Evaluarea națională 2021. Unii dintre profesori susțin că subiectele la matematică au fost date ”cu răutate”, urmărindu-se un scop ascuns, în contextul în care școala s-a făcut în condiții speciale, din cauza pandemiei de coronavirus. Iată care ar fi, de fapt, obiectivul alegerii unor cerințe grele pentru această probă.
Profesorul Ştefan Vlaston, expert în educaţie, susține că subiectele la matematică pe care le-au avut în față marți elevii de clasa VIII-a, la simularea Evaluării Naționale, au fost grele și date ”cu răutate”. În opinia lui, pentru cei care n-au făcut școală de loc ar fi foarte dificil să spere la mai mult de nota 4. Totul ar fi intenționat, crede el.
”Sunt subiecte grele, date cu răutate. Să zicem că obţii un 4 cu uşurinţă, dar, pentru cei care n-au făcut deloc şcoală, să iei mai mult e destul de dificil. Sunt subiecte date special pentru a se putea spune apoi, la vară, că elevii nu au făcut deloc la teste şi deci nu se pot ţine examenele de absolvire. Le anulăm şi le echivalăm cu mediile ultimilor patru ani. Nu ştiu în ce măsură am dreptate. Dar nu văd altă logică. Să vedem. Asta este teoria şi experienţa mea”, a spus profesorul de matematică.
Potrivit profesorului, deși primele cinci sau șase punte ale testului au fost ușoare, la celelalte a fost nevoie de timp pentru gândire. El a precizat că nu pot fi date astfel de subiecte la Evaluarea Națională pentru un milion de elevi care nu au făcut trei semestre de matematică.
”La exerciţiul cu unghiurile congruente în jurul unui punct, trebuie să te gândeşti că acela este dublul lui 360 împărţit la cinci. Cum să-i dea prin cap unui copil obişnuit că aşa trebuie făcut exerciţiul cu cinci unghiuri congruente? Special le-a dat greu ca să nu facă. E vorba despre egalitatea de şanse. Dacă nu au făcut trei semestre matematică deloc, cum să ştie elevii ceva? Ultimele probleme, cele cu piramida, sunt grele de tot. Şi aşa ministrul a accentuat zilele trecute când a spus că nu putem recupera totul. Dar eu spun că materia nerecuperată reprezintă 80-90%”, a adăugat Ştefan Vlaston, precizând că degeaba au fost scoase unele lucruri din materia de examen, pentru că ceea ce a rămas este foarte complicat.
Simulările pentru Evaluarea Națională 2021 continuă, miercuri, cu testul la Limba şi literatura maternă pentru cei care învață în limbile minorităților naționale. Copiii din şcolile aflate în localităţi carantinate vor putea susţine simulările cu prezenţă fizică după încetarea măsurilor de carantinare, potrivit unui calendar aprobat de inspectoratele şcolare, dar nu mai târziu de 15 mai 2021.
Pentru elevii de clasa a VIII-a media examenelor la Evaluarea Națională este importantă, deoarece aceasta contează în proporţie de 80% la admiterea la liceu, în timp ce doar 20% reprezintă media de absolvire a claselor V-VIII.