EXCLUSIV

Ce strategie ar trebui să adopte oficialii români privind aderarea la Spațiul Schengen. Reacția vehementă a transportatorilor: „Să le spunem verde în față că ne retragem din Uniunea Europeană”. EXCLUSIV

Alexandru Catalan 01.11.2022, 15:55
Ce strategie ar trebui să adopte oficialii români privind aderarea la Spațiul Schengen. Reacția vehementă a transportatorilor: „Să le spunem verde în față că ne retragem din Uniunea Europeană”. EXCLUSIV

Reprezentanții transportatorilor rutieri din România sunt foc și pară pe premierul Nicolae Ciucă. Ei sunt de părere că strategia aleasă de actualul șef al Executivului de la București în fața chestiunii legate de aderarea României la Spațiul Schengen e una „mai degrabă umilă”.

„La noi, în această chestiune contează în prezent cine deschide gura și cine se află în spatele celui care deschide gura. Însă după mine atitudinea noastră e una mai degrabă umilă decât cea demnă pe care ar fi trebuit s-o adoptăm până acum”, afirmă pentru impact.ro Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

Transportatorii rutieri sunt foc și pară pe premierul Nicolae Ciucă

El l-a contrazis cu putere pe șeful Executivului care, foarte recent, la ultima sa prezență la Bruxelles, le-a cerut moderație europarlamentarilor români în relația lor cu omologii olandezi, cei mai vizibili din întreaga Uniune Europeană în defavoarea accederii țării noastre în Spațiul Schengen.

„Trebuie să ne jucăm cu inteligență cartea. Și să fim arțăgoși, la o adică. În fapt, nu e vorba de ceartă, ci de demnitate. Dacă toată lumea spune că întrunim condițiile cerute, atunci nu înțeleg de ce să ne mai căciulim.

Dimpotrivă, ar trebui chiar să ne jucăm șansa, poate chiar ultima șansă, pe cartea șantajului. Să le spunem verde în față că dacă nu se întâmpla asta luăm în calcul la rându-ne să ne retragem din Uniunea Europeană”, spune nici mai mult, nici mai puțin Augustin Hagiu.

„Pe scurt, nu cu căciula în mână, ci cu căciula purtată demn, pe frunte!”, sună îndemnul liderului FORT. Care e de părere că în cei 15 ani de când am devenit membri ai Uniunii Europene am învățat deja că această structură funcționează cu „două motoare”.

„Sincer, la ce folos ne mai gândim acum când am constatat că această uniune are două motoare? Cel de dat și cel de luat! Dacă nici acum nu luăm, când e meritul nostru, atunci când?!”, adaugă același Augustin Hagiu.

Augustin Hagiu
Augustin Hagiu

„Cei care vor plăti decontul sunt de fapt tot cei de rând”

În opinia sa, în cazul unui nou eșec cei care vor plăti „decontul” vor fi tot oamenii de rând, cel mai probabil.

„Stăm cu ochii pe ceas și realizăm că nu mai avem mult timp până la decizia finală. Dacă pierdem și acum înseamnă nu doar că nu am învățat nimic din lecțiile anterioare, dar și că cei care vor plăti decontul sunt de fapt tot cei de rând.

Caz în care vom reacționa și noi, fiindcă ne-am cam săturat să tot pierdem atunci când nu facem altceva decât să ne respectăm meseria noastră, adică să transportăm marfă și persoane dintr-un loc în altul!”, conchide Augustin Hagiu.

Potrivit președinției cehe a Consliului Europei, în zilele de 8 și 9 decembrie se va da în cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne votul final pe tema accederii sau nu a României și Bulgariei la Spațiul Schegen.

În ciuda sprijinului constant oferit de președinția cehă a Consiliului Europei e nevoie de un vot în unanimitate în favoarea accederii unuia sau altuia dintre candidații în discuție.

România a devenit în 2007 membru al UE, dar nu a primit și permisiunea de a accede în Spațiul Schengen, țara noastră și alte state, precum Bulgaria, Croația și Cipru, trebuind să mențină încă controalele la frontieră, atât în cazul transporturilor de mărfuri, cât și al celor de persoane.

Urmăriți Impact.ro și pe