Ministerul Afacerilor Interne vrea să modifice Codul Rutier. Apar prevederi noi pentru sancționarea șoferilor agresivi

Bogdan Bârliga 23.11.2021, 11:51
Ministerul Afacerilor Interne vrea să modifice Codul Rutier. Apar prevederi noi pentru sancționarea șoferilor agresivi

În fiecare zi avem cel puțin o știre cu un conflict apărut în trafic sau cu un accident grav petrecut pe drumurile din România.

Codul Rutier actual nu acoperă toate situațiile întâlnite în ultimii ani și a venit momentul pentru implementarea unor noi măsuri.

Se introduce prin modificarea Codului Rutier definirea comportamentului agresiv la volan și apar noi amenzi pentru abaterile rutiere.

Proiectul de modificare a Codului Rutier

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vrea să modifice și să completeze Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195 din 2002 privind circulația pe drumurile publice republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006.

Pentru efectuarea modficărilor MAI a propus spre dezbatere publică un nou proiect Ordonanța de Urgență prin care propune noi amenzi, definirea comportamentului agresiv la volan sau trecerea unor abateri într-o categorie superioară de sancțiuni.

Care sunt principalele modificări aduse Codului Rutier

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ privind modificarea OUG nr. 195 din 2002 sunt prezentate toate modificările și completările propuse de MAI privind completarea Codului Rutier.

Am consultat acest document și vom lista mai jos cele mai importante modificări propuse pentru dezbaterea publică.

În primul rând se definește comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum și sancțiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (1.305 lei -2.900 lei.)

Urmează propunerea pentru trecerea într-o clasă superioară de contravenții a faptei de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgență a autostrăzii (de la 580 lei-725 lei la 1.305 lei -2.900 lei). Totodată, sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuiește cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile.

Se introduce sancțiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile, de a circula în sens contrar direcției de mers pe calea unidirecțională.

Se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.

În cazul în care prin încălcarea regulilor de circulație privind circulația pe sens opus, conducerea sub influența băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulație din care a rezultat avarierea
unui vehicul sau alte pagube materiale perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să se majoreze cu 30 de zile.

Se trece într-o clasă superioară de contravenții nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei-725 lei la 870 lei -1.160 lei) și se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a
exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile.

Când vor fi aplicate noile prevederi din Codul Rutier

Lista modificărilor pe care Ministerul Afacerilor Interne vrea să le implementeze în Codul Rutier este mult mai lungă și poate fi consultată pe site-ul instituției. 

Dar pentru ca aceste noi reguli să poate fi puse în aplicare este necesar ca proiectul de OUG să fie adoptat în cadrului guvernului și publicat ulterior în Monitorul Oficial.

Pe lângă aceste modificări absolut necesare ale Codului Rutier trebuie demarat și un program pentru oprirea corupției în rândurile polițiștilor din cadrul Direcției Rutiere a Poliției Române. Și în acest caz avem aproape lunar exemple prin care procurorii anchetează angajați din cadrul acestei direcții. Cel mai recent caz a fost anunțat de DNA pe 19 noiembrie 2021 când procurorii au decis punerea sub control judiciar a şefului Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Teleorman.

Urmăriți Impact.ro și pe
Tags: