Codul Rutier prevede exact de când mașinile din România trebuie echipate cu cauciucurile de iarnă. An de an, atunci când vine iarna, mulți dintre șoferi nu știu de când să își monteze cauciucurile de iarnă pe mașini. Astfel, mulți dintre ei sunt surprinși de polițiști atunci când nici nu se gândesc și sunt amendați exemplar, întrucât amenzile pentru lipsa cauciucurilor de iarnă sunt unele substanțiale.
Codul Rutier prevede ca mașinile să fie echipate atunci când drumul pe care circulă este acoperit de gheață, polei sau zăpadă. Codul Rutier nu prevede o anumită dată de când mașinile trebuie să fie dotate cu anvelopele de iarnă.
Astfel, fiecare șofer își montează cauciucurile de iarnă atunci când știu că au nevoie de ele, respectiv că vor circula pe drumuri în condiții de iarnă. ”Legea cauciucurilor de iarnă” a intrat în vigoare de la 1 noiembrie 2011.
Dacă intenționați să mergeți zilele astea la munte s-ar putea să aveți nevoie de cauciucuri de iarnă, pentru că meteorologii au anunțat ninsori în zonele montane. Deci, atâta timp cât drumurile sunt curate, nu sunt acoperite de polei, gheață sau zăpadă, anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii.
De asemenea, șoferii care sunt prinși că circulă cu cauciucuri de vară pe drumuri acoperite cu polei, gheață sau zăpadă riscă o sancțiune între 9 și 20 de puncte amendă, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei. În plus, șoferilor li se va reține și certificatul de înmatriculare al autoturismului sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Potrivit Registrului Auto Român, legea care obliga şoferii să monteze pe maşini anvelope de iarnă precizează clar cum trebuie să arate indicatorul de legalitate al acestora.
În schimb, Legea utilizează termenul ”anvelope de iarnă”. Acestea se pot identifica cel mai simplu prin prezenta pe laterale a literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S.
Cauciucurile de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderentă specifică atunci când temperatura scade sub 7 grade Celsius sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.
În schimb, anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, potrivit RAR.
Denumirea de cauciuc all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, mai arată Ordonanţa de Guvern nr. 5/2011.
”Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”, a anunțat RAR.