ING Bank le cere clienților să spună de unde au bani. Decizie fără precedent: se închid conturile | Poziția ING Bank România

Raluca Juncu 16.07.2020, 17:45
ING Bank le cere clienților să spună de unde au bani. Decizie fără precedent: se închid conturile | Poziția ING Bank România

Una din instituțiile bancare importante care operează în România și care a devenit foarte populară în rândul tinerilor și nu numai solicită informații care nu ar trebui cerute de o bancă, unui client.

Update, 16 iulie, ora 17:40- Redăm integral poziția ING Bank, cu privire la evenimentele petrecute:

ING Bank România trimite trei notificări pentru actualizarea datelor la adresa de e-mail specificată la deschiderea contului, precum și telefonic, sms sau fizic (la adresa de corespondență) dacă este cazul. Aceste notificări se trimit cu trei luni, respectiv două luni și imediat înainte de închiderea contului, specificându-se explicit faptul că, în lipsa acestei actualizări, contul urmează să fie blocat.

Din punctul de vedere al legislației privind protecția datelor cu caracter personal, temeiul prelucrării datelor în cadrul formalităților KYC este obligația legală aflată în sarcina ING Bank în calitatea sa de Operator de Date, derivată din Legea nr. 129/2019 și din Regulamentul BNR nr. 2 / 2019, în vederea ocrotirii unui  interes public major legat de prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Aceste aspecte care sunt menționate în Notele de informare a ING Bank sunt parte integrantă a Condițiilor generale de afaceri ale Băncii (atât în cadrul documentului dedicat Persoanelor fizice, cât şi în cel dedicat persoanelor juridice) și sunt disponibile permanent pe site-ul ING în secțiunea dedicată prelucrării datelor.

Privind baza legală în cadrul căreia ING Bank poate închide contul unui client, facem referire la două articole de lege:

art. 18 – (1) din Regulamentul 2/2019 BNR:

În aplicarea art. 11 alin. (9) din Legea nr. 129/2019, instituțiile nu inițiază, nu continuă o relație de afaceri și nu efectuează o tranzacție ocazională dacă nu pot aplica măsurile de cunoaștere a clientelei, inclusiv în cazurile în care nu pot stabili legitimitatea scopului și natura relației de afaceri ori nu pot administra adecvat riscul de spălare a banilor și finanțare a terorismului.

art. 11 – (9) din legea 129/2019:

Atunci când entitatea raportoare nu este în măsură să aplice măsurile de cunoaștere a clientelei, aceasta nu trebuie să deschidă contul, să inițieze ori să continue relația de afaceri sau să efectueze tranzacția ocazională și trebuie să întocmească un raport de tranzacție suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului.

O relație de business poate înceta din mai multe motive invocate de ambele părți și este prioritar pentru noi să îndeplinim obligațiile legale de a deține informații referitoare la clienți actualizate. În conformitate cu cerințele prudențiale adresate băncilor, avem posibilitatea de a păstra anumite informații referitoare la relația de afaceri avută anterior cu un client și motivul pentru care înțelegerea bilaterală contractuală a încetat la un moment dat, ca practică generală a oricărei instituții financiar-bancare din România. Astfel, putem avea informații suplimentare în contextul unei solicitări de redeschidere de cont și ne menținem dreptul de a face o reevaluare şi analiză punctuală în cadrul procesului de deschidere.

Știrea inițială

Ce sesizări au făcut clienții băncii

ING Bank, una dintre cele mai importante instituții bancare, cu operațiuni în România, le solicită clienților din țara noastră informații confidențiale despre ei. Un client al băncii cu origini olandeze acuză că banca i-a solicitat mai multe informații cu privire la provenința banilor, după care l-a întrebat și ce are gând să facă cu banii.

„M-au întrebat: «Ce e cu sumele considerabile rulate pe contul dumnevoastră?» Eu i-am întrebat: «Care e treaba dumnevoastră?» Banca a spus că trebuie să știe proveniența. Le-am zis că sunt jucător de noroc, rulez banii pe care îi vreau. După 4-5 luni am folosit cardul și am constatat că nu mai am acces. Am sunat și mi s-a zis că agenția își rezervă dreptul de a întrerupe contractul. Răspunsul era un fel de «Nu ne interesează, descurcă-te!». Le-am cerut să îmi dea scris”, este mesajul unui client ING România.

După ce a refuzat să ofere astfel de informații cu caracter personal, clientul în cauză a constatat că ING i-a închis contul, la câteva luni de la conversație, scrie Libertatea. De asemenea, clientul nu a primit nicio altă notificare cu privire la faptul că banca urmează să-i închidă contul.

„Nu sunt infractor, nu fac trafic de droguri, nu am cazier, nimic. Nu făceam tranzacții peste graniță, doar încasam salariul pe card și, câteodată, mai băgam la pariuri online. M-a sunat banca să mă întrebe din ce trăiesc. Le-am zis că nu au dreptul să întrebe așa ceva, apoi m-am trezit cu contul închis, fără nicio notificare”, a spus bărbatul, potriviti sursei citate.

Răspunsul ING România

„Aceste verificări sunt obligatorii, iar suplimentar informațiilor de identificare, clienții trebuie să ofere și o serie de informații precum ocupația, scopul și natura relației de colaborare cu banca, sursa fondurilor ce urmează să fie utilizate în derularea relației de afaceri, etc. Aceste informații permit băncii să își îndeplinească obligația legală de a avea un profil al clientului astfel încât să detecteze comportamente neobișnuite și să le poată raporta autorităților relevante atunci când este nevoie”, a transmis ING România, pentru Libertatea.ro.

Urmăriți Impact.ro și pe