Editorial Alin Buzărin

Cinci bani, zece bani… până la cincizeci de bani

Alin Buzărin 23.06.2022, 18:41
Cinci bani, zece bani… până la cincizeci de bani

Guvernanții, în frunte cu premierul, susținut de președinte, ne anunță ce mare hatâr au făcut dumnealor nației compensând prețul fiecărui litru de combustibil, benzină, motorină, ce-o fi, cu o jumătate deamărât de leu.

Niciun folos pentru consumatorul de rând

Atât Klaus Iohannis, cât și Nicolae Ciucă, au ținut să sublinieze ce mare efort va face Patria pentru locuitorii săi (se aude că e vorba de 2 miliarde de lei în următoarele 3 luni) și nimeni n-a uitat să menționeze că pe fiecare bonuleț eliberat de benzinării compensarea va figura separat, ca să se vadă cât trudește Statul pentru noi.

De acum încolo la rampă vor ieși puzderie de specialiști în economie (aflați în slujba politicienilor, firește), care ne vor spune cât de eficientă e măsura luată. Eficientă pentru cine?

Poate că măsura e eficientă pentru marii transportatori, care consumă zeci de one de combustibil lunar. Pentru omul de rând însă nu e nicio scofală dacă dă 9,25 sau 8,75 pe litrul de motorină. La un plin de 40 de litri sunt 20 de lei, cu care n-apuci să-ți iei nici măcar un kilogram de carne.

Cei 50 de bani mai pot fi utili pentru benzinari, care răsuflă ușurați că au scăpat de plafonare. Neplafonați, ei pot face litrul oricând 10 lei, 11 lei, o sută de lei, o mie de lei, fără să-i poată trage cineva la răspundere. Statul compensează 50 de bani litrul indiferent cât ar costa acesta.

O compensare de o jumătate de leu pe litrul de combustibil nu înseamnă nici măcar o jumătate de măsură
O compensare de o jumătate de leu pe litrul de combustibil nu înseamnă nici măcar o jumătate de
măsură

Ce ar fi însemnat plafonarea?

Ar fi însemnat în primul rând nemulțumirea benzinarilor, obligați să nu mai crească prețurile. Și ar fi însemnat un fel de măsură sovietică, nord-coreeană, comunistă în orice caz, prin care Statul îi lovește pe comercianți, procedând la fel ca și cu mercurialul din piețe în vremurile de tristă amintire.

Așa, măsura compensării nu mai e comunistă, dar nici cine știe cât de eficientă nu e. Mai mult, miroase puțin a înțelegere între guvernanți și benzinari. Ceva de genul ”tu continui să câștigi, ba chiar te încurajăm să câștigi, iar noi ne facem că îi sprijinim pe consumatori”.

TVA? Accize? Nimic, absolut nimic!

Ce-ar fi fost dacă în locul acestei compensări ridicole guvernanții ar fi intervenit micșorând fie TVA-ul (cum au făcut ungurii, care l-au redus la 5%), fie accizele, fie și una, și alta? Ar fi însemnat ca Statul să piardă mult mai mult decât cele 2 miliarde de lei preconizate pentru următoarele 3 luni.

Dar acesta ar fi fost un sprijin efectiv, real, și probabil că ar fi dus prețul benzinei pe la 6-7 lei, atât cât era înainte de declanșarea crizei. Însă, dacă s-ar fi scăzut accizele sau TVA-ul, o revenire a acestora la valorile de acum ar fi însemnat un val de nemulțumire populară, ușor detectabil la urne, în viitoarele alegeri.

Așa, trec cele 3 luni, se termină perioada de compensare și Statul refuză să mai suporte cei 50 de bani, care nici n-ar mai avea cine știe ce valoare dacă între timp benzinarii ăși duc prețioasele produse la 11-12 lei litrul. Simplu, nu?

Urmăriți Impact.ro și pe
Alin Buzărin
Editorialist, un gazetar cu o vastă experianță în presa din România, Alin Buzărin semnează de două ori pe săptămână opinii și editoriale pentru Impact.ro. Cel mai probabil îl...