Ce este „fenomenul Brăila”. Elevii din acest județ dețin rețeta succesului la BAC

Cătălina Burghelea 27.01.2022, 13:23
Ce este „fenomenul Brăila”. Elevii din acest județ dețin rețeta succesului la BAC

În ultimii ani, a luat amploare „fenomenul Brăila”, despre care elevii din acest județ susțin că este rețeta succesului la examenul de Bacalaureat. Datorită acestui sistem, procentul de promovabilitate la BAC a fost de peste 80% în 2021, ceea ce a situat Brăila în top, la nivel naţional. Totuși, metoda nu este văzută cu ochi buni de toată lumea.

„Fenomenul Brăila” este lăudat și criticat

Joi și vineri (n.r. – 27 și 28 ianuarie), Inspectoratul Şcolar Brăila organizează o simulare pentru BAC 2022, separată de cea a Ministerului Educaţiei. Sunt 11 ani de când se practică această metodă, astfel luând naştere „fenomenul Brăila”. De-a lungul anilor, judeţul s-a clasat pe locurile fruntaşe, în ceea ce priveşte rezultatele la Bacalaureat, mulțumită acestui sistem.

Astăzi, elevii brăileni au susținut proba la Limba şi Literatura Română, iar mâine urmează proba obligatorie de profil, adică matematică sau istorie. Simularea separată de cea a Ministerului Educaţiei a dus la rezultate foarte bune, în ultimii ani, în judeţul Brăila. Dovadă sunt notele obținute de elevi. Totuși, „fenomenul Brăila” a atras și critici, mulți susținând că nu toți adolescenții se pot înscrie la BAC. Doar elevii foarte bine pregătiți ar avea acces, pentru ca notele să fie foarte mari.

Ce reprezintă această metodă pentru BAC

În 2021, spre exemplu, la Brăila, procentul de promovabilitate la Bacalaureat a fost de peste 80%, situând judeţul în topul naţional. Potrivit Inspectoratului Şcolar Brăila, tocmai organizarea acestor simulări timpurii reprezintă reţeta garantată a succesului la examenul maturității. Simularea naţională organizată de Ministerul Educaţiei va avea loc abia în primăvară, la finalul lunii martie şi începutul lunii aprilie.

Simulare Bacalaureat 2022. Detalii despre capitolele din materie care s-au eliminat

Sistemul a primit foarte multe critici

Pe de altă parte, „fenomenul Brăila” este nu doar lăudat, ci și criticat. Metoda ar fi o practică a cadrelor didactice din cauza căreia copiii slabi la învăţătură nu sunt înscrişi la evaluarea națională sau la BAC. Unul dintre contestatari este Organizația Human Catalyst, care a atras atenția, într-o scrisoare deschisă adresată Ministerului Educației, precum şi factorilor de decizie din Senat şi Camera Deputaţilor, că elevii cu rezultate slabe la învățătură sunt descurajați de profesori să se înscrie la Evaluarea Națională, pentru a nu trage în jos media generală pe județ.

Practica este confirmată şi de alte ONG-uri din domeniul educaţiei, care vor ca acest fenomen controversat să înceteze.

„Se fac anumite presiuni asupra elevilor care nu au șanse să ia note foarte mari sau să nu ia deloc examenul de capacitate, să nu participe la testări, pentru a nu da o medie per total școală mai slabă decât și-ar dori managementul școlii respective sau managementul școlii la nivel de inspectorat județean”, a declarat Laura Marin, președinte The Human Catalyst, pentru Digi24, în 2018.

„Există în școală și el a existat dintotdeauna. A nega și a nu recunoaște că acest fenomen există și că nu sunt copii sau elevi amenințați că nu vor intra în examenele națioanale înseamnă a nu avea realitatea școlii românești”, a precizat Marian Banu, inspector școlar.

Fenomenul este văzut ca formă de excluziune educaţională în şcoli

În 2019, USR a transmis, într-o scrisoare deschisă, ministrului Educaţiei de la acea vreme – Ecaterina Andronescu -, să ia măsuri care să remedieze criza din sistemul de învăţământ şi să stopeze „fenomenul Brăila”, o formă de excluziune educaţională în şcoli.

Urmăriți Impact.ro și pe