Dacă ai cumpărat o mașină și la un moment ai ajuns în situația neplăcută prin care la service ai aflat că motorul autoturismului a cedat poți să îl înlocuiești cu unul funcțional.
Pe de altă parte dacă vrei un alt motor pe mașina ta și ești dispus să suporți costurile legate de omologare trebuie să urmezi câteva procuri cerute de autorități.
În România ajung foarte multe autoturisme second hand și din acest motiv în multe cazuri șoferii constată după achiziția mașinii că nu au cumpărat chiar ce își doreau.
Cea mai mare problemă o reprezintă defectarea unui motor pentru că în acest caz șoferii vor avea de plătit în plus mult peste ce și-au propus.
Dacă ești în această situație neplăcută trebuie să știi că achiziția unui motor nou pentru mașina ta s-ar putea să nu fie rentabilă.
Soluția ar fi să cauți un motor second hand la centrele de dezmembrări auto și să parcurgi toate etapele birocratice necesare pentru instalarea propulsorului pe mașină.
Dacă suntem în cazul neplăcut în care trebuie să instalăm un nou motor pe mașină este necesară prezentarea la Registrul Auto Roman (RAR) pentru efectuarea modificării cărţii de identitate.
Cea mai simplă operație constă în montarea unui motor identic cu cel anterior, adică unul care are acelaşi cod motor cu cel menţionat în cartea de identitate.
În acest caz la RAR. se verifică doar aspecte legate de fixarea noului motor, dacă au fost păstrate elementele pentru reducerea poluării (catalizator, sonda lambda etc.) şi se realizează testul de poluare specific unei inspecţii tehnice.
– act identitate deţinător vehicul;
– cerere activitate R.A.R. (cererea se va completa olograf de către solicitant pe propria sa răspundere, va fi semnată în prezenţa angajatului R.A.R. care efectuează prestaţia);
– carte de identitate vehicul;
– adeverinţa din partea atelierului autorizat care a efectuat înlocuirea motorului.
Prețul pentru modificările necesare în cartea de identitatea, certificatul de autenticitate și obținerea ITP este de 539 lei pentru autoturisme dacă motorul nou are aceleași specificații cu cel înlocuit.
Dacă un șofer dorește să monteaze un motor diferit trebuie să suporte costurile pentru reomologarea mașinii, iar în cazurile în care noul motor are performanţe mult diferite faţă de cel iniţial (putere mai mare, configuraţie diferită care presupune reamplasarea suporţilor motorului etc.) se efectuează probe specifice în cadrul Laboratorului de încercări pentru securitate rutieră al RAR, inclusiv cele legate de stabilirea normei de poluare a vehiculului, în noua configuraţie.
Modificările vehiculelor înmatriculate în România ce determină omologarea acestora se pot efectua numai în ateliere specializate, autorizate conform legislaţiei în vigoare.
În acest caz șoferul va avea mult mai mult de plătit pentru că fiecare probă efectuată în laboratorul RAR se va plăti individual.