Ce nume de cod purta avionul prezidențial al lui Ceaușescu. Obiceiul pe care echipajul îl respecta cu strictețe înainte de fiecare zbor

În ultimii ani ai regimului comunist, oamenii schimbaseră lozinca oficială „Ceauşescu PCR” într-o expresie anecdotică lungită care purta numele „Ceauşescu pe cer e!”. Ce aeronavă avea Nicolae Ceaușescu și care era numele e cod al acesteia?

De ce avioane beneficia dictatorul Nicolae Ceaușescu

După mijlocul anilor 60, Ceaușescu avea la dispoziția sa două avioane sovietice, conduse de piloți români atent selectați.
Zborurile lui Ceaușescu erau considerate misiuni de importanță mare și trebuiau tratate ca atare. Înainte de fiecare decolare, motoarele erau atent verificate, iar motoarele aeronavelor din flotilla prezidențială erau înlocuite când ajungeau la 60% din termenul lor de garanție.

La începutul anilor 70, Nicolae Ceaușescu a negociat atât cu rușii cât și cu americanii achiziționarea unior avioane mai noi. În acest mod, a intrat în flota prezidențială a dictatorului, două aeronave Boeing 707. Primul a fost adus pe teritoriul românesc în anul 1974, iar celălalt în 1979. Deseori, cel mai iubit fiul al poporului mergea cu un astfel de avion la întâlnirile pe care le avea cu alți lideri care conduceau statele ce aparțineau blocului comunist. Deși ceilalți conducători sovietici alegeau să vină cu aeronave create de ruși, Ceaușescu a ales cu încredere avioanele marca Boeing, o companie americană.

Numele de cod al al flotillei prezidențiale în anii lui Nicolae Ceaușescu era „Flotilla 50 aviație transport” și cuprindea în principal două avioane și patru elicoptere. Totodată, patru echipaje se ocupau de avioane și șase echipaje pentru elicoptere.

Mecanicii se roteau cu schimbul pentru turele avionului, pentru a fi permanent la dispoziția cuplului prezidențial format din Nicolae și Elena Ceaușescu.

Interiorul avionului se dezinfecta și se parfurma înaintea fiecărui zbor. Din acest punct de vedere, Ceaușescu era foarte grijuliu.

Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, cunoscut drept aeronava prezidenţială, a fost vândut în 2012 de autorităţile române şi va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. Aeronava care a fost utilizată de fostul dictator Nicolae Ceauşescu, dar şi de actualul preşedinte Traian Băsescu până în 2010, a fost vândută companiei americane Omega Air cu suma de 2 milioane euro.