Cum arată călătoria cu un vehicul care nu are nevoie de un conducător? Pentru mulți români plecați în străinătate, este o parte normală a vieții de zi cu zi. Metroul care merge singur este o realitate în multe orașe mari din Europa.
În 2002, Copenhaga începea un nou capitol fascinant în transportul urban, inaugurând primul metrou „driverless”, adică fără conductor. De atunci, trenurile au început să fie folosite în mai multe orașe importante din Europa, printre care Roma, Milano, Brescia sau Thessaloniki.
„Metroul care merge singur” poate atinge viteze de 80 până la 105 kilometri pe oră. Vehiculele sunt controlate de un sistem computerizat complet automatizat, situat la centrul de control și întreținere.
Controlul automat al trenului (ATC) este format din trei subsisteme: protecția automată a trenului (ATP), funcționarea automată a trenului (ATO) și supravegherea automată a trenului (ATS). ATP este responsabil pentru gestionarea vitezei trenurilor, asigurându-se că ușile sunt închise înainte de plecare.
ATO este pilotul automat care conduce trenurile în conformitate cu un program predefinit, asigură oprirea trenului în stații și acționează ușile.
Metroul din Copenhaga, Danemarca, este format din patru linii, M1, M2, M3 și M4, având o lungime de 35,9 kilometri și care deservesc 37 de stații. Sistemul a fost deschis între 2002 și 2019 și leagă centrul orașului de zonele Frederiksberg și Amager de Aeroportul Copenhaga. Următoarea extensie, City Circle Line, a fost deschisă la 29 septembrie 2019. În aprilie 2008, metroul din Copenhaga a câștigat premiul la MetroRail 2008 pentru cel mai bun metrou din lume.
Românii din capitala Italiei au ocazia să îl folosească zi de zi. Linia C a metroului din Roma are o lungime de 25,5 kilometri, din care 17,6 kilometri sunt în subteran. Viteza medie cu care circulă este de 35 km pe oră.
Prima secțiune a liniei 5 de metrou din Milano a fost deschisă la 10 februarie 2013. A doua etapă a fost deschisă la 1 martie 2014, treia și a patra secțiune sunt în construcție și erau planificate să fie deschise în 2015. Cu toate astea, întârzierile în planificare și problemele legate de finanțare au dus la amânarea deschiderii liniei 4, aceasta fiind programată pentru inaugurare undeva între 2021 și 2023.
Metroul fără conductor din Brescia, tot în Italia, a fost inaugurat în martie 2013. Traseul de 18 kilometri a fost construit în trei etape și are 17 stații.