Ce poți face dacă angajatorul nu te plătește. Trei soluții la care poți apela pentru a-ți primi salariul

Emanuela Pană 19.09.2022, 16:53
Ce poți face dacă angajatorul nu te plătește. Trei soluții la care poți apela pentru a-ți primi salariul

Ce poți face dacă angajatorul nu te plătește, conform prevederilor din Codul Muncii. Mulți angajați români se găsesc în situația în care, după o lună de muncă, nu își primesc salariul de la angajator, cu toate că acest lucru este ilegal. Legislația muncii stabilește că salariul unui angajat se plătește în bani cel puţin o dată pe lună, la data stabilită în contractul individual de muncă, inclusiv prin virament bancar. Așadar, iată ce poți face dacă patronul nu ți-a virat salariul!

Ce poți face dacă angajatorul nu te plătește? Iată cele trei variante

La întrebarea „Ce pot face dacă angajatorul nu mi-a plătit salariul?“ există trei variante de răspuns, dar înainte de a le detalia ținem să menționăm că niciun angajat nu ar trebui să accepte să lucreze fără contract de muncă, întrucât soluții din acest material nu pot fi aplicate în lipsa acestui document. În plus, munca la negru atrage după sine sancțiuni pentru ambele părți – patron și salariat.

După cum aminteam și mai sus, numeroși angajați din România au pățit cel puțin o dată să nu-și primească salariul după o lună de muncă. Dacă întârzierea are loc o singură dată, patronul și angajatul pot ajunge la o înțelegere, însă dacă situația se repetă, legea vine în sprijinul salariatului.

Potrivit prevederilor din Codul Muncii, „salariul se plăteşte în bani cel puţin o dată pe lună, la data stabilită în contractul individual de muncă, în contractul colectiv de muncă aplicabil sau în regulamentul intern, după caz. Plata salariului se poate efectua prin virament într-un cont bancar“.

Ce poți face dacă angajatorul nu te plătește? Varianta sesizării la ITM

Dacă întâmpini diverse probleme la locul de muncă, poți sesiza, în calitate de angajat, situațiile la Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) sau direct pe site-ul Inspecției Muncii (IM). Prin urmare, dacă nu ți-ai încasat salariul, poți face o plângere la ITM.

Sesizarea, care poate fi transmisă online sau depusă direct la sediul ITM, trebuie să conțină datele personale, informații despre angajator, situația expusă pe scurt și solicitarea clară. Menționăm că transmiterea unui astfel de document către ITM nu implică niciun cost, iar angajatul beneficiază de confidențialitate. Cu alte cuvinte, angajatorul nu va fi informat asupra identității persoanei care a depus plângerea.

„Sesizarea va trebui să conțină numele complet al reclamantului, codul numeric personal, adresa exactă, date de identificare ale angajatorului și a locațiilor în care acesta își desfășoară activitatea. Referirile la date trebuie să cuprinda ziua, luna și anul, informațiile trebuie să fie concise, iar solicitările precizate clar“, a explicat avocatul Andreea Șuteu, la o solicitare mai veche a AvocatNet.ro.

În plus, la depunerea sesizării, salariatul nu trebuie să prezinte niciun fel de dovezi, întrucât inspectorii de muncă vor efectua controale la firmă, solicitând toate informațiile și documentele pe care le consideră necesare pentru rezolvarea cererii salariatului.

„În cazul sesizării adresate Inspecției muncii sau Inspectoratului teritorial de muncă, autoritățile sesizate urmează a veni în control la respectivul angajator pentru a verifica respectarea de către acesta a legislației muncii, precum și acordarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor față de salariați.

Cu ocazia controlului, se vor solicita conducerii angajatorului, documentele și informatiile necesare, se vor procura dovezi, se vor efectua investigații, urmând să dispună măsurile pe care le consideră necesare, inclusiv constatarea contravențiilor și aplicare de sancțiuni contravențional“, a mai precizat avocatul.

Dacă vor fi constatate nereguli și se va confirma sesizarea, patronul va fi sancționt (amendă sau avertisment). Rețineți că, din păcate, sesizarea la ITM nu garantează recuperarea restanței salariale. Ce se întâmplă, de fapt? Angajatorul este amendat, dar ITM nu-l poate obliga să restituie banii.

Citește și: Cea mai căutată meserie din România. În străinătate salariul ajunge la 10.000 de euro pe lună

Varianta medierii, a doua soluție

În cazul în care te confrunți cu un conflict de muncă, trebuie să știi că există și soluția medierii. Astfel, te vei adresa prima dată mediatorului, care va solicita și celeilalte părți (patron sau angajator) prezența la discuții în termen de 15 zile. Medierea poate avea loc la sediul firmei în prezența ambilor actori – patron și salariat.

Ce poti face daca angajatorul nu te plateste
Ce poti face daca angajatorul nu te plateste

Vor fi purtate negocieri cu ambele părți, iar în cazul unui acord se va întocmi un document care va include toate condițiile și clauzele. Documentul are valoare de înscris sub semnătura privată, dar poate fi autentificat ulterior și de notar.

Varianta procesului, ultimul pas

Varianta a treia și ultima este și cea mai complexă, fapt pentru care este recomandat să apelezi la ea doar dacă ai epuizat cele două opțiuni de mai sus. În acest caz vei intenta o acțiune la tribunalul în a cărui rază ai domiciliul sau locul de muncă. Pentru astfel de acțiuni nu trebuie să plătești taxe, dar va trebui să dispui de un avocat – cheltuială personală ce va putea fi amortizată dacă vei câștiga procesul cu angajatorul. Astfel, onorariul avocatului va fi suportat de acesta.

Spre deosebire de prima variantă, și anume sesizarea la ITM, pentru un proces trebuie să te pregătești cu dovezi și martori. O bună parte dintre salariații care s-au confruntat cu problema neplății au evitat procesul de teama birocrației și din cauza timpului de așteptare mai mare. Pentru cei ce nu știu, litigiile de muncă au ca termen de judecată 15 zile, iar hotărârea primei instanțe este executorie.

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...