Distribuția pe lanț sau cea pe curea? Care e cea mai bună variantă

Daria Petrescu 29.01.2020, 11:20
Distribuția pe lanț sau cea pe curea? Care e cea mai bună variantă

Lanțul sau cureaua de distribuție este piesă componentă a motorului. Are rolul de a sincroniza vilbrochenul cu axele cu came. Astfel, denumire derivă din capacitatea lanțului de a distribui rotația de la vilbrochen (arbore cotit) la axele cu came.

Alegeți varianta corectă pentru mașină dumneavoastră

Istoric

Orice automobil are un motor care funcționează cu ajutorul unei curele sau lanț de distribuție. În anii 1890, lanțurile formau piesă componentă care asigura distribuția. Dupa  încă 70 de ani,  americanii de la Pontiac au iesit din tipar. Ei au folosit, pentru un motor cu șase cilindri, cureaua de cauciuc în detrimentul lanțului clasic.

Avantajele și dezavantajele curelelor pe distribuție

Financiar vorbind și cel mai important, această este mult mai ieftină decât lanțul. Totuși, lanțul este din inox și de o complexitate amplă față de curea care este o bucată de cauciuc, ce-i drept, bine tratată.

De menționat este faptul că lanțul nu necesită înlocuire că în cazul curelei care se slăbește odată cu trecerea timpului.

Zgomotul redus este un alt avantaj al curelelor de distribuție, încât elementele metalice ale motorului (pinioane, role, etc.)

-nu intră în contact direct cu un alt metal, că în cazul lanțului, ci învârte ușor rolele cu rulmenți.

Atfel, au apărut propulsoare mari, dotate cu 8 sau chiar 12 cilindri, capabile să ofere performanțe ridicate fără vibrații suplimentare la relanti.

Mai târziu, în anii 1990, cureaua pierde teren în față lanțului care a fost bine promovat de brandurile germane. A fost folosit pe toate modelele, inclusiv pe cele de capacitate cilindrică mică, potrivit cars.ro.

Distribuția pe curea masina
Distribuția pe curea masina

Avantajele și dezavantajele lanțului pe distribuție

Lanțul nu depinde de pompă de apă, care în cazul distribuției pe curea necesită înlocuire odată cu această.

Spre deosebire de lanț, la ruperea curelei de distribuție sunt constatate avantaje datorită faptului că această este ușoară, din cauciuc și nu produce pagume majore motorului.

În cazul lanțului, fiind o piesă metalică, grea, acesta poate sparge blocul motor, chiuloasa și chiar îndoirea arborelui cotit, motiv pentru care, vom avea nevoie de un motor complet nou.

Așadar, nu va voi influență prin evidențierea uneia dintre cele două tipuri de distribuție, ci va voi lasă să reflectați asupra avantajelor și dezavantajelor pe care acestea le oferă.

Singurul pont pe care vi-l pot da este referitor la numărul de kilometri. Dacă vei dori să mergi sute de mii pe an, rentabil ar fi lanțul, dacă ești un șofer de week-end sau ceva mai mult și vei parcurge aproximativ 15 mii de kilometri pe an, alege cureaua.

Urmăriți Impact.ro și pe