Cum arată avioanele tezaur ale României. Au fost construite pe vremea lui Ceaușescu

Cristian Cojocaru 02.03.2021, 14:16
Cum arată avioanele tezaur ale României. Au fost construite pe vremea lui Ceaușescu

Două avioane ROMBAC 1-11 au devenit avioanele tezaur ale României după ce au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil. Înmatriculate YR-BRE și YR-BRI, cele două avioane au fost deținute de cătr efosta societate ROMAVIA.

Avioanele tezaur ale României au fost clasate în patrimoniul național

În data de 11 februarie 2021, ordinul ministrului Culturii a fost emis, afirmând: „Sunt bucuros ca primele dosare de clasare pe care le-am facut, in calitate de expert acreditat, au fost incununate de succes. Multumesc frumos tuturor celor care au sprijinit acest demers”. ROMBAC YR-BRE  a operat primul zbor în data de 27 martie 1986, intrând în flota ROMAVIA.

În prezent, avionul se află pe aeroportul Henri Coandă, încă din anul 2010. Ultimul avion ROMBAC construit a fost YR-BRI, efectuând primul zbor în aprilie 1989, după care a intrat în serviciul ROMAVIA. Acesta a fost închiriat ulterior mai multor companii internaționale, iar în momentul de față se află alături de YR-BRE, pe aeroportul Otopeni.

Primul avion de pasageri cu reacție produs în România este ROMBAC 1 – 11. Aeronava a fost construită la Întreprinderea de Avioane București, după schițele avionului englez mediu BAC 1- 11, proiectat la începutul anilor ’60. BAC 1 – 11 a intra în producție între anii 1963 și 1982, fiind construit de către British Aircraft Corporation.

ROMBAC 1-11 este un avion românesc construit după licență britanică
ROMBAC 1-11 este un avion românesc construit după licență britanică

Zborul inaugural a fost pe ruta București-Timișoara

YR-BRA reprezintă primul avion și a fost terminat în august 1982. În data de 27 august a aceluiași an, aeronava a fost prezentată atât presei cât și oficialilor români. Zborul de demonstrație al avionului, a fost executat în 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasca, în fața conducerii statului. Zborul inaugural cu pasageri al ROMBAC 1 – 11 a avut loc pe 28 ianuarie 1983 pe ruta București-Timișoara, în timp ce prima cursă externă avea loc două luni mai târziu, pe ruta București-Londra.

Actuala Romaero Băneasa, fosta Întreprindere de Avioane București a construit 9 astfel de aparate de zbor înainte de 1989. La acea vreme era singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, exceptând URSS. Tarom și Romavia au cumpărat toate aeronavele, care ulterior au fost folosite și de către alte companii. Proiectul prevedea a fi construite un număr de 80 de astfel de avioane.

Echipat cu două turboventilatoare Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, acestea au fost produse sub licența Turbomecanica București. Potențialul motoarelor arată o forță de 6.000 kgf, având o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare. Poate transporta 119 pasageri și doi piloți cu o viteză de 870 km/h pe o distanță maximă de 3.500 de kilometri. Corespunzând variantei BAC One-Elevn 500, avionul a fost construit în versiunea de 119 locuri. Cea de-a doua versiune,  1-11-495, de 89 de locuri și corespunde variantei BAC One-Eleven 475, fusese planificată dar nu a ajuns niciodată a fi construită.

Urmăriți Impact.ro și pe