Ce este certificatul fiscal auto și cum se obține. Actele de care ai nevoie pentru eliberarea acestui document

Cazacu Alexandru 07.02.2023, 11:28
Ce este certificatul fiscal auto și cum se obține. Actele de care ai nevoie pentru eliberarea acestui document

Potrivit legislației în vigoare, românii care doresc să își vândă mașinile trebuie să urmeze anumite proceduri, printre care și obținerea unor documente. Ei bine, certificatul fiscal auto este unul dintre aceste documente, iar în lipsa acestuia nu poți înstrăina autoturismul. Află în continuare ce este certificatul fiscal auto, cum se obține și care sunt actele necesare pentru eliberarea documentului.

Ce este certificatul fiscal auto. În lipsa acestui document nu poți înstrăina mașina

Dacă ai decis că este momentul să îți vinzi mașina personală, află că fără certificatul fiscal auto nu poți înstrăina autovehiculul. Acest document atestă faptul că proprietarul autoturismului care urmează a fi vândut și-a îndeplinit la zi toate obligațiunile de plată către administrația publică locală pe raza căreia este înregistrat autovehiculul respectiv.

Mai exact, certificatul fiscal auto dovedește faptul că vânzătorul este cu plata la zi a taxelor și impozitelor. Certificatul fiscal auto este reglementat prin Ordinul nr. 3654/2015. Potrivit legislației în vigoare, documentul trebuie să conțină următoarele elemente:

  • denumirea autorității contractante și data emiterii;
  • numărul și data încheierii documentului între contribuabil și autoritatea statului (Direcția de Impozite și Taxe Locale sau ANAF);
  • sumele certe, lichide și exigibile datorate până în momentul emiterii documentului;
  • numele, prenumele, funcția și semnătura persoanelor împuternicite ale autorității;
  • ștampila autorității.

Ce este certificatul fiscal auto și cum îl obții

Cu toate acestea, prin Legea nr. 295/2020 au fost aduse o serie de modificări ordinului menționat. Așadar, dacă pentru înstrăinare s-a folosit formularul de contract de înstrăinare-dobândire aprobat prin ordinului ministrului Afacerilor Interne, vânzătorii mijloaelor de transport nu trebuie să mai prezinte certificatul de atestare fiscală, potrivit autovit.ro.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Concret, dacă a plătit impozitul pentru autovehicul, vânzătorul poate obține certificatul fiscal auto fără a fi nevoit să plătească impozitul pe casă, de exemplu. Anterior modificării, acest lucru nu era posibil dacă existau și alte datorii. În concluzie, pentru a obține certificatul fiscal auto trebuie doar să fii la zi cu plata taxelor mașinii.

Ce este certificatul fiscal auto
Ce este certificatul fiscal auto și cum îl obții

Acte necesare pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală

Certificatul de atestare fiscală se eliberează în cel mult trei zile lucrătoare, însă doar la cererea expresă a contribuabilului. Mai precis, pentru a obține certificatul fiscal auto, solicitantul trebuie să depună personal o cerere în scris la registratura organului fiscal competent, adică la administrația financiară.

De asemenea, cererea respectivă poate fi trimisă și prin scrisoare recomandată, cu confirmare la primire. Mai nou, cererea de eliberare a certificatului fiscal auto poate fi depusă și în mediul online, caz în care documentul solicitat va fi eliberat în format electronic.

Pentru eliberarea certificatului fiscal auto, pe lângă cererea-tip, solicitantul trebuie să mai prezinte o serie de documente. Astfel, pentru a intra în posesia certificatului, persoanele fizice trebuie să prezinte următoarele:

  • copie după actul de identitate;
  • actul de dobândire a autoturismului (contract de vânzare-cumpărare, factură etc.);
  • cartea de identitate a autovehiculului (original și copie);
  • solicitare notarială, în cazul unei dezbateri pentru succesiune;
  • dacă este cazul, împuternicire din partea proprietarului (original și copie legalizată) și cartea de identitate sau alt document de identificare a persoanei împuternicită (copie și original).

Cât timp este valabil certificatul fiscal auto

În mod normal, certificatul de atestare fiscală este eliberat în două exemplare: unul îl va primi solicitantul, iar celălalt va fi arhivat de instituția fiscală. Totuși, la cererea solicitantului, instituția poate elibera mai multe exemplare. În acest caz va fi completată o cerere în care se va menționa numărul de exemplare și destinația acestora.

Cât timp este valabil certificatul fiscal auto? Pentru persoanele juridice, documentul este valabil 90 de zile, iar pentru persoanele juridice 30 de zile. În concluzie, ca persoană fizică ai la dispoziție aproximativ trei luni de zile pentru a vinde mașina. Dacă au trecut cele 90 de zile, vei fi nevoit să scoți alt certificat fiscal auto.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cazacu Alexandru
Alexandru s-a alăturat echipei Impact.ro încă de acum doi ani. Este specializat în materiale SEO din domeniile social, știință, cultură și utile, însă îi face plăcere să scrie și...