EXCLUSIV. Cum poate fi resuscitat turismul românesc. Interviu cu Lucian Boronea, CEO Accent Travel & Events

Raluca Juncu 15.07.2020, 14:23
EXCLUSIV. Cum poate fi resuscitat turismul românesc. Interviu cu Lucian Boronea, CEO Accent Travel & Events

Operatorii din turism sunt poate unii din cei mai afectați de declanșarea pandemiei de COVID-19, alături numeroase alte businessuri din industria HoReCa. Sectorul turistic traversează o criză fără precedent în istorie, ce pune presiune și pe problemele deja existente în această industrie.

Măsuri de sprijin pentru îmbunătățirea turismului intern

Dacă primele două luni ale acestui an au debutat cu o avalanșă de vânzări în industria turistică, declanșarea pandemiei de COVID-19 a oprit brusc trendul ascendent al acestui sector. În plan intern, românii s-au reorientat către vacanțe mai sigure, pe teritoriul României și au renunțat la circuitele exotice din străinătate pe care le aveau în plan pentru acest an.

Turiști purtând măști, pe un traseu din apropierea Lacului Scropoasa din Munții Bucegi. Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Turiști purtând măști, pe un traseu din apropierea Lacului Scropoasa din Munții Bucegi. Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Din acest motiv, turismul românesc se vede nevoit să se ridice la nivelul așteptărilor poate mai mult ca niciodată. Pe lângă conformarea la noile reguli impuse de pandemie, problemele vechi din industrie nu dispar, iar politicile guvernamentale de sprijin întârzie să apară, de cele mai multe ori.

Infrastructura de transport, o piedică majoră în turismul intern

Infrastructura deficitară este una din barierele principale în dezvoltarea turismului românesc. Nu doar infrastructura rutieră pune piedici în călătoriile românilor, ci și cea feroviară.

„Dacă ar fi să numesc câteva măsuri specifice aceea ar fi să avem o infrastructură pe măsură. E greu să convingi un turist din Baia Mare să vină cu trenul până la Marea Neagra, la fel cum îi este dificil și unui turist din Timișoara să vină pe litoral, în contextul în care ar ajunge mai repede până în nordul Italiei sau până în Croația.

O infrastructură pe măsură ar crește enorm de mult cifrele și ar ușura în mintea clienților decizia de a alege România. Sunt destinații în care turiștii fac un efort, cum sunt cele baleneoclimaterice, acolo unde turiștii merg pentru prevenție sau pentru tratament. De aceea infrastructura este foarte importantă”, explică Lucian Boronea, CEO al Accent Travel & Events, una din cele mai importante agenții de turism din România.

Nevoia de predictibilitate fiscală

Cererea pentru turismul intern a crescut în ultimii ani și prin prisma voucherelor și tichetelor de vacanță, care contribuie la menținerea unui trend ascendent. În acest context, o altă măsură amintită de reprezentanții companiei este nevoia de predictibilitate fiscală pe termen lung, care să includă programe fixe pentru hotelieri.

Zona de oferire a voucherelor de vacanță este o masură extrem de importantă. Aceste vouchere ar trebui sa fie privite de orice guvern ca fiind un program multianual, dar predictibil (…) Dacă s-ar acorda aceste vouchere și pentru mediul privat, sunt absolut convins că orice hotelier care are un proiect gata făcut va depune la bancă un proiect de extindere, fie o piscină, fie o zonă de conferințe pentru că știe si e convins ca acest program va asigura un trafic cumva predictibil si cuantificabil încât să poți să-ți faci un plan de afaceri”, a declarat pentru Impact.ro Lucian Boronea.

O predictibilitate trebuie să existe și în zona forței de muncă din acest domeniu, pentru ca angajatorii din turism să poată atrage personal pe perioadă mai mare de timp.

„O predictibilitate a acestui program de vouchere ar permite hotelierilor să angajeze personal cel puțin șase luni pe an și atunci sunt convins că ar veni foarte mulți români care lucrează în străinătate, în zona de hospitality, unde sunt foarte mulți. Al doilea din cinci lucrători de la un hotel din UK sau din Franța este român. Sunt sigur că acești oameni ar veni acasă dacă li s-ar oferi o ocazie de a lucra pe termen mediu și lung și dacă ar câștiga mai mult”, arată directorul companiei.

Turismul de business, cel mai afectat de pandemia de COVID-19

Accent Travel & Events, cu o prezență de 21 de ani pe piața internă, are trei componente principale de business, prima de business travel management, a doua, de touroperator care vinde vacanțe în România, atât direct, cât și printr-o rețea extinsă de companii partenere și a treia este divizia de evenimente – MICE (conferințe și evenimente), acolo unde sunt estimate cele mai mari pierderi.

„Evoluția pandemiei din ultima săptămână mă face să devin mai precaut. Nu îmi este clar în ce măsură zona turismului de afaceri va fi afectată (…) Zona de business travel este 100% dependentă de evoluția regională și globală a pandemiei. Operatorii aerieni oferă mai puține curse, iar această precauție a lor ne impune și nouă, ca agenții, un volum diminuat pe măsura frecvențelor. Zona de business travel este în continuare foarte incertă”, a mai precizat Lucian Boronea.

La sfârșitul anului 2019, compania estima pentru 2020 vânzări de 150 de milioane de lei, în contextul în care valoarea vânzărilor realizate în 2019 a fost de 129,5 mil. lei. Însă, bugetul revizuit la finalul lunii mai a scăzut la 69 de milioane de lei.

Urmăriți Impact.ro și pe