Obligația de a cumpăra mașini electrice. Ce a decis Parlamentul pentru reducerea poluării

Stefan Daniel 03.07.2019, 17:02
Obligația de a cumpăra mașini electrice. Ce a decis Parlamentul pentru reducerea poluării

Achiziția de mașini electrice devine o obligație reglementată prin lege. Parlamentul a luat o decizie pentru reducerea poluării în marile orașe care i-ar putea afecta mai ales pe funcționarii publici. Statul încearcă să joace rolul bunului exemplu, dar e o încercare prea timidă, care s-ar putea să nu aibă efectul dorit.

Statul român se obligă pe sine să cumpere mașini electrice

Stai liniștit, nu o să te oblige nimeni să cumperi mașini electrice…deocamdată. Autoritățile publice, însă, vor fi obligate să achiziționeze un anumit număr de vehicule nepoluante, în locul celor pe benzină sau diesel.

Din totalul mașinilor achiziționate de autoritățile publice care ar trebui folosite în scop profesional, minimum 10% trebuie să fie electrice. Evident că toate instituțiile statului vor cumpăra procentul minim, pentru că așa e cu limitele în România. Doar nu e ușor să-i convingi pe bugetari să se obișnuiască să conducă mașini cu motoare mai slabe, după ce s-au învățat cu limuzinele diesel.

Sunt și instituții mai „sărace” care nu se mândrescu cu autoturisme luxoase. Cum Dacia nu are niciun automobil electric în portofoliu, cel mai probabil, Renault va fi marca spre care ar trebui să se orienteze autoritățile.

Tăriceanu îndeamnă autoritățile publice să cumpere și mașini electrice

Obligația de a cumpăra mașini electrice. Ce a decis Parlamentul pentru reducerea poluării
Cu cât vor fi mai multe mașini electrice, cu atât vom respira un aer mai curat…oarecum

Această decizie a fost propusă încă de la începutul anului, dar legea a fost adoptată abia azi, 3 iulie, în Senat. Inițiatorul ei este chiar președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.

El propune modificarea articolului 5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice după cum rumează:

„La data intrării în vigoare a prezentei legi se introduce obligativitatea pentru toate entitățile prevăzute în prezenta ordonanță, care achiziționează mai mult de 10 autoturisme anual, ca un procent de 10% din totalul acestora să fie autoturisme electrice, al căror preț unitar nu poate depăși suma de 35.000 euro, inclusiv TVA”, spune textul de lege, conform Digi 24.

Astfel, ministerele, organele de specialitate din administrația publică centrală și instituțiile din subordinea acestora, precum și consiliile locale și județene vor fi stimulate în a folosi și autoturismele electrice. Sau, la fel de bine, s-ar putea să zacă în parcarea instituției cu lunile și să nu se atingă nimeni de ele și să fie rulate doar cele pe benzină.

O luptă inegală contra poluării

Această decizie a fost luată ca urmare a insistențelor Uniunii Europene de a lua măsuri pentru reducerea poluării. O bună parte a lumii a ajuns în punctul în care doar o măsură radicală va reduce, cu adevărat, poluarea, dar, din păcate, acest lucru nu e posibil dintr-o mulțime de cauze (economice, sociale).

În momentul de față, Uniunea Europeană nu face decât să se amăgească singură și să-și creeze singură dezechilibre economice și chiar destabilizare a pieței auto. În același timp, în SUA, administrația Trump râde cu poftă când aude de încălzirea globală, iar în marile orașe din China, cetățenii au ajuns să moară de tineri din cauza cancerului la căile respiratorii provocate de poluare.

Menționez că SUA și China sunt cei mai mari poluatori ai lumii. Și, da, americanilor încă le plac la nebunie motoarele puternice, diesel. Să-i restrângi americanului accesul la „muscle car” e ca și cum i-ai interzice românului cu bani puțini să-și mai ia Dacia.

Urmăriți Impact.ro și pe