Poate sună ciudat la prima vedere, dar benzina cu carte îți alimentezi mașina are, la fel ca un produs alimentar, de exemplu, un „termen de valabilitate”. Acesta poate fi chiar mai mic decât al unor brânzeturi. Și în ciuda a ceea ce ai văzut, poate, în unele filme postapocaliptice, folosirea unei benzine „expirate” creează mari probleme unui automobil.
În filme postapocaliptice despre viitor, precum „Last of Us” sau „Mad Max”, vedem eroii cum găsesc și utilizează benzina veche găsită în cine știe ce depozit după ani și ani. Iar faptul că toate mașinile pornesc „la cheie”, după aceea, pare să indice faptul că acel combustibil este încă perfect utilizabil. Dar realitatea este nițel diferită, pentru că chiar și benzina are un „termen de expirare”.
Benzina din mașina ta există de aproximativ 360 de milioane de ani, dacă ne gândim la petrolul din care a fost obținută. Conform teoriei biogene de formare a zăcămintelor de petrol, acesta ia naștere din organisme marine – alge, plancton – care, după moarte, s-au depus pe fundul mării, fiind acoperite ulterior de sedimente.
Conform acestei teorii perioada de formare a petrolului se întinde pe perioada de timp de circa 350 – 400 milioane de ani în urmă în Devonian, perioadă în care a avut loc în rândurile florei și faunei o mortalitate în masă, cu mult înainte ca chiar primii dinozauri să rătăcească pe Pământ.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]„Gazul are o perioadă de valabilitate. Lăsat latent în rezervorul vehiculului tău, acesta poate expira în doar patru săptămâni”, a confirmat Matt Crisara, într-un articol recent pentru Popular Mechanics.
Cu o depozitare adecvată, valabilitatea benzinei poate fi prelungită: „poate fi în regulă, de la trei până la șase luni, combustibilul care a fost depozitat în bidoane, în condiții adecvate”, a explicat Crisara, în timp ce „stabilizatorii de combustibil pot crește durata de valabilitate de la trei ani în sus, în condiții optime”.
Lucrurile pe care le pompezi în rezervorul de combustibil al mașinii tale sunt o substanță foarte diferită de țițeiul care a fost pompat din Pământ, la câteva sute de milioane de ani după moartea inițială a unor alge. În timpul rafinării, din petrol sunt eliminate impuritățile, cum ar fi sulful.
De asemenea, sunt adăugate anumite substanțe care măresc eficiența benzinei, permițându-i să ajungă la o anume cifră octanică. În concluzie, produsul final va deveni un compus alcătuit din mai multe substanțe, adică benzina pe care o folosim zilnic.
În cazul în care benzina va sta o perioadă mai îndelungată în rezervor sau depozitată în recipiente, nu va mai fi la fel de eficientă ca la început. De obicei, asta se întâmplă în urma evaporării hidrocarburilor din compoziția benzinei. De asemenea, nu trebuie să desfaci capacul canistrei sau bidonului în care ai depozitat benzina. În caz contrar, aceasta va intra în contact cu oxigenul și se va oxida, pierzându-și din proprietăți.
Conform specialiștilor în domeniu, există mai multe variabile ce trebuie luate în considerare, așa că este greu să determini cu exactitate dacă sau când se alterează benzina. Totuși, experții recomandă ca benzina să nu fie depozitată pe perioade foarte lungi.
„Principalii inamici ai stocării combustibilului sunt oxigenul, apa și căldura”, a spus William Northrop, profesor de inginerie mecanică la Universitatea din Minnesota.
Atât benzina, cât și motorina cu „termen de valabilitate” expirat pot duce la deteriorarea motorului unui autoturism. Însă, asta depinde în mare parte de cât de vechi este combustibilul.
De exemplu, dacă în rezervorul mașinii ai benzină mai veche, există posibilitatea ca autovehiculul să pornească mai greu. Chiar și în timpul mersului vei observa o putere mai redusă a motorului. Așadar, dacă te afli în această situație, poți să faci plinul cu benzină proaspătă.
În schimb, dacă benzina a apucat să se oxideze, este posibilă apariția depunerilor de sedimente. Pe lângă faptul că vor înfunda conducta de alimentare, acestea pot provoca și alte defecțiuni grave.