Cum au profitat furnizorii de energie de plafonare și compensare? Prețuri crescute artificial și câte două cereri pentru aceleași facturi

Gabriela del Pupo 06.06.2022, 16:02
Cum au profitat furnizorii de energie de plafonare și compensare? Prețuri crescute artificial și câte două cereri pentru aceleași facturi

Furnizorii din energie nu au ratat șansa de a profita de faptul că statul a încercat să atenueze impactul pe care l-a avut creșterea prețurilor la energie printr-o serie de compensări și plafonări. Dacă unii furnizori s-au plâns că nu au avut norme de aplicare sau nu au primit la timp sumele de la statul român, alții au profitat și au crescut artificial prețurile pentru a primi o compensare mai mare, direct proporțională cu prețul practicat. O altă metodă a fost de a încheia noi contracte cu acei consumatori care semnaseră deja pe un preț scăzut și la care nu se aplica compensarea.

„Acte adiționale de modificare a prețului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021”

Pentru a crește artificial prețurile furnizorii au încheiat contracte adiacente celor pe care le aveau cu consumatorii casnici sau chiar cu partenerii din același grup de distribuție a energiei. În scopul realizării creșterii de venituri furnizorii au ales varianta de a modifica artificial prețurile pentru a atinge valoarea maximă la care statul deconta diferența de preț pentru asigurarea acestor servicii consumatorilor. Autoritatea Națională pentru Reglementarea în domeniul Energiei (ANRE) spune că a descoperit mai multe tertipuri prin care statul român a fost furat.

„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creștere artificială a prețului mediu ponderat de achiziție prin încheierea la prețuri excesive de contracte de achiziție intra-grup, pe piețe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) și de acte adiționale de modificare a prețului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creșterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenței dintre prețul mediu ponderat de achiziție și plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, arată documentul transmis de ANRE și citat de Agerpres.

Aceste tranzacții încheiate în scopul măririi artificiale a prețului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piață, spun reprezentanții ANRE, care au demarat investigații în acest sens.

Un bloc fara niciun consumator, factura de peste 1000 de lei la gaze

ANRE face investigații pentru a depista posibile manipulări de piață

O metodă care a presupus un efort considerabil a fost cea în care furnizorii s-au adresat consumatorilor care aveau încheiate contracte avantajoase pentru a-i trece pe contracte adiționale și cu alți furnizori care au solicitat compensare pentru facturile pe care le-au emis la un preț mai mare. Astfel pentru același consumator casnic statul a plătit compensări la două firme de furnizare de energie.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

„Excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)

Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantități. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.”

35 de milioane de lei plătite către furnizor

Cei care au făcut cereri deși nu îndeplineau condițiile nu sunt foarte mulți, comparativ cu cererile aprobate, iar suma totală se ridică la 8 milioane de lei. Acestea sunt doar datele procesate pentru lunile noiembrie și decembrie.

„Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât prețul de achiziție a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.” , se mai arată în documentul transmis de ANRE.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...