INTERVIU

Expert în educație: “Copiii sunt din ce în ce mai închiși, temători, mai puțin comunicativi. Clar că și la capitolul acesta școala online i-a afectat”

Gabriela del Pupo 17.01.2022, 12:02
Expert în educație: “Copiii sunt din ce în ce mai închiși, temători, mai puțin comunicativi. Clar că și la capitolul acesta școala online i-a afectat”

Astăzi a început semestrul al doilea și chiar dacă a început cu prezență fizică elevii se tem că situația cu va rămâne așa. La 3 cazuri de infectare într-o grupă se trece în sistem online pentru 10 zile, de asemenea elevii s-au trezit cu modificări ce nu mai țin de rata de incidență într-o localitate ci de numărul de locuri în spitale, care ar putea să determine trecerea în online.

“Copiii sunt din ce în ce mai închiși, temători, mai puțin comunicativi, clar că și la capitolul acesta școala online i-a afectat”

Am stat de vorbă cu Liliana Romaniuc, expert în educație și Președinta Asociației Română de Literație, care ne-a vorbit despre consecințele predării online.

“Ceea ce observ din studiile realizate privind măsura în care pandemia a afectat rezultatele elevilor și viața școlară în general, am observat că există multe pierderi, pe de o parte sunt pierderi în ceea ce înseamnă cunoștințele pe care copii le-au obținut în această perioadă, mult reduse prin comparație cu anii dinaintea pandemiei, iau în calcul și datele empirice din ceea ce ne spun profesorii.

Un al doilea tip de pierderi se referă la dimensiunea emoțională, copiii sunt din ce în ce mai închiși, temători, mai puțin comunicativi, clar că și la capitolul acesta școala online i-a afectat pe copii. Și un al treilea domeniu pe care îl consider extrem de important, insuficient abordat public, este cel legat de dorința copiilor de a merge la școală, de dorința copiilor de a învăța.

Am auzit zilele trecute cu toții o declarație a ministrului Educației care spunea că 1 din 4 copii din mediul rural abandonează școala. Această dorință de a mai merge la școală a scăzut foarte mult și apetitul și înclinația copiilor către învățare este mult diminuată ne spun psihologii care lucrează cu ei.” a declarat pentru impact.ro Liliana Romaniuc.

“Învățarea în spațiul online afectează în mod dramatic comunicarea și curajul copiilor de a adresa întrebări cu privire la ceea ce nu au înțeles”

Care sunt riscurile dacă se va continua în online, abandon școlar crescut? Vor pierde elevii deprinderea de a discuta cu profesorii sau cu un coleg atunci când nu înțeleg ceva din materia predată la clasă?

“În mod clar există pericolul acesta de altfel s-au și observat astfel de manifestări, ne spun lucrul acesta profesorii dar ne spun și părinții. De asemenea, multe organizații care se ocupă de aspectul acesta socio-emoțional au observat dorința lor de a rămâne în spațiul online, pe care ei îl consideră mai intim poate, fără a se expune. Învățarea în spațiul online afectează în mod dramatic comunicarea și curajul copiilor de a adresa întrebări cu privire la ceea ce nu au înțeles este mult diminuat.

Pericolul care vine cu această situație este legat de faptul că de la un anumit punct încolo elevii se vor obișnui cu starea aceasta de a nu înțelege și practic nu vor mai conștientiza ce anume nu înțeleg. Acumulările lucrurilor pe care ei nu le-au înțeles vor fi atât de mari încât de la un punct încolo lucrul acesta va trece aproape neobservat pentru ei. Adică nu vor mai reacționa atunci când nu înțeleg, fie pentru că nu au curajul fie pentru că nu își mai dau seama că nu înțeleg.” a mai precizat expertul în educație.

O soluție ar putea fi alternarea orelor în format fizic cu cele online. Câteva zile pe săptămână elevii ar putea merge la școală pentru a interacționa în mod direct cu profesorii și colegii.

“Foarte mulți specialiști din zona educației credem că școala trebuie să aibă loc cu prezență fizică. Din punctul acesta de vedere oricât de puțin i-am aduce pe copii la școală, trebuie să îi aducem. Varianta aceasta de a-i ține doar în online și soluția la care ne gândim ori de câte ori apare câte un nou val pandemic, și anume aceea de a închide școlile, este una cu efecte incredibil de negative. Cred că ar trebui să ne reconsiderăm poziția vis-a-vis de închiderea școlii și să facem absolut tot ce ne sta în putere astfel încât școlile, așa cum s-a spus dar nu s-a făcut niciodată, să se închidă ultimele și să se deschidă primele. O variantă de a-i aduce pe copii la școală o zi pe săptămână, 2 zile pe săptămână există, nu trebuie să le inventăm noi, trebuie să ne uităm la celelalte state și să aplicăm.”

România pe primul loc la număr de zile cu predare în online

Până la momentul acesta România este țara din Europa care a avut cel mai mare număr de zile școlile închise.

Rezultatele acestor ani de pandemie se vor vedea odată ci testele PISA dar și după un studiu realizat în România care este în desfășurare și ale cărui rezultate vor fi prezentate în luna aprilie.

“În primul rând ne referim la analfabetismul funcțional, nu la analfabetism, analfabetismul funcțional, zona de care ne ocupăm noi se referă la faptul că copii știu să citească, dar ei nu înțeleg ceea ce citesc, pe de o parte și pe de altă parte nu știu să aplice informațiile pe care le obțin din texte sau atunci când li se predau lecțiile. Suntem la începutul unui studiu cu privire la nivelul competențelor de alfabetizare funcțională acum după 2 sau 3 ani școlari afectați de pandemie” spune Liliana Romaniuc.

Urmăriți Impact.ro și pe