Cum obții banii din ajutorul de deces. Actele necesare pentru întocmirea dosarului la primărie

Stefan Daniel 02.07.2019, 17:23
Cum obții banii din ajutorul de deces. Actele necesare pentru întocmirea dosarului la primărie

Ajutorul de deces este oferit de către stat în anumite cazuri și e bine să-l iei într-o situație nefericită, pentru că este un drept constituțional. În prezent, statul român oferă o serie de ajutoare financiare, mai mici sau mai mari, iar cel în caz de deces se numără printre ele și nu e deloc unul mic.

De ce există ajutorul de deces

Toate familiile trec prin momente nefericite sau chiar adevărate tragedii când le moare unul dintre membrii, fie unul vârstnic, fie unul tânăr. Dacă până acum ai fost ferit de astfel de situații dificile și nu știi cum stă treaba cu acest ajutor de deces, e bine să citești rândurile următoare, ca să-ți faci o idee și să fii pregătit/ă dacă o să ai vreodată un deces în familie.

Primul aspect pe care trebuie să-l știi e că ajutorul de deces nu este un gest de mărinimie din partea Guvernului, ci o obligație, având în vedere că, dacă statul ar fi o persoană, singurul motiv pentru care ar fi interesat de cetățean, ar fi ca acesta din urmă să-i plătească taxe. De-ndată ce încetează să-l mai alimenteze cu banii săi, statul se poate lipsi de cetățean fără remușcări. Din fericire, există niște legi care obligă statul să-și respecte angajamentele. Odată ce primești ceva, ai și obligații, nimic nu e gratis.

Și, desigur, fă abstracție de sensul literal al cuvintelor „ajutor de deces”. Sună sinistru, dar statul nu de ajută să mori (de data asta), ci îți oferă o sumă de bani atunci când ești la necaz.

Când și cui se acordă ajutorul de deces

Cum obții banii din ajutorul de deces. Actele necesare pentru întocmirea dosarului la primărie

Există trei categorii majore de persoane care îl pot primi: asiguratul, pensionarul și un membru de familie care nu era asigurat și/sau pensionat în momentul decesului.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Situații în care statul oferă ajutor de deces:

În cazul în care moare un asigurat sau un pensionar

Banii vor fi dați unei singure persoane care a avut o legătură cu decedatul și anume:

  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • tutorele;
  • curatorul;
  • oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.

În cazul în care moare un membru al familiei asiguratului sau pensionarului

Aici, este simplu. Banii revin persoanei în cauză, căreia i-a murit cineva drag. Prin membru de familie, legea înțelege următoarele categorii de persoane:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani. De asemenea, mai intră aici copiii, indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

Câți bani oferă statul pentru ajutorul de deces și în cât timp îi primești

Suma care revine persoanelor în astfel de situații se stabilește în fiecare an prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea salariului mediu brut.

De asemenea, banii îi primești în termen de trei zile lucrătoare de la data la care ai depus cererea pentru ei la următoarele instituții:

  • casa teritorială de pensii, în cazul în care cel decedat a fost pensionar sau un membru de familie al acestuia;
  • instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Acte necesare pentru a primi ajutor de deces

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces ( anexa nr. 11, pe care o găsești AICI);
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
  • adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
Urmăriți Impact.ro și pe