Nouă limită de viteză pe autostrăzi și drumuri expres. Cu cât la oră se va putea circula în România

Cătălina Burghelea 18.10.2021, 09:29
Nouă limită de viteză pe autostrăzi și drumuri expres. Cu cât la oră se va putea circula în România

Șoferii români ar putea goni pe autostrăzi și drumuri expres cu o viteză legală mai mare. Ideea aparține Ministerul Transporturilor, care a solicitat Ministerului Afacerilor Interne creşterea limitei de viteză pe anumite porțiuni de drumuri din România.

Se schimbă limita de viteză pe autostrăzi și drumuri expres

Viteza maximă admisă pe autostrăzi şi drumuri expres ar putea fi mai mare în România. Ministerul Transporturilor a solicitat Ministerului Afacerilor Interne creşterea limitei. Iată cu cât la oră vei putea circula pe aceste drumuri de mare viteză.

În cazul în care MAI acceptă propunerea Ministerului Transportului, atunci șoferii români ar putea circula cu 120 km/h pe drumurile express, faţă de 100 km/h, aşa cum este regula în prezent. Şi pe autostrăzi, limita de viteză s-ar putea schimba. De la 130 km/h, cât este acum, la 140 km/h.

Cătălin Drulă a depus un proiect de lege pentru şosele mai rapide

Acest demers îi aparține lui Cătălin Drulă pe vremea când deţinea Ministerul Transporturilor, iar recent a dus la Senat un document în acest sens în care propune creşterea vitezei pe drumurile expres, însă omite autostrăzile. În solicitarea pe care a trimis-o Ministerului Afacerilor Interne, Drulă explică foarte clar faptul că drumurile expres sunt îndeajuns de sigure şi permit creşterea vitezei maxime legale.

Potrivit lui Cătălin Drulă, România ar trebuie să ia exemplul altor state europene, în care se circulă cu viteze mai mari, cum ar fi Austria, Croaţia, Belgia şi Italia. În aceste țări se circulă cu 130 km/h maximum pe drumurile expres, în Bulgaria cu 120 km/h, iar în Franţa şi Grecia cu 110 km/h, potrivit Observator.

Autostrada Pitești-Sibiu începe să avanseze

Ce prevede documentul trimis la MAI

Articolul 49 din Codul Rutier (OUG 109/2002) are stabilite următoarele limite de viteză legale în afara localităţilor: 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe Drumurile expres şi Drumurile Naţionale Europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de şosele. În paralel cu demersul început în timpul mandatului său de ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă (în calitate de co-iniţiator) a depus recent la Senat un Proiect de Lege pentru creşterea limitei de viteză la 120 km/h. pe drumurile expres, fără a mai include şi creşterea vitezei la 140 km/h pe autostradă: https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b481&an_cls=2021.

„Viteza de proiectare minimă pentru Drumurile Expres de la şes este de 120 km/h. Elementele geometrice în profil transversal, în plan cât şi în profil longitudinal permit deplasarea vehiculelor în condiţii de siguranţă cu o viteză de circulaţie de minimum 120 km/h. (acostament consolidate de 1,5 metri separarea fizică a sensurilor cu parapet median şi lateral, noduri denivelate, spaţii de servicii)”, a argumentat fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, în documentul trimis ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode.

Care sunt avantajele creşterii vitezei de circulaţie pe drumurile expres şi pe autostrăzi

Totodată, Drulă mai susţine impunerea diferenţierii între Drumul Expres și Drum Naţional prin creşterea limitei de viteză, astfel încât Comisia Europeană să aprobe finanţarea nerambursabilă de fonduri europene.

„Un avantaj semnificativ al creşterii vitezei de circulaţie pe drumurile expres şi pe autostrăzi îl reprezintă creşterea ratei de rentabilitate – RIR (condiţia ca un obiectiv să fie finanţat din Fonduri Europene nerambursabile este ca RIR să fie minimum 5 %) calculată în cadrul Analizei Multicriteriale a variantelor de traseu, punând astfel în evidenţă, economiile de timp realizate în comparaţie cu drumurile naţionale. Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm domnul ministru, să dispuneţi demararea tuturor acţiunilor necesare în vederea modificării limitelor de viteză pentru drumurile expres din România de la 100 km/h la 120 km/h. iar pentru autostrăzi de la 130 la 140 km/h”, se arată în propunerea trimisă la MAI.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cătălina Burghelea
Este redactor Playtech. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și a masterului în Marketing Online din cadrul ASE, Catalina Burghelea s-a alaturat echipei de stiri de...