EXCLUSIV

Cât i-ar putea costa pe vinovați greva ilegală de cinci zile care a paralizat transportul public. STB calculează și prejudiciile de imagine

Livia Ispas 31.05.2022, 09:38
Cât i-ar putea costa pe vinovați greva ilegală de cinci zile care a paralizat transportul public. STB calculează și prejudiciile de imagine

Au trecut patru luni de la greva șoferilor de autobuze și tramvaie care timp de cinci zile a paralizat transportul public în București. Greva a fost declarată ilegală, Societatea de Transport București a făcut plângeri penale la DNA, Parchet și Poliție pentru găsirea vinovaților, iar sute de angajați au fost fie demiși, fie sancționați cu reducerea salariului. La finalul grevei, daunele erau estimate la peste 16 milioane de lei de către societatea de transport public, care anunța însă că o analiză va arăta exact ce prejudicii au fost aduse de blocarea ieșirii pe trasee a tramvaielor și autobuzelor, în plină iarnă și în timp ce erau măsuri restrictive impuse în starea de alertă pentru pandemie.

Analiza va fi făcută în perioada următoare de experți în consultanță și audit, care vor calcula prejudiciul material și de imagine produs Societății de Transport București (STB) de greva șoferilor din perioada 20 – 24 ianuarie.

Vor fi calculate exact pierderile din cele cinci zile în care nu au fost preluați călători și nu s-au încasat bilete, dar și ce sume ar putea fi cerute de călătorii care ar vrea să își recupereze costurilor din zilele în care nu au putut să își folosească abonamentele și se va menționa cine ar trebui să plătească pentru acestea.

De asemenea, vor fi analizate și daunele de imagine aduse pentru că transportul public a fost blocat cinci zile, pentru împiedicarea mobilității călătorilor și sancționarea de către angajatori a călătorilor care nu au mai ajuns la timp la locurile lor de muncă.

STB va plăti firmei care va face auditul 100.000 de euro (fără TVA), iar raportul îl va primi în aproximativ două luni de la semnarea contractului.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

”Este o analiză pe care, ca urmare a hotărârii AGA, noi am externalizat-o. Este o procedură de achiziție, avem două oferte și așteptăm finalizarea procedurii, după care vom comunicat cine va face acest audit și rezultatele acestuia”, a declarat, în exclusivitate pentru impact.ro, directorul STB, Adrian Criț.

Dosare penale după greva șoferilor STB

Adrian Criț a mai spus că, după greva de cinci zile, au fost făcute mai multe plângeri la Parchet și la Poliție, care sunt în investigație de patru luni.

Anchetele vizează declanșarea ilegală a grevei, fără a se parcurge pașii de negociere pentru cererile de majorare salarială, dar și împiedicarea unora dintre șoferi să iasă pe trasee cu tramvaie și autobuze și obligarea sub presiune să participe la protest.

Dacă procurorii vor stabili, în urma cercetării faptelor reclamate și pe baza probelor pe care le vor strânge în anchetă, că unii dintre șoferi au vrut să iasă cu autobuze, troleibuze sau tramvaie pe traseu după declanșarea grevei, dar au fost împiedicați, cei vinovați vor fi puși sub acuzare.

În aceste dosare, STB vrea să ceară daunele de la cei care vor fi puși sub acuzare și găsiți vinovați pentru declanșarea ilegală a grevei și oprirea abuzivă a transportului public. Sumele care vor fi cerute ca daune materiale și morale vor fi cele calculate de experții care vor face auditul pierderilor materiale și de imagine.

Sunt mai multe dosare, la momentul respectiv s-au făcut mai multe plângeri penale, urmează ca organele de anchetă să își facă datoria. Noi am făcut sesizările și, în funcție și de ce se întâmplă cu acest raport de audit extern, probabil se vor lua măsurile care să ducă la recuperarea prejudiciului. Raportul va fi folosit pentru recuperarea prejudiciilor, pentru asta îl facem”, a mai spus Adrian Criț.

3.000 de angajați au fost cercetați disciplinar după grevă, peste 250 au fost demiși

În urma grevei, declarată ilegală de către instanță, aproximativ 3.000 de angajai din STB au fost cercetați disciplinar. Procedura nu este încă finalizată, dar până acum au fost demiși peste 250 de angajați.

3.000 de persoane au fost în procedură disciplinară, iar acum, cercetările disciplinare sunt finalizate peste 90%. Peste 250  de desfaceri de contract individual de muncă au fost decise de comisiile de cercetare disciplinară. Pe lângă decizia cea mai dură, prin care s-a desfăcut contractul colectiv de muncă unor angajați, au fost și circa 600 de măsuri administrative, prin care li s-au redus salariile unor angajați”, a precizat Adrian Criț.

Întrebat dacă au fost înlocuiți șoferii demiși, Adrian Criț a spus că în ultimele patru luni au fost angajați aproximativ 150 de șoferi de autobuz, troleibuz și tramvai.

STB a primit o factură cu penalități de 5 milioane de lei pentru greva șoferilor

Pe lângă cele peste 16 milioane de lei estimați de societatea de transport public ca fiind pierderile suferite în cele cinci zile de grevă, în urmă cu două săptămâni, STB a primit și factura cu penalitățile decise de Asociația de Dezvoltare Comunitară pentru Transport Public de Persoane București – Ilfov.

Am solicitat de la Asociația de Dezvoltare Comunitară fundamentarea facturii trimise, pentru că vreau ca atunci când noi, mai departe, vom solicita de la cei vinovați recuperarea prejudiciului, aceasta să fie bine fundamentată. Este vorba de aproape 5 milioane de lei doar penalitățile. Acolo nu este inclusă pierderea prestației, veniturile pe care Societatea de Transport București le-a pierdut. De aceasta facem acest audit extern, este cea mai bună soluție, în condițiile în care, probabil, o analiză internă nu ar putea rezolva atât de obiectiv această cerință”, a explicat Adrian Criț.

Întrebat dacă pierderile societății de transport în cele cinci zile de grevă depășesc 16 milioane de lei, așa cum spunea în timpul protestului din ianuarie, Adrian Criț a spus că aceasta era o estimare făcută la momentul respectiv, rezultată din pierdere prestației și posibilele penalități.

”În acest calcul, nu era prins prejudiciul de imagine al companiei”, a adăugat directorul STB.

Grevă pentru salarii mai mari

Șoferii de autobuze, tramvaie și troleibuze au refuzat, pe 20 ianuarie, să iasă pe trasee, pe motiv că cererile lor privind creșterile salariale nu au fost soluționate de conducerea societății.

Primarul Nicușor Dan și directorul STB spuneau că în spatele grevei ilegale ar fi sindicatul condus de Vasile Petrariu. Atunci, Petrariu era și consilier general PSD, funcție din care a demisionat la câteva zile după grevă.

Cine câștigă din greva STB

STB a făcut atunci plângere împotriva a 14 persoane, iar primul pe listă a fost Vasile Petrariu. În acțiune sunt menționate și atitudinile de intimidare a șoferilor care ar fi vrut să spargă greva și să iasă pe traseu. Greviștii i-ar fi jignit, i-ar fi  făcut ”trădători”, iar numele celor care au refuzat să li se alăture au fost trecute pe ”liste ale rușinii”

În prima zi a protestului, Tribunalul București a decis suspendarea grevei, iar a doua zi, a declarant-o ilegală și a dispus încetarea imediată. Greva a continuat însă până pe 24 ianuarie.

”Punctual, se va analiza de la caz la caz vinovăția angajaților care nu și-au respectat obligațiile față de societate și față de bucureșteni. Vina majoră o au cei care au declanșat acest protest ilegal. Angajații au fost manipulați. Angajații STB-ului trebuie să știe că pot să-și aleagă liderii care negociază contractul colectiv de muncă, liderii care îi reprezintă pentru interesul propriu”, spunea atunci Adrian Criț.

La o zi după încetarea grevei, anchetatorii au început audierilor persoanelor care ar fi pus la cale greva de cinci zile, printre aceștia fiind și Vasile Petrariu.

Și sindicaliștii din STB anunțau atunci că îi vor acționa în instanță atât pe primarul general  Nicușor Dan, cât și pe directorul general al STB, pentru „declarații mincinoase” și vehicularea a „fel de fel de cifre drept prejudiciu, cu scopul vădit de a pune opinia publică şi cetăţenii împotriva salariaţilor STB”. Sindicaliștii spuneau că aceștia vehiculează diverse cifre drept prejudiciu ”cu scopul vădit de a pune opinia publică şi cetăţenii împotriva salariaţilor STB”.

Urmăriți Impact.ro și pe