Ce despăgubiri primești dacă zborul ți-a fost anulat sau amânat și cum intri în posesia banilor

E o perioadă în care aeroporturile sunt extrem de aglomerate și multe persoane pleacă în concediu peste hotare. Dacă ai probleme cu zborul, dacă avionul întârzie sau dacă ești anunțat că zborul tău a fost anulat, atunci ar fi bine să știi că ai dreptul să ceri despăbugiri de sute de euro. Companiile aeriene sunt obligate să te despăgubească dacă ți-au dat programul peste cap.

E perioadă de concedii și, câteodată, companiile aeriene sunt depășite de situație. Fie că întâmpină probleme tehnice, fie că pur și simplu își planifică greșit orarul de zbor, poți risca să ajungi la destinație cu întârziere de ore bune sau, chiar mai rău, să nici măcar nu mai ajungi.

Există un regulament la nivel european care reglementează astfel de situații și te ajută nu numai să-ți recuperezi banii pe bilet, ci și să ceri despăgubiri.

Dacă avionul nu pleacă la ora stabilită sau nu ajunge la timp, ai dreptul la despăgubiri.

Ce despăgubiri obții pentru un zbor anulat sau întârziat

Regulamentul privind compensarea zborurilor numărul 261/2004 prevede despăgubiri în funcție de fiecare situație în parte. Practic, sumele diferă în funcție de câte ori îți întârzie avionul.

  • 250 de euro: dacă zborul e pe o distanță mai mică de 1.500 de kilometri și întârzie mai mult de două ore
  • 400 de euro: dacă distanța e între 1.500 și 3.500 de kilometri și timpul de întârziere e de peste trei ore
  • 600 de euro: pentru mai mult de patru ore pierdute pe distanțe de peste 3.500 de kilometri cu destinații din afara Uniunii Europene

De asemenea, mai trebuie să primești bani de la compania aeriană și în cazul anulării cursei sau atunci când ți se refuză îmbarcarea pe motiv că nu mai sunt locuri. Mulți operatori vând, câteodată, mai multe bilete decât au locuri.

Și așa apar situațiile în care ți se spune că nu te poți urca în avion pentru că este overbooked.

Cui te adresezi pentru a primi despăgubiri

Teoretic, companiile aeriene ar trebui să te anunțe când zborul are întârzieri sau dacă sunt alte probleme de ordin tehnic. Câțiva operatori se grăbesc să-ți asigure mâncare și apă pe perioada în care aștepți prin aeroport.

Dar nu toate companiile procedează așa, deși sunt obligate să pună la dispoziția pasagerilor aceste facilități. Singurele situații în care companiile sunt exonerate sunt cele în care are loc o grevă a personalului aviatic.  Dar chiar și așa, aceste situații trebuie anunțate din timp.

Dacă ai avut probleme cu zborul, atunci primul pas e să ceri despăgubiri. Dacă nu ți se oferă, atunci poți da compania în judecată, mai ales că există avocați specializați chiar în astfel de spețe.

E important să păstrezi toate documentele care-ți atestă cele spune:  de la bilete de avion la confirmările primile pe mail de la companie.