CFR Călători continuă bătaia de joc la adresa oamenilor: “Este o dovadă de incompetenţă crasă”

Elena Avramescu 07.04.2021, 11:48
CFR Călători continuă bătaia de joc la adresa oamenilor: “Este o dovadă de incompetenţă crasă”

CFR Călători continuă bătaia de joc. Cea care a tras un semnal de alarmă cu privire la condițiile oferite de CFR Călători în 2021 a fost Asociaţia Pro Infrastructură, printr-un mesaj pe Facebook, menționând faptul că reprezentanţii CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit la trenul exclusiv de zi, iar pe trenurile de noapte călătorii au la dispoziţie un singur scaun.

CFR Călători continuă bătaia de joc la adresa oamenilor

CFR Călători invită oamenii să meargă cu vagonul de dormit la trenul de zi, mai precis la cel de Iaşi-Suceava-Timişoara. În același timp, trenurile de noapte îşi obligă pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă un singur loc pe scaun.

Incompetenţa şi absurdul la CFR Călători atinge noi limite. Într-un comunicat demn de “ziua păcălelilor”, CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit… la trenul exclusiv de zi Iaşi-Suceava-Timişoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta în timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iaşi-Constanţa), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), îşi forţează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar… loc pe scaun.

De altfel, tot transportul “de noapte” la CFR Călători este într-o stare absolut catastrofală. Este o criză permanentă de vagoane de dormit şi cuşetă. Chiar şi acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte. Pe alte relaţii, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte. De exemplu, singurul tren Bucureşti-Sighetul Marmaţiei nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu şi cuşete.

În schimb, trenul 1757 Bucureşti-Suceava (23:25-5:49), cu potenţial de călători de “business”, nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cuşetă de 6 locuri (şi 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forţează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane). Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cuşete sub o treime. Aşadar, să iei cel puţin patru din aceste puţine vagoane de dormit şi cuşetă şi să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetenţă crasă. Mai mult, aceste puţine vagoane sunt adesea vai-de-ele.

CFR Calatori continua bataia de joc la adresa calatorilor
CFR Calatori

În prezent, CFT Călători oferă doar 25 vagoane de dormit, iarc ele mai multe vagoane de genul, folosite în trafic intern sunt seria 71-31, sunt vechi de aproape 60 de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce au fost retrase spre a fi trimise la fier vechi de administraţiile germane şi elveţiene.

CFR Călători are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI – majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în ţară, ori la gard din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (şaizeci) de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administraţiile germane şi elveţiene.

Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalaţia de răcire nu se mai poate reîncărca). Suspensiile sunt obosite, ţinuta de mers catastrofală, iar mobilierul este demodat, uzat, murdar. Cuşetele sunt într-o stare un pic mai bună, dar numărul lor (cel mult 50-60) este şi el total insuficient şi sunt şi ele foarte vechi. Ne întrebăm dacă managementul care a decis să pună vagoane de dormit pe tren de zi are vreo idee de parcul circulant şi de criza de vagoane. Care este direcţia strategică pe care o vrea CFR Călători?

Se pare că singurul motiv de a alege vagoane de dormit pe trenul de zi Iaşi-Timişoara este pentru că, într-o acţiune de PR precedentă, CFR Călători a pus vagoane de trafic local, de calitate modestă, foarte inconfortabile (tip 20-68) şi acum călătorii se plâng de confort. Cerem logică şi competenţă la calea ferată! Altfel, vor fi alungaţi şi puţinii călători (la preţ întreg) rămaşi. Şi vrem management profesionist, nu acţiuni de PR de tip baloane de săpun. Salvaţi calea ferată!, potrivit Adevărul.