Festivaluri precum Neversea, Electric Castle sau Untold, dar și concerte mari precum Bon Jovi sau Mettalica adună, anual, sute de mii de spectatori dornici de distracție. Piața din România s-a dezvoltat puternic în această zonă. Dar cât de profitabile sunt astfel de evenimente, în condițiile în care onorariile artiștilor sunt extrem de mari?
Festivalurile din România precum Neversea, Untold sau Electric Castle atrag anual sute de mii de spectatori, susțin specialiștii de la compania de consultanță Frames. La aceștia se mai adaugă persoanele care se adună în număr extrem de mare pentru a-i vedea live pe Bon Jovi, The Cure sau Mettalica.
Sezonul 2019 va aduce, potrivit specialiștilor, un număr de peste 1 milion de spectatori la toate festivalurile și evenimentele importante ale verii. În aceste condiții, piața festivalurilor va depăși pragul de 600 de milioane de lei, un record istoric al ultimilor ani.
Piața festivalurilor din România a depășit de multă vreme granițele Bucureștiului. Neverse se organizează, anual, în Constanța. Clujul e un punct important pe hartă – cu Untold și Electric Castle.
De asemenea, la Cluj a concertat recent și Lenny Kravitz.
Compania Frames estimează că 240.000 de spectatori au participat la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, încă vreo 60.000 la Bon Jovi. Iar organizatorii au motive să parieze în continuare pe acest businnes.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Banii se scot nu numai din biletele vândute, ci și din serviciile conexe unui astfel de eveniment de amploare: zeci de milioane de lei reprezintă încasări din servicii, de la mâncare și băuturi la transport, turism, produse promoționale și alte afaceri.
Cu sau fără manele, festivalurile atrag, anual, un public extrem de numeros.
,,Clujul reprezintă, în prezent, etalonul în materie de business în acest sector. Dincolo de creșterea potențialului turistic, Untold înseamnă un business pe orizontală, cu zeci dacă nu sute de firme conectate, din care câștigă tot orașul, de la operatorii din turism, la transportatori, sectorul de food, autorități, din taxe și impozite etc.’’
Specialiștii Frames
Potrivit studiului realizat de Frames, afacerile din acest sector (cod CAEN 9002) au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017.
,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1196 de firme în 2017 și la 1238 de companii în 2018’’, arată analiza Frames.
Profitul pieței este unul uriaș. Dacă în 2010, organizatorii și nu numai declarau un câștig de 5,8 milioane de lei, în 2018 acesta a crescut spectaculos la…87,9 milioane de lei.
,,Investițiile semnificative în marketing și promovare alături de implementarea unor servicii de suport de ultimă generație, de la soluțiile de plată moderne la paleta de oferte de produse, s-au tradus în creșterea vânzărilor de bilete și a consumului de produse și servicii în cadrul festivalurilor. Așa s-a ajuns ca Untold, de exemplu, să devină un etalon în sectorul internațional de festivaluri, premiat ca atare de specialiștii în domeniu’’
Compania Frames
Principalul jucător din această piață este, potrivit companiei Frames, Untold SRL.
Firma a raportat, pentru anul 2018, o cifră de afaceri de 68,3 mil. lei, în creștere cu peste 9 milioane de lei față de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca au încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu față de cel din anul 2017.
Pe locul al doilea în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma GLOBAL RECORDS SRL din Constanța, cu afaceri de 45,8 mil.lei în 2018, în creștere cu 13 mil.lei față de 2017, și cu un profit de 3,7 mil.lei.
Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, cu afaceri de 26,9 mil.lei și un profit de 2,3 mil.lei în 2018.
Pe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 mil.lei în 2018.
,,Festivalul de pe Litoral are șanse să devină un business și mai mare, dovadă afluența semnificativă de public din această vară. Amplasarea ideală, prezența unui număr mare de turiști pe Litoral și accesul facil, pe autostradă, dinspre București, vor determina, pe viitor, o evoluție semnificativă, posibil peste nivelul business-ului Untold, grevat, din păcate, de problemele de infrastructură (autostrăzi, spații de cazare)’’, afirmă specialiștii.
În topul firmelor de entertainment, după Untold SRL, GLOBAL RECORDS SRL și Neversea SRL s-au clasat FIVE’S INTERNATIONAL SRL, SUBLIME EVENTS SRL, LIVADA ADVERTISING SRL, OMP EVENTS SRL și AFTERHILLS SRL, organizatorul festivalului din Iași, cu același nume.
În ritmul acesta, susțin specialiștii, piața festivalurilor și evenimentelor muzicale din România se va duce, în doar câțiva ani, spre 1 miliard de lei cifră de afaceri.