EXCLUSIV

Ce s-ar putea întâmpla cu școala online dacă un elev are o boală ușoară? „Părintele poate decide împreună cu medicul dacă elevul poate participa”

Gabriela del Pupo 14.03.2022, 11:24
Ce s-ar putea întâmpla cu școala online dacă un elev are o boală ușoară? „Părintele poate decide împreună cu medicul dacă elevul poate participa”

După apariția Ordinului de Ministru care reglementează modul în care se vor desfășura cursurile după încetarea stării de alertă, tot mai mulți părinți au ridicat problema posibilității învățării online în cazuri de afecțiuni ușoare. Asociația Părinților a pus deja problema la Ministerul Educației și urmează să ceară o modificare a legii educației pentru ca elevii care au scutire medicală pentru câteva zile dar vor să asiste la ore în format online să o poată face. Dascălii  spun că este foarte importantă continuitatea și că nu trebuie irosite infrastructura și metodele dezvoltate în pandemie.

„În aceste circumstanțe medicul stabilește, prin acea scutire, repaus la domiciliu. Repaus înseamnă repaus”

Ministerul Educației nu a prevăzut excepții pentru elevii care trebuie să stea la domiciliu pentru câteva zile din cauza unor boli ușoare, viroze, gripă etc. Doar cei cu afecțiuni cronice pot să studieze online. Motivația ministerului este că elevii sunt evaluați de un medic și de obicei specialistul recomandă repaus.

Odată cu ridicarea stării de alertă se revine practic la condițiile dinainte de pandemie, dar pentru acești copii care suferă de boli cronice care au fost prevăzuți și în vechiul ordin comun, s-a luat această măsură privind modificarea regulamentului de organizare și funcționare în sensul că pot fi suspendate cursurile cu prezență fizică, și individual, doar pentru copiii care prezintă astfel de afecțiuni și care prezintă un document medical cu aprobarea Consiliului de Administrație al școlii.” a declarat pentru impact.ro Florian Lixandru, Secretar de Stat la Ministerul Educației.

Ce se întâmplă cu elevii care au viroze respiratorii și trebuie să stea acasă 3-4 zile?

Astfel de situații au fost și înainte de pandemie, copilul a stat acasă și într-o astfel de situație copilul ar trebui să beneficieze de repaus, asta e recomandarea medicală, de aceea stă acasă, nu s-a pus problema nici atunci a asigurării serviciului educațional în format online. În mod normal în aceste circumstanțe medicul stabilește, prin acea scutire, repaus la domiciliu. Repaus înseamnă repaus.” a mai precizat Florian Lixandru.

„Dacă tot există infrastructura în școli acum și la nivelul familiilor să poată să dea posibilitatea elevului să aibă parte de actul de predare”

Părinții spun că vor continua demersurile până când se va găsi o formulă prin care legea educației să permită luarea unor decizii de trecere pentru o perioadă în online și în cazuri individuale. Din discuțiile preliminare nu s-a ajuns la o concluzie privind anumite categorii de elevi, mai spun reprezentanții părinților.

Categoric că noi vom face un demers către Ministerul Educației, dacă tot există infrastructura în școli acum și la nivelul familiilor să poată să dea posibilitatea elevului să aibă parte de actul de predare, pentru că evaluarea online înseamnă o minciună. Noi am făcut deja, cel puțin la nivel de mesaje și direct către Minister, ne dorim ca acolo unde sunt situații de genul acesta, 3-4 zile, o săptămână să poată să dea drumul. Ministrul Educației m-a trimis la Regulamentul de Organizare și Funcționare, care spune că se pot găsi metode alternative pentru acest lucru, dar metodele alternative fac precizare la grupe și nu la elevi individual.

Când vom ajunge la Minister miercuri, pentru că avem comisie de dialog social, la discuții trebuie să luam în calcul și acest lucru, pentru că în momentul acesta noi nu avem un ordin de ministru care să reglementeze sistemul online și sistemul hibrid. Este undeva în aer. ” a declarat pentru impact.ro Iulian Cristache, președintele Asociației Părinților.

Profesorii spun că este de apreciat demersul însă, chiar și după 2 ani de pandemie, trebuie ca Ministerul Educației să se asigure că o astfel de măsură poate fi implementată în toate școlile din România, fără a priva anumiți elevi de dreptul de a participa la ore în format online.

Nu există probleme care să nu aibă soluții, eu cred că părintele poate decide în astfel de situații împreună cu medicul dacă elevul poate participa sau nu la actul didactic, dat fiind că  într-adevăr sunt anumite afecțiuni, care nu îi pot permite elevului și trebuie să aibă repaus, și asta poate să decidă părintele cu medicul.

Da eu cred că învățarea trebuie să continue tot timpul și elevii trebuie să aibă acces la ea permanent. Numai că trebuie pregătită infrastructura pentru astfel de situații. La noi lucrurile au funcționat foarte bine, am dezvoltat și învățământ online, și învățământ hibrid, la un nivel de calitate foarte ridicat, dar trebuie să existe peste tot această posibiltate, pentru că altfel nu vom asigura șanse egale tuturor elevilor din România în astfel de situații. Sunt mai multe aspecte care contează, e vorba și de acces la internet, e vorba și de dotarea cu dispozitive și tot ce înseamnă să realizezi o oră utilizând tehnologia și înseamnă și cadre didactice care să utilizeze tehnologia.

Eu știu că cele trei probleme s-au rezolvat, gradul lor de rezolvare, dacă s-au rezolvat în toate școlile din România, asta nu aș putea să vă spun.” a declarat pentru impact.ro Adina Romanescu, director al Liceului de Informatică „Grigore Moisil” din Iași.

Inițiativa însă este apreciată de profesori și ar putea fi o soluție pentru asigurarea continuității actului de predare, însă evaluarea online nu este privită cu ochi buni nici de părinți și nici de profesori.

Ceea ce ar trebui reglementat în viitor, și nu știu dacă am putea să implementăm foarte repede, este vorba de evaluarea online. Este foarte greu să creezi un sistem la fel de transparent, obiectiv așa cum există în sala de clasă. Lecția pe care am învățat-o în pandemie cu utilizarea tehnologiei, și participarea la învățarea online, noi trebuie să rămânem la acest nivel și să mergem mai departe. Complementar trebuie să implementăm în sălile de clasă și învățarea cu ajutorul tehnologiei, și învățarea prin platformele de învățare, nu văd de ce elevul nu ar găsi pe platforma de învățare, anumite activități pe care le-a derulat profesorul. Noi nu trebuie să renunțăm la ceea ce s-a câștigat prin învățarea online.” a mai precizat Adina Romanescu.

Amintim că din cauza numărului foarte mare de elevi cu media peste 8.50 Ministerul Educației a modificat baremul de la care se acordă bursa de merit stabilind ca doar cei cu media peste 9.50 să beneficieze de acest tip de bursă. Motivația Ministerului a fost bazată pe faptul că evaluările online au făcut ca notele mari să fie obținute mult mai ușor.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...