Fenomenul de pe cer vizibil o dată la 50.000 de ani. De ce este specială Cometa verde

Ioana Bucur 22.01.2023, 22:04

Dublu – fenomen astronomic de importanță uriașă. Cometa verde se apropie de Pământ sufiecient de mult încât va putea fi vizibilă cu ochiul liber, pentru prima oară în 50.000 de ani. Când se va vedea de pe Terra și ce detaliu inedit au observat cei care o studiază.

Fenomenul de pe cer vizibil o dată la 50.000 de ani

Peste doar câteva zile, omenirea va fi martora unui eveniment astronomic ce nu a mai putut fi observat de 50.000 de ani. Cometa verde va fi vizibilă cu ochiul liber de pe Pământ, pentru prima oară de la era glaciară.

Denumit Cometa ZTF, corpul ceresc face furori de câteva săptămâni în rândul oamenilor de știință, urmând să ajungă la cea mai mică distanță de Terra pe 1 februarie 2023.

Imagini noi obținute cu cometa verde au scos la iveală un detaliu fascinant: coada acesteia s-a desprins. Specialiștii din domeniu au explicat că ar fi vorba despre un „eveniment de deconectare”, coama cometei fiind purtată de vântul solar.

Un studiu finalizat în anul 2018 a descris evenimentul ca fiind „cel mai remarcabil fenomen” al cozilor de plasmă care se formează în spatele cometelor.

Această deconectare se produce în momentele intense de vânt solar, ce desprinde coada de capul cometei. Se bănuiește că este rezultatul unui câmp electrostatic care se formează în spatele ei.

Fenomenul de pe cer vizibil o data la 50.000 de ani.De ce este speciala Cometa verde

De ce este numită cometa verde

S-au observat cazuri în care deconectarea este atât de violentă încât coada este, de fapt, smulsă de pe cometă.

La sfârșitul lunii ianuarie, ZTF – cometa verde – va ajunge la 42 de milioane de kilometri distanță de Pământ, adică la o treime din distanța dintre planeta noastră și Soare.

Pe data de 1 februarie, va atinge cel mai apropiat punct de Terra, ceea ce înseamnă că va putea fi observată cel mai bine, în condițiile în care lumina Lunii va fi mai puţin intensă.

Cu puțin noroc și dacă vremea va fi bună, va putea fi observată nu doar cu un telescop, ci și cu ochiul liber.

Corpul ceresc are un diametru estimat la în jur de un kilometru. A fost descoperit în martie 2022 în cadrul programului de observare a cerului Zwicky Transient Facility (ZTF), care foloseşte telescopul Samuel-Oschin de la Observatorul Palomar din California.

Coada ZTF are în jur de 50.000 de kilometri și strălucește în nuanțe de verde, date de gazul produs în urma interacțiunii cu căldura de la razele de soare.