Detaliul pe care sigur nu îl ştiai despre epava din Costineşti. De ce nu a fost salvată niciodată

Iancu Andreea, Mihai Roșoiu 26.05.2021, 18:43
Detaliul pe care sigur nu îl ştiai despre epava din Costineşti. De ce nu a fost salvată niciodată

Vizitele pe litoralul românesc au purtat pașii turiștilor adesea și în zona stațiunii Costinești, acolo unde, de ani buni, se înalță din mare epava navei Evanghelia. Istoria acesteia este una impresionantă, care o leagă inclusiv de povestea Titanicului, însă există un detaliu pe care cu siguranță nu îl știai despre epava din Costinești. Simbolul stațiunii ascunde o poveste fascinantă.

Motivul pentru care epava din Costinești nu a fost salvată

Nava Evanghelia, cunoscută mai degrabă drept epava din Costinești, devenea în urmă cu mulți ani o emblemă a stațiunii de pe litoralul românesc. Aceasta este însă la origine un cargobot frigorific, sub pavilion grecesc și a fost construită pe șantierele navale Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord, în același loc unde și Titanicul a prins viață. Totodată, vasul a aparținut flotei armatorului grec Aristotel Socrates Onassis, soțul lui Jacqueline Kennedy, fosta soție a președintelui Statelor Unite ale Americii, John F. Kennedy.

Inițial, nava a primit denumirea de Empire Strength până în anul 1946, pentru ca mai apoi ambarcațiunea să se numească Saxon Star până în 1961 și Redbrook până în 1965. E. Evangelia este numele cunoscut și astăzi, care se bucură și de o conotație specială, în traducere greacă Evaghelia reprezentând “veste bună”. Lansată la apă pentru prima dată pe 28 mai 1942, ambarcațiunea era utilizată pentru a înlocui pierderile cauzate de submarinele germane. Ulterior, ea a devenit un cargobot frigorific, utilizat în Al Doilea Război Mondial pentru a duce carne congelată în America de Sud.

Motivul pentru care epava din Costinești nu a fost niciodată salvată
Nava Evanghelia, epava care a devenit simbolul stațiunii Costinești

Nava Evanghelia a ajuns în Costinești, acolo unde a rămas pentru totdeauna

Povestea epavei din zona litoralului românesc a început în data de 15 octombrie 1968, când Evanghelia a eșuat la aproximativ 1,5 km de plaja nordică a stațiunii Costinești, denumită atunci “Golful francezilor”. Deși unele surse susțin că în seara anterioară evenimentului nefericit marea era liniștită, iar vântul nu era resimțit, comandatul cerea ajutor din partea Grupului de Intervenții și Salvare Navală din portul Constanța. Mesajul SOS era transmis de comandantul român stabilit în Grecia prin radioul de la bord.

La acel moment, coordonatele transmise de greci indicau faptul că nava Evaghelia se găsea între Gura Portiței și Brațul Sfântul Gheorghe. Un alt vas, “Voinicu”, plecase imediat în căutarea ambarcațiunii grecești, care era de negăsit în momentul în care comandatul grupului de salvare Mircea N. Ionescu ajungea în locul indicat de coordonate.

Citește continuarea pe playtech.ro.