Ce sunt serviciile FinTech și de ce reprezintă o amenințare pentru băncile din toată lumea

Alexandru Ioanid 26.06.2019, 15:26
Ce sunt serviciile FinTech și de ce reprezintă o amenințare pentru băncile din toată lumea

Tot mai multe persoane decid să apeleze la serviciile FinTech, companii care oferă mai multe avantaje decât sistemul bancar clasic. Revolut e doar unul dintre serviciile disponibile inclusiv în România, dar sunt o serie de alte companii care se dezvoltă extrem de repede și amenință instituțiile financiare clasice. Băncile au toate motivele să fie îngrijorate.

Un raport recent al Ernst&Young arată că ratele de adoptare a serviciilor FinTech au crescut cu 64% doar anul acesta. E un trend care are loc la nivel mondial și nu doar în regiunile bogate, așa cum ai crede. De exemplu, pe piețele emergente se înregistrează cel mai mare interes.

În China, creșterea e de 87%, în vreme ce aceeași rată e întâlnită și în India. Urmează, extrem de aproape, Rusia și Africa de Sud, ambele cu o rată de adoptare de 82%. E drept că, din punct de vedere nominal, e posibil ca numărul utilizatorilor noi să nu fie atât de mari.

Dar direcția e clară, iar utilizarea serviciilor FinTech a devenit tot mai întâlnit și în cazul companiilor mici și mijlocii. În aceste condiții, băncile simt acest val ca pe o amenințare și încearcă să țină pasul cum pot.

Ce sunt serviciile FinTech și de ce sunt preferate de tot mai multe persoane

Principalul avantaj al serviciilor FinTech sunt taxele și comisioanele care, în multe cazuri, lipsesc. Ia, de exemplu, cazul Revolut. Serviciul este extrem de util mai ales pentru plățile în străinătate. Își poți transfera banii din contul curent în moneda țării respective și poți plăti direct cu cardul Revolut, fără să plătești comisioanele aferente conversiei, așa cum se întâmplă, de exemplu, atunci când cumperi valută cash.

De comisioane nu scapi nici atunci când plătești cu cardul emis de o bancă din sistemul clasic. Este lesne de intuit, așadar, de ce serviciile FinTech câștigă teren în fața cardurilor clasice.

„Industria FinTech a crescut și s-a maturizat. Rata de adoptare crește mai repede decât s-a anticipat. Unul dintre motivele de creștere puternică este faptul că firmele de servicii financiare tradiționale s-au angajat în competiție la scară largă”
Gary Hwa, președinte executiv EY Global Financial Services Markets

Serviciile FinTech, soluția la îndemână

Potrivit raportuluiEY Global FinTech Adoption Index 2019, așteptările consumatorilor au evoluat. Lumea se dezvoltă pe repede-înainte, timpul pare că se contractă și e normal ca, în aceste condiții, gradul de comoditate să crească. Așa au apărut schimbări radicale și inovații în industria serviciilor financiare.

Băncile, asigurătorii și furnizorii de servicii de administrare a averii (wealth management) tradiționali aduc modificări revoluționare propriilor oferte, propunând servicii accesibile digital și inovatoare tehnologic. Multe bănci și-au dezvoltat propriile aplicații, tocmai pentru a ține pasul cu noile tehnologii.

Dar, în continuare, multe dintre instituțiile bancare nu-și permit să renunțe la unele taxe și comisioane, care reprezintă o parte importantă a veniturilor.

De ce aleg oamenii un serviciu FinTech? Pentru că e simplu:  27% dintre clienți consideră “prețul” drept cel mai important, în timp ce 20% aleg „ușurința deschiderii unui cont”. Pe piețe precum Chile, Franța și Japonia, lipsa „încrederii” este singurul factor care îi determină pe clienți să nu aleagă serviciile unui jucător FinTech și să meargă tot spre instituțiile financiare tradiționale.

„Companiile FinTech, care nu mai sunt doar niște promotori ai inovațiilor, au devenit concurenți sofisticați, cu o sferă de influență globală tot mai mare. Interacțiunile între acești noi jucători și companiile tradiționale și cele din afara industriei serviciilor financiare dau naștere unor ecosisteme FinTech care înlocuiesc clasicele parteneriate bilaterale”
Gary Hwa, președinte executiv EY Global Financial Services Markets

Urmăriți Impact.ro și pe