Ce a decis CCR în privința acordării lunare a unui stimulent de risc pentru profesori. Decizia este finală

Ana Anitoiu / 09.12.2020, 17:38
Ce a decis CCR în privința acordării lunare a unui stimulent de risc pentru profesori. Decizia este finală

Curtea Constituțională a României (CCR) a luat o decizie în privința acordării lunare a unui stimulent de risc în valoare de 2.000 de lei pentru profesori, pe perioada stării de urgenţă şi a stării de alertă ce au fost instituite în țară, în contextul pandemiei de coronavirus. Hotărârea este finală.

Ce decizie a luat CCR în privința acordării unui stimulent de risc pentru profesori

CCR a admis sesizarea ce a fost făcută de Guvernul, după ce proiectul de lege referitor la stimulentul de risc pentru profesor, propus de PSD, a fost adoptat de Parlament. Astfel, Curtea a decis că această lege este neconstituţională şi trebuie să se întoarcă în Legislativ. Hotărârea a fost luată cu unanimitate de voturi.

Propunere legislativă referitoare la acordarea lunară a unui stimulent de risc pentru personalul din învăţământ pe întreaga durată a stării de alertă şi urgenţă, a fost iniţiată de parlamentarii PSD Marcel Ciolacu, Paul Stănescu, Robert Cazanciuc, Cosmin Radu Preda şi Alfred Simonis. Pe 13 octombrie, proiectul a fost adoptat de Camera Deputaţilor, for decizional.

Câți bani urmau să primească personalul didactic, cel auxiliar și cel nedidactic

Astfel, deocamdată, cadrele didactice și personalul auxiliar și cel nedidactic nu se pot aștepta să primească bani în plus. Prima categorie urma să primească încă 2.000 de lei lunar, pentru perioada stării de alertă și a celei de urgență, iar celelalte două categorii, câte o sumă de 1.500 de lei pe lună.

”Începând cu anul şcolar/universitar 2020–2021, pe perioada stării de alertă/stării de urgenţă instituite ca urmare a situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului, personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, precum şi din unităţile de învăţământ preuniversitar înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior, beneficiază de un stimulent de risc”, arată legea adoptată de Parlament.

Ce a decis CCR in privinta acordarii lunare a unui stimulent de risc pentru profesori. Decizia este finala
Bancnote numarate de o persoana

De ce a sesizat Guvernul CCR, cu privire la acordarea stimulentului de risc pentru profesori

Însă, Guvernul a sesizat CCR, motivând că proiectul a fost adoptat cu încălcarea legislaţiei ce prevede că ”nu se pot promova acte normative cu mai puţin de 180 de zile înainte de expirarea mandatului Guvernului, în conformitate cu art. 110 alin. (1) din Constituţia României, republicată, care conduc la creşterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor în sectorul bugetar”.

Guvernul a mai motivat că ”textele din lege care afectează prevederile bugetului de stat nu au fost însoţite de dovada solicitării informării Parlamentului de către Guvern, solicitare care ar fi trebuit să fie formulată de preşedintele Senatului, şi nici de dovada că această informare a fost solicitată ulterior, pe parcursul derulării procedurii de la Camera Deputaţilor, iar pe de altă parte iniţiatorii propunerii legislative nu au solicitat Guvernului fişa financiară prevăzută de (legislație, n.r.)”.

Care ar fi fost impactul stimulentului de risc pentru profesori asupra bugetului

Guvernul a cerut CCR să constate neconstituţionalitatea legii referitoare la stimulentul de risc pentru profesori în ansamblul ei, pentru că, ”din datele existente la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, impactul suplimentar asupra cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat determinat de adoptarea acestei măsuri este de circa 713,1 milioane de lei lunar, respectiv de 1.707,5 milioane de lei în anul 2020”.

”Aşa fiind, în conformitate cu practica constantă a Curţii Constituţionale şi în raport de prevederile stabilite în prezenta lege, apreciem că în lipsa unei fişe financiare la momentul adoptării legii conform art.15 alin.(3) din Legea nr.500/2002, şi în lipsa unui dialog real între Guvern şi Parlament nu se poate trage decât concluzia că la adoptarea legii s-a avut în vedere o sursă de finanţare incertă, generală şi lipsită de un caracter obiectiv şi efectiv, nefiind aşadar reală”, mai arată sursa citată.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI