Cum dispar mașinile pe benzină și motorină din UE. Planul pe care toți șoferii români trebuie să-l știe

Ioana Bucur 14.09.2021, 12:22
Cum dispar mașinile pe benzină și motorină din UE. Planul pe care toți șoferii români trebuie să-l știe

Cursa pentru o viață mai curată, „verde”, cu un impact cât mai mic asupra mediului înconjurător este în plină desfășurare. Cu toate că linia de final pare destul de departe, autoritățile Uniunii Europene sunt pregătite să facă un pas uriaș înainte. În următorii ani vom vedea cum dispar mașinile pe benzină și motorină în UE. Ce trebuie să știe românii care nu sunt dispuși să renunțe la autoturismul personal.

De ce dispar mașinile pe benzină și motorină din UE

Unul dintre obiectivele liderilor UE este o Europă neutră din punct de vedere energetic, ceea ce va duce și la o planetă mai curată. Pentru asta, autoritățile de la Bruxelles au ajuns la concluzia că cea mai bună soluție este folosirea hidrogenului ca sursă de combustibil auto – un proces ce nu va fi deloc ușor.

Etapele tranziției verde a economiei UE  către energie curată, sigură și accesibilă sunt explicate în detaliu în „Pactul verde european”, publicat de Parlamentul European. Dincolo de datele și statisticile de pe hârtiile oficiale, realitatea actuală este una extrem de dificilă.

Producția și consumul de energie au fost sursa a 75% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivelul UE în 2018. În plus, acest domeniu depinde în continuare de importuri pentru 58% din totalul de energie, petrol și gaze naturale.

Cum dispar mașinile pe benzină și motorină din UE

Ce înseamnă asta pentru piața auto

Ușor, ușor, vom vedea cum dispar mașinile pe benzină și motorină din UE. În ultimii ani, tot mai mulți șoferi, chiar și din România, au început să achiziționeze autoturisme electrice sau de tip plu-in hybrid.

Tranziția către adoptarea hidrogenului ca sursă de combustibil auto va fi destul de lungă, producția de hidrogen curat și asigurarea rolului său la baza unui sistem energetic neutru ca impact asupra mediului fiind estimate să se finalizeze abia în anul 2050.

În funcție de procesul de producție și emisiile de gaze cu efect de seră, se identifică mai multe tipuri de hidrogen. Cel curat – „hidrogen regenerabil”, „hidrogen verde” – este produs prin electroliza apei folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră în timpul producerii. În prima etapă, parlamentarii europeni insistă asupra importanței clasificării diferitelor tipuri de hidrogen și doresc o terminologie uniformă în toată UE pentru a face o distincție clară între hidrogenul regenerabil și hidrogenul cu amprentă redusă de carbon.

Având în vedere că nu există infrastructură pentru ele, în prezent, gama de autoturisme cu hidrogen nu este prea largă. În plus, hidrogenul are un aport minor în aprovizionarea globală cu energie.

Alte probleme sunt legate de competitivitatea costurilor, amploarea producției, infrastructura necesară și percepția asupra siguranței. Cu toate acestea, este de așteptat ca hidrogenul să permită pe viitor transportul fără emisii, încălzire domestică și procese industriale, cât și stocarea de energie inter-sezonieră.