Instituția statului care nu a făcut nimic ani de zile. Câţi bani s-au cheltuit din buget pentru salarii

Iancu Andreea 18.03.2021, 17:11
Instituția statului care nu a făcut nimic ani de zile. Câţi bani s-au cheltuit din buget pentru salarii

Bani cheltuiți în zadar, aceasta ar fi definiția pe care instituția statului, care nu a produs nimic timp de patru ani de zile, în schimb doar a avut cheltuieli salariale pentru angajați, ar trebui să o aibă. Un reportaj digi24.ro a dezvăluit cum banii statului au ajuns să se ducă pe „apa sâmbetei” deși ar fi trebuit să ajungă în investiții în domeniul transporturilor feroviare.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituția statului care doar a încasat bugetul pentru salarii

Timp de patru ani, instituția statului, care ar fi trebuit să se ocupe de reforma în domeniul feroviar din România, a fost finanțată cu bani din bugetul statului însă nu a produs nimic. Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar fi trebuit să se ocupe de cumpărarea unor trenuri noi cu fonduri europene, însă de la înființare și până în prezent nu a reușit decât să plătească lunar salariile angajaților și cheltuielile de funcționare. Mai grav este faptul că autoritățile au realizat că instituția este inutilă însă nu au luat nicio măsură în acest sens. După milioane de lei cheltuite în tot acest timp, acum au decis ce urmează să se întâmple cu ea.

Înființată în septembrie 2016, Autoritatea pentru Reformă Feroviară avea să ia naștere în urma unei ordonanțe de urgență, menită să transforme complet transportul feroviar din România. Activitatea sa ar fi trebuit să se axeze pe organizarea de licitații pentru achiziționarea de trenuri noi. Reportajul din campania „Statul la stat” al jurnaliștilor digi24.ro a scos la lumină faptul că, timp de patru ani și jumătate, instituția statului nu a făcut nicio achiziție.

S-a spus că trebuie să fie o entitate separată, neutră, care să achiziţioneze material rulant feroviar şi să îl împartă la toţi operatorii feroviari de călători. Au trecut de atunci patru ani şi jumătate şi, din banii europeni pe care îi aveam la dispoziţie, nu a fost cumpărată nici măcar o roată de tren. Cu chiu cu vai, au fost organizate două licitaţii, ambele fiind, în acest moment, contestate şi blocate în instanţă, a explicat Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

Ce spune ministrul Transporturilor despre situația ARF
Ce spune ministrul Transporturilor despre situația ARF

Opinia Ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, despre această situație

Oficialul român aflat în prezent în fruntea Ministerului Transporturilor cunoaște situația incredibilă din cadrul ARF. Cătălin Drulă susține că există numeroase nereguli în sistemul de transport feroviar și că reforma este departe de a începe.

Plătim pentru plimbarea unor trenuri goale, pe unele rute, plătim fără criterii de calitate, fără criterii de încărcare cu pasageri şi, în general, toate întrebările pe care le-am adresat – aici trebuia să mă adresez oamenilor care au inteligenţă nu?, creierul sistemului feroviar, al reformei – s-au izbit de non răspunsuri şi de ridicări din umeri, a menționat Cătălin Drulă pentru digi24.ro.

Totodată, ministrul ia în calcul rezultatele ARF și ar putea decide desființarea acesteia, de vreme ce instituția statului menită să aducă investiții în transportul feroviar nu a făcut altceva decât să cheltuie banii publici.

Această instituţie pare să fie încă una din formele fără fond ale statului român aşa că luăm în considerare foarte serios să o desfiinţăm. Până la urmă este o simplificare a aparatului de stat care e parte din politica acestui Guvern şi să aducem înapoi în minister acele atribuţii pe care le are această instituţie. În momentul în care rezultatele sunt atât de dezastruoase, pare că este un moment bun să ştergi tabla şi să o iei de la capăt, a mai menționat acesta.

În locul trenurilor noi, ARF a plătit doar salariile angajaților
În locul trenurilor noi, ARF a plătit doar salariile angajaților

Ce salarii încasau lunar angajații ARF

Milioane de lei s-au cheltuit în cadrul Autorității pentru Reformă Feroviară, fără ca măcar cel mai mic procent să ajungă la investiții în transport. Instituția ar beneficia, conform organigramei, de 79 de posturi finanțate de la bugetul de stat, dintre care, doar 35 erau ocupate la începutul anului acesta. Dintre cele 35, nouă sunt posturi de conducere, având desigur și salarii pe măsură.

Președintele instituției încasează lunar un salariu de peste 10.000 de lei, directorul general câștigă 7.227 de lei, un director ajunge la 6.764 de lei pe lună, în timp ce șeful de serviciu are un salariu de 6.229 de lei. Totodată, pe lângă aceste sume, angajații Autorității pentru Reformă Feroviară primesc și spor pentru condiții vătămătoare de muncă. Conform informațiilor sursei citate, bugetul anual al instituției pentru cheltuielile de personal atinge patru milioane de lei.

Urmăriți Impact.ro și pe
Iancu Andreea
Redactor online din 2013 și absolventă a UNIBUC, Facultatea de Litere, Specializarea Studii Europene. De asemenea, absolventă a cursurilor de Master din cadrul SNSPA, Facultatea de Comunicare și...