EXCLUSIV

Noi încercări de a pune în lege marcarea radarelor. Cosmin Andreică, Europol: „Acest lucru nu are cum să fie eficient, nu prezintă nici un fel de element de logică”

Gabriela del Pupo 04.04.2023, 17:34
Noi încercări de a pune în lege marcarea radarelor. Cosmin Andreică, Europol: „Acest lucru nu are cum să fie eficient, nu prezintă nici un fel de element de logică”

O nouă încercare de a trece un proiect legislativ care să oblige polițiștii să semnalizeze radarele este pe ultima sută de metri în Parlament. Legea a trecut tacit de Senat și a primit raport favorabil din partea Comisiei de industrii şi servicii a Camerei Deputaţilor. Reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne spun că o astfel de lege a fost declarată de două ori neconstituțională de CCR și o astfel de încercare de schimbare a legislației a eșuat în urmă cu doar trei săptămâni. Impact.ro a stat de vorbă cu Cosmin Andreică, președintele sindicatului polițiștilor Europol, care spune că polițiștii de la rutieră ar avea activitatea de detectare a șoferilor care depășesc viteza limită blocată.

„Sunt astfel de proiecte de 10 ani de zile, inițiate în special de parlamentari care au făcut subiectul aplicării legislației rutiere”

Proiectul de lege prevede ca mașinile de poliție destinate controlului traficului care utilizează dispozitive destinate măsurării vitezei să fie poziţionate vizibil şi trebuie să prezinte înscrisurile şi însemnele distinctive ale Poliţiei Rutiere. De asemenea chiar și polițiștii trebuie să poarte uniforme și amenzile care sunt date de către echipaje care nu sunt vizibile nu pot fi aplicate. Motivația inițiatorilor este aceea că polițiștii nu trebuie să urmărească aplicarea de amenzi ci prevenția prin faptul că sunt vizibili în trafic.

„Și noi urmărim cu mare interes, sunt astfel de proiecte de 10 ani de zile, inițiate în special de parlamentari care au făcut subiectul aplicării legislației rutiere. Adică au fost depistați în trafic conducând cu viteză, mulți au rămas fără permis, ceea ce demonstrează că această inițiativă este pur subiectivă, și părtinitoare în raport cu ceea ce mimează că ar putea reglementa. În nota de fundamentare se spune că dacă ar fi semnalizate radarele oamenii ar respecta regulile știind că acolo se află poliția.

Acest lucru nu are cum să fie eficient, nu prezintă nici un fel de element de logică, în condițiile în care pe un tronson de drum de 200 de kilometri ai un echipaj de poliție rutieră, pe care poți să îl întâlnești la kilometrul 10, iar următorii 190 de kilometri practic poți să circuli cu ce viteză vrei tu, pentru că nu vei mai întâlni polițiști în trafic. Nici o formă a acestei inițiative nu are cum să treacă de controlul constituțional, și asta pentru că golește de conținut norma în sine de reglementare. Vorbim de imposibilitatea organelor legii de a verifica respectarea limitei legale admise.”, spune Cosmin Andreică.

Nicolae Ciuca si Lucian Bode cer majorarea pedepselor in anumite infractiuni. Ce spune Cosmin Andreica, liderul Sindicatului Europol: „Bilanturile politiei se tin mai nou cu usile inchise”

Sunt exemplele din străinătate aplicabile în România?

Acesta spune că exemplele din alte țări au fost alese aleatoriu de susținătorii unor astfel de proiecte de lege și că nu există nici în țările occidentale doar radare marcate și plasate în locuri cu vizibilitate maximă de către șoferi. De asemenea având în vedere faptul că în România problema lipsei de personal este una gravă în poliție nu ar trebui îngreunată activitatea celor care trebuie să compenseze pentru deficitul de angajați.

„Dacă vorbim de alte țări, pentru că am văzut și aceste analize și comparații, au fost extrase din context anumite detalii și informații referitoare la faptul că radarele ar fi semnalizate. Este adevărat însă în acele țări există și foarte multe radare neinscripționate, cu polițiști îmbrăcați în civil. La noi acest lucru lipsește cu desăvârșire, nici nu avem resursă umană, polițiștii pe care îi avem abia fac față nevoilor existente și pentru că nu există intenție.

În astfel de condiții ar putea să intre mai ușor în radar și un parlamentar și un președinte de Consiliu Județean, și un prefect, iar șeful unității este pus într-o situație ingrată în care i se atrage atenția că angajații au aplicat legea și au sancționat un astfel de personaj.”

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

O altă problemă este tehnica și infrastructura din România, în sate nu sunt asigurate marcaje acolo unde se traversează strada sau lipsesc uneori chiar și banalele trotuare de pe marginea drumului care traversează localitatea.

„Sunt persoane vârstnice care merg îmbrăcați în negru pe marginea drumui, pentru că nu au trotuare, primarii nu și-au îndeplinit obligația de a identifica mijloacele pentru a asigura o infrastructură conexă astfel încât toți participanții la trafic să circule în condiții de siguranță. Și nu cred că putem trece peste statistica Comisiei Europene care plasează România pe locul I la numărul de morți. Avem 2000 de morți constant în ultimii 5 ani de zile, numărul este în creștere, din păcate suntem fruntași.”, mai spune reprezentantul polițiștilor.

Acesta a concluzionat spunând că dacă un astfel de proiect de lege va trece își sfătuiește colegii de la poliția rutieră să meargă la punctele de radar cu jocuri de societate, pentru că activitatea lor va fi complet blocată de noile reguli.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...