EXCLUSIV. Afacerile cu care dai lovitura în pandemie, în România. Sfaturile de aur ale specialistului

Andrei Cezar 05.11.2020, 12:13

În domeniul afacerilor se vorbește deja de testul pandemiei. Mulți patroni au dat dovadă de deschidere și au încercat, în special în perioada stării de urgență, să se adapteze la noua realitate. Astfel, și-au mutat afacerile din offline în online. Și cum este o perioadă de incertitudine pentru toată lumea, reporterii Impact.ro au stat de vorbă cu consultantul în afaceri Florin Anghel, lector universitar la Academia de Studii Economice, pentru a înțelege cum funcționează piața de business din această perioadă și care sunt regulile de care ar trebui să țină cont antreprenorii în momentul de față.

Sfaturile specialistului pentru a-ți deschide o nouă afacere. Ce trebuie să faci pentru a avea succes

Într-o perioadă în care domenii precum HoReCa și turismul sunt la pământ, unii antreprenori au găsit soluții de a face bani în mediul online. Spre exemplu, perioada stării de urgență a deschis pentru doi români drumul către succes. Elvis Floroiu și Dan Dumitru importă și comercializează în România picturi pe numere, diamond painting, puzzle 3D din lemn şi origami 3D, pe o platformă de profil, potrivit businessmagazin.ro. Activitățile reprezintă o metodă bună de relaxare, în special în cazul celor care sunt nevoiți să lucreze de acasă. Conform celor doi antreprenori, cifra de afaceri este estimată la 200.000 de euro în 2020.

”Criza ne-a făcut să trecem rapid de la servicii complexe de marketing, consultanţă şi campanii desfăşurate în toate mediile, care acum renasc timid, precum online, TV, radio, outdoor, la comerţul electronic şi la dego.ro, o platformă axată pe vânzarea de produse de creativitate, pentru segmentul de vârstă 8 – 80 de ani. Ceea ce a început iniţial ca o joacă s-a transformat rapid într-un business. Urmează integrări importante cu platforme de tip marketplace, suntem în căutarea unui nou sediu şi am început procesele de recrutare de personal” spune Elvis Floroiu, unul dintre fondatori, conform sursei citate. Așadar, reinventarea și adaptarea antreprenorului în această perioadă ar putea fi cheia către succes.

”Cineva care făcea tâmplărie nu o să se apuce de o afacere în IT”

Florin Anghel, lector universitar la Academia de Studii Economice și consultant în domeniul afacerilor este de părere că oamenii de afaceri sunt acum mai degrabă preocupați să-și conserve business-urile pe care le au deja, decât să migreze către alte domenii de activitate care ar putea fi mai rentabile mai rentabile.

”Probabil că zona IT, tot ceea ce înseamnă ea, de la servicii de outsourcing (n.r. servicii externalizate), până la soluții specializate, sigur are un avânt pentru că toată lumea își dă seama că este nevoie de o digitalizare și investiție în zona asta. Sunt și serviciile de divertisment, de la video, jocuri și așa mai departe”, a declarat Florin Anghel.

Cosultantul este de părere că nu orice antreprenor ar putea să dea lovitura cu afaceri în zona IT:

”Dacă ar fi să atacăm industria asta IT, digitală, ea necesită cunoștințe specializate și nu oricine poate să intre într-o afacere în domeniul IT. Sunt tot cei care acționau deja în acest domeniu și poate acum au o dispoziție către a investi. Spre exemplu, cineva care făcea tâmplărie, niciodată nu o să se apuce de o afacere în IT.”

lect. univ Florin Anghel - consultant în domeniul afacerilor
lect. univ Florin Anghel – consultant în domeniul afacerilor

Accesarea de fonduri europene poate fi o variantă

Pentru ca firmele să poată funcționa în continuare, el consideră că este nevoie de accesarea fondurilor europene cât mai repede. Iar pentru antreprenorii aflați la început de drum are și o recomandare:

”Recomandarea pe care pot să le-o dau este să-și facă temele, în sensul în care la noi, cel puțin pentru afacerile de tip start up, cuvântul ”cercetare” este puțin supralicitat. Nu neapărat să facă o cercetare de piață, dar să-și testeze ideile de afaceri. O idee de afacere poate fi testată destul de simplu, cu un anunț pe site-urile de vânzări și sunând la firmele de profil. Mai exact, să-și valideze ideea de afacere înainte de a investi. Să nu fie în situația în care cheltuiesc 50 de mii de euro de la stat, 20 de mii de euro contribuție proprie, iar la sfârșitul lunii constată cu nu a tăiat nicio factură. Ei trebuie mai întâi să valideze ideea, iar dacă pot produce ceva, mai întâi să încerce să comercializeze lucrurile acestea, să vadă dacă au capacitatea tehnică de a produce, iar acum este un moment bun de validat idei.”.

Și cum ”orice schimbare produce o oportunitate”, potrivit specialistului, în această perioadă, poate mai mult ca oricând, este necesar să ținem cont de câteva reguli atunci când vrem să pornim o afacere: ”În primul rând, să nu plece singur (n.r. antreprenorul) la drum, să își găsească cel puțin un partener. În al doilea rând, să fie conștient că o să facă greșeli și să fie dispus să învețe din ele. Iar ultimele două locuri le-aș uni și l-aș îndruma să caute în permanență să exploreze și să diferențieze.”

Urmăriți Impact.ro și pe