Cod Rutier 2021. Noi reguli pentru şoferi. Ce se întâmplă cu radarele din trafic

Cristian Cojocaru 08.05.2021, 12:48
Cod Rutier 2021. Noi reguli pentru şoferi. Ce se întâmplă cu radarele din trafic

O lege adoptată în Parlament în anul 2018, arăta ca Poliția Rutieră să presemnalizeze amplasarea radarelor cu minim 500 de metri înainte de aparatul de măsurare a vitezei. Această măsură legislativă ar fi trebuit să fie adoptată în actualul Cod Rutier, însă magristrații au fost de altă părere.

Schimbările care vor avea loc în actualul Cod Rutier

Această lege a fost respinsă de două ori de către Curtea Constituțională a României, iar pe baza unui nou proiect, se dorește renunțarea la prevedere. Din legea inițială, se menține însă obligativitatea potrivit căreia, mașinile Poliției Rutiere să poarte însemne specifice, fiind interzisă instalarea radarelor pe mașini ”normale”.

Legea din anul 2018 nu a fost aplicată nici măcar o dată, iar noua prevedere potrivit căreia Poliția va trebui să renunțe la mașinile fără inscripții, a fost depusă în Senat. În 2018, în Parlament a fost adoptat un proiect de lege inițiat de către deputatul PNL Florin Roman, lege care a dat multă speranță șoferilor români.

„În cazul utilizării dispozitivelor radar instalate pe autovehicule staţionare sau pe suporţii amenajărilor rutiere ori a utilizării dispozitivelor radar tip pistol, este obligatorie presemnalizarea prezenţei acestora în zona drumului public prin panouri de atenţionare, postate mai înainte pe sensul de mers, cu minimum 500 m în localitate şi cu minimum 2000 m în afara localităţii, dar nu mai mult de 1000 m în localitate şi 4000 m în afara localităţii faţă de radar”, era una dintre prevederile legii lui Roman.

Totodată, utilizarea radarelor de tip pistol, nu ar fi putut fi făcută de la o distanță mai mare de 10 metri de vehicului Poliției Rutiere.

„Dispozitivele destinate măsurării vitezei se instalează exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile şi însemnele distinctive ale poliţiei rutiere şi care sunt poziţionate vizibil”, se arată în lege.

Noul proiect face trimitere catre inscriptionarea masinilor Politiei Rutiere
Noul proiect face trimitere catre inscriptionarea masinilor Politiei Rutiere

Președintele a sesizat CCR

Forma inițială a proiectului legislativ a fost reclamată pentru neconstituționalitate de către Klaus Iohannis, către CCR.

„Activitățile poliției rutiere de aplicare a normelor privind respectarea vitezei legale de circulație nu trebuie să se rezume la acțiuni vizibile și presemnalizate, în caz contrar polițiștii rutieri, respectiv polițiștii de frontieră, aflându-se în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile și atribuțiile prevăzute de lege”, reclama, printre altele, Klaus Iohannis.

Magistrații au acordat dreptate președintelui în nenumărate puncte menționate, printre care și presemnalizarea radarelor. În acest sens, legea a fost trimisă către Parlament pentru reexaminare. Noua formă a fost de asemenea contestată la CCR tot de către președinte. Și în cea de-a doua contestație, magistrații i-au dat treptate lui Klaus Iohannis.

În anul 2020, Senatul a respins în totalitate legea, fără a-i aduce modificare, după care a fost trimisă către Camera Deputaților. Acum, Florin Roman împreună cu alți parlamentari, au depus un nou proiect de lege în încercarea de a mai salva ceea ce a rămas din legea inițială, după ce CCR a respins proiectul de lege de două ori.

„Autovehiculele destinate controlului traficului, care utilizează dispozitive destinate măsurării vitezei vor fi poziționate vizibil și vor prezenta înscrisurile și însemnele distinctive ale poliției rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de măsurare a vitezei din autovehicule care nu prezintă înscrisurile și însemnele distinctive, de către polițiști care nu poartă uniforme, cu înscrisuri și însemne distinctive”, este prevederea esențială din noul proiect de lege.

Urmăriți Impact.ro și pe