MOL scade limita zilnică de alimentare a vehiculelor de pasageri. E penurie la granița României

Stan Filon 24.06.2022, 11:30
MOL scade limita zilnică de alimentare a vehiculelor de pasageri. E penurie la granița României

Anunț îngrijorător venit de la Grupul energetic ungar MOL, care a decis să limiteze cantitatea de combustibil pe care șoferii o pot cumpăra de la pompă, iar toate acestea se datorează plafonării prețului la combustibili impusă de Guvernul de la Budapesta. Grupul energetic ungar, care deține cea mai mare rețea de benzinării din Ungaria, a cerut retragerea graduală a măsurii de plafonare a prețului la combustibili și a explicat decizia luată recent de conducerea companiei.

MOL scade limita zilnică de alimentare a vehiculelor de pasageri

Așadar, șoferii din Ungaria au o limită de 50 de litri de combustibil pe care nu o pot depăși atunci când merg să alimenteze la benzinăriile MOL, după ce conducerea companiei a limitat cantitatea maximă pe care aceștia o pot cumpăra. Această măsură a fost luată pentru a evita perturbările provocate de plafonarea preţurilor la carburanți de către Guvern, transmite Reuters.

Pe data de 16 iunie, Guvernul de la Budapesta a anunţat că a extins până la 1 octombrie plafonarea preţurilor la combustibili în Ungaria. În noiembrie, Executivul stabilea că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,27 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi.

MOL scade limita zilnica de alimentare a vehiculelor de pasageri
MOL scade limita zilnica de alimentare a vehiculelor de pasageri

Limita impusă inițial la carburanți a fost scăzută la jumătate

Compania ungară MOL impusese deja o limită de 100 de litri de combustibil pentru fiecare șofer ungar, iar acum a redus la jumătate această limită și reprezentanții companiei spun că astfel de evită perturbările provocate de plafonarea preţurilor la combustibili.

„Am introdus această limită (la realimentare) pentru a putea garanta securitatea aprovizionării, iar cei care vin să cumpere cu canistre combustibil nu vor mai beneficia de plafonarea preţurilor”, declara pentru Reuters purtătorul de cuvânt al grupului energetic ungar, Piroska Bakos. Plafonarea preţurilor a dus la scăderea importurilor de combustibil, pe care MOL încearcă să o compenseze acum, după cum a mai explicat Bakos.

Și director general al MOL, Zsolt Hernadi, a afirmat în presa locală că eliminarea treptată a plafonării preţurilor la benzină şi motorină va fi necesară pentru asigurarea siguranţei aprovizionării pe termen lung. Anunţul de vineri este cel mai recent indiciu că intervenţia pe piaţa combustibilului afectează echilibrul între cerere şi ofertă.

Ungaria riscă declanşarea unei proceduri de infringement

Mișcări importante în acest domeniu au avut loc și în Austria, unde au fost eliberate cantități importante de combustibili din rezervele strategice, pentru a stabiliza piaţa, mai ales în această perioadă de vară, când se știe că cererea de combustibil crește cu 30-40%, datorită turismului şi a sezonului agricol, care majorează cererea de motorină.

Plafonarea din Ungaria a prețului la combustibili nu se aplică mașinilor cu plăcuțe de înmatriculare străine, așa că măsura a atras atenția Uniunii Europene. Comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton, a cerut Ungariei să suspende vânzarea de combustibil cu preţ diferit pentru maşinile cu plăcuţe de înmatriculare străine, în caz contrar riscând declanşarea unei proceduri de infringement.

Sunt schimbări și în România, în ceea ce privește prețul carburanților, care pare că a scăpat de sub control de ceva timp. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat joi că prețul carburanților va fi compensat cu 50 de bani pe litru, timp de 3 luni. Jumătate din această sumă va fi decontată de la buget.

Urmăriți Impact.ro și pe
Stan Filon
Mi-am dorit întotdeauna ca articolele mele să schimbe lucrurile în bine, fie că am scris despre corupția din România  sau am prezentat poveștile de viață ale unor oameni obișnuiți. Îmi...