Ce nu trebuie să conțină un iaurt – ingrediente de evitat pe etichetă

Emanuela Pană 09.01.2021, 18:05

Încă din anul 1950, iaurtul a fost listat în topul alimentelor sănătoase grație beneficiilor sale. Cu toate acestea, multe dintre iaurturile aflate pe rafturile magazinelor conțin ingrediente de care te-ai putea lipsi, ca de exemplu îndulcitorii adăugați. Tu știi ce ar trebui să conțină un iaurt sănătos? Dacă nu, te invităm să parcurgi acest articol.

Ce nu trebuie să conțină un iaurt

Iaurtul se numără printre cele mai sănătoase gustări, intrând în top 10 produse recomandate în alimentație. Cu o textură de gel și un gust acrișor cauzat de fermentarea din lapte – lactoza – în acid lactic, iaurtul are același procentaj de gărsime ca și laptele (sau soia), care a fost utilizat în prepararea acestuia: 3,25% lapte integral, 0,5% -2% grăsimi și mai puțin de 0,5 % non grasimi.

Iaurtul se obține din lapte proaspăt sau smântână pasteurizată, în urma unui proces de fermentare alături de diferite tipuri de bacterii vii, fiind incubat la o anumită temperatură pentru a încuraja creşterea acestora. Bacteriile au rolul de a transforma zaharurile naturale din lapte în acid lactic.

Cu toate că, în principiu, iaurtul este un aliment sănătos, foarte multe dintre sortimentele ce se găsesc pe rafturile magazinelor sunt neprietenoase cu organismul nostru. Vorbim despre iaurturile cu fructe, care conțin o cantitate mare de zahăr, coloranți artificiali și arome, mai puțin sau chiar deloc fructate, alături de o listă de ingrediente pe care nu o recunoști.

Din fericire, avem la dispoziție și o mulțime de iaurturi bogate în proteine, sărace în zahăr adăugat și fără aditivi inutili. Pe acestea ar trebui să le consumăm. Totuși, dacă ești adeptul iaurturilor cu fructe, trebuie să depui un minim de efort. Un iaurt cu fructe recomandat este cel integral sau degresat la care să adăugăm noi bucăţi de fucte proaspete sau congelate.

Pe cale de consecință, iaurtul poate să fie sau nu o alegere sănătoasă în funcție de persoana care îl consumă și de sortimentul ales. Potrivit Abecedarului de Nutriție, semnat de medicul Nicolae Hancu, prof. univ la UMF Iuliu Hatieganu din Cluj-Napoca, iaurtul poate fi consumat cu încredere chiar și de persoanele care au intoleranță la lactoză și nu pot, așadar, să bea lapte.

Citește și: Rețetă prăjitură fără coacere cu iaurt. Este gata în 30 de minute

Ingrediente la care trebuie să ai grijă

Un iaurt sănătos nu trebuie să conțină îndulcitori, lapte praf sau agenți de îngroșare. De asemenea, medicii nutriționiști atrag atenția asupra faptului că lista de ingrediente reprezintă un prim indicator. Cu cât este mai scurtă, cu atât iaurtul este mai sănătos.

Ce ingrediente nu ar trebui să conțină un iaurt sănătos
Ce ingrediente nu ar trebui să conțină un iaurt sănătos

O verificare a calității iaurturilor din magazinele americane, făcută cu ceva timp în urmă de FDA, a arătat că unele ingrediente lipseau cu desăvârșire de pe etichetă, în vreme ce altele erau riscante pentru sănătate.

După cum aminteam și mai sus, este vorba despre îndulcitori precum zahărul procesat, siropul de porumb bogat în fructoză, dar şi îndulcitori artificiali din categoria aspartamului (E 951 – îndulcitor artificial), acesulfam de potasiu (E-950, edulcorant intens şi potenţiator de aromă) şi sucraloză (un îndulcitor sintetic care creşte riscul de diabet).

O altă grupă se substanțe artificiale descoperită în iaurturi a fost cea a agenţilor de îngroşare: caragenan (un emulgator care, consumat în cantităţi mari, produce reacţii alergice şi probleme digestive de tipul diareei, crampelor şi balonării), gumă xantan (emulgator) amidon din porumb modificat genetic, pectină şi gelatină, notează adevărul.ro.

De asemenea, iaurturile supuse analizelor mai conțineau și coloranţi artificiali, nutrienţi sintetici, dioxid de titan (pigment sintetic, aditiv potenţial cancerigen – E 171).

Așadar, concluzia este următoarea: dacă vreți să fiți siguri că iaurtul pe care îl consumați este 100% sănătos, cel mai indicat este să îl preparați singuri, acasă, din lapte neprocesat şi smântână.

Urmăriți Impact.ro și pe