se pune problema cine plătește acele reparații.

„Expertiza trebuie făcută cu terţi pentru că, dacă o facem noi, o să fim acuzaţi că suntem părtinitori. Deci un alt contract. Nu ne-au plătit-o. Suntem în arbitraj cu ei. S-au dus în arbitraj, după aia o să ajungem în instanţă în mod sigur şi abia după ce vom avea o decizie definitivă a instanţei mergem la executor judecătoresc şi o să le executăm contul. Este de durată. Nu putem să aşteptăm să se termine procesul, trebuie să ne apucăm cât de curând … de la buget şi din garanţia de bune execuţii”, adaugă reprezentanții CNAIR.

În aceste condiții, ministrul Transporturilor susține că lotul 3 ar putea fi deschis undeva la sfârșitul lui noiembrie. Termenul este total nerealist, atrage atenția Asociația Pro Infrastructură.

De fapt, ce nu spun cei de la CNAIR e că execuția garanției rămâne blocată până la soluționarea procesului.

Vineri, 06.09.2019, Tribunalul București a dat dreptate antreprenorului și a oprit executarea garanției bancare inițiată de CNAIR până la soluționarea cererii de arbitraj din 05.09.2019, procedură care poate dura luni, poate chiar ani întregi. Pe românește, CNAIR NU SE POATE ATINGE DE BANII SPANIOLILOR. Astfel, realitatea contrazice gogoșile vândute de ministrul Transporturilor Cuc și directorul CNAIR Scarlat care declarau că așa-zisele probleme și lucrări nefinalizate de constructor vor fi remediate pe banii acestuia – Asociația Pro Infrastructură