Lidl și Kaufland, de neoprit în România: cifrele care îți arată puterea giganților europeni

Gabriel Peneș 11.11.2022, 11:47
Lidl și Kaufland, de neoprit în România: cifrele care îți arată puterea giganților europeni

Lidl și Kaufland, de neoprit în România. Cei doi giganți ai retailului alimentar au rămas pe pozițiile fruntașe în topul celor mai mari importatori de produse agroalimentare, ca și în 2021. Pe de altă parte, Bunge, compania ce produce 40% din uleiul de consum din țara noastră, a urcat pe locul al treilea, devansându-i pe chinezii de la Cofco, unul din marii traderi de cereale.

Lidl și Kaufland, de neoprit în România

Lidl și Kaufland, cei mai mari jucători de pe piața retailului alimentar, continuă să fi cei mai mari importatori de produse agroalimentare, ca și anul trecut. În primele opt luni ale anului, se pot observa însă efectele crizei de pe piața uleiului, puternic afectată de războiul din Ucraina. Bunge, care produce 40% din uleiul de consum din România, a devenit al treilea cel mai mare importator, devansând traderul de cereale chinez Cofco.

În primele opt luni ale acestui an, România a continuat trendul lui 2021 în ceea ce privește deficitul comercial cu produse agroalimentare, respectiv o diminuare a diferenței dintre valoarea importurilor și a exporturilor. Ultimele date ale Institutului Național de Statistică indică o diferență între import și export de 312,9 milioane de euro, cu 71,6% mai mică decât în perioada similară a anului trecut.

Aceasta în contextul în care firmele românești au reușit să livreze peste granițe marfă în valoare de aproximativ 8 miliarde de euro, cu 47,7% peste perioada similară din 2021, în timp ce importurile s-au majorat valoric cu 27,6%, până la 8,3 miliarde de euro.

Cifrele care îți arată puterea giganților europeni

Cât despre jucătorii din piață care generează cele mai mari importuri și respectiv exporturi, situația nu s-a schimbat prea mult față de anii anteriori. Retailerii internaționali aduc cele mai mari cantități de produse alimentare din import, iar traderii generează cele mai mari exporturi.

Anul acesta însă, se observa și impactul războiului de la granița care a bulversat întreaga piață agroalimentară, dar mai ales aprovizionarea cu ulei. Aceasta în contextul în care Ucraina era unul dintre cei mai mari producători și exportatori de ulei de floarea-soarelui.

Astfel, potrivit unei analize INS la cererea Economica, în primele opt luni ale anului, ca și în perioada similară a anului trecut, cei mai mari importatori de produse agroalimentare au fost Lidl și Kaufland, lideri ai retailului alimentar din România după cifra de afaceri din 2021.

Pe poziția a treia, în locul traderului de cereale chinez Cofco, a urcat însă producătorul de ulei Bunge, cel mai mare jucător pe piața locală a uleiului. Bunge produce la Buzău, într-o unitate cu 600 de angajați, aproximativ 40% din necesarul de ulei de consum al României, iar la Lehliu realizează șroturi, biodiesel și uleiuri vegetale brute. O parte din producția din România ajunge la export, astfel că Bunge este, totodată și al nouălea exportator al țării.

O altă urcare importantă în clasamentul importatorilor se observă și în zona de retail alimentar. Metro, care se dezvoltă agresiv cu franciza LaDoiPași, a ajuns de pe poziția a șasea pe poziția a patra. De altfel, dintre cei mai mari 10 importatori de mâncare, jumătate sunt mari retaileri alimentari.

Primii cinci cei mai mari importatori de mâncare au generat un minus în balanța comercială agroalimentară de peste 1,3 miliarde de euro, adică 16,6% din importurile totale de 8,3 miliarde.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....