Cât de relevantă mai e pornografia în economia digitală și cum s-a adaptat industria filmelor porno la internet

Se spune că sexul vinde și că a vândut dintotdeauna. Industria porno este încă una care rulează miliarde de dolari, dar eforturile de a păstra steagul sus sunt mari într-o economie în continuă transformare și cu tehnologii care evoluează extrem de rapid în lumea digitală.

Câteva statisitici de luat în seamă arată că una din șapte căutări efectuate pe internet se referă la pornografie. Ceea ce înseamnă că există încă interes acolo. Cel mai popular site, potrivit analiștilor, rămâne Pornhub, care poate fi încadrat în categoria platformelor extren de cunoscute, precum Netflix și LinkedIn, potrivit unor analize referitoare la economia modernă realizate de BBC.

Noile tehnologii oferă acces la multe și, odată ce dezvoltarea digitală a prins avânt, mai tot ce se găsește pe internet e ieftin și la îndemână. Așadar, creatorii de conținut, așa cum sunt și producătorii de filme porno, trebuie să se adapteze.

Există o teorie potrivit căreia industria pornografică a jucat un rol uriaș în dezvoltarea internetului și a altor tehnologii. Dar să fie oare adevărat?

Sexul, o industrie care vinde încă din cele mai vechi timpuri

Primele forme ale pornografiei au apărut, încă din timpurile preistorice, desenate pe zidurile peșterilor. Strămoșii noștri extrem de vechi desenau diverse scene de sex sau organe sexuale care, posibil ca la vremea lor, să fi spus o poveste.

Astfel de picturi au apărut încă de acum 11.000 de ani.

Sursa foto: BBC

Ia ca exemplu Kama Sutra, considerată prima carte a erotismului, apărută undeva între secolele al II-lea și al IV-lea. Manualul poate fi ușor catalogat drept un film porno paginat, iar cercetătorii indieni insistă că este o operă care te ajută să atingi “culmile erotismului”.

De-a lungul timpului, sexul a fost ridicat la rang de artă și a vândut chiar mai mult decât și-ar fi închipuit cineva. Există relatări potrivit cărora fotografiile nud ale fotografilor francezi valorau, la un moment dat, mai mult decât ar fi costat pe cineva să apeleze la serviciile unei prostituate.

Industria porno, de la fotografii la benzi desenate și, mai apoi, la filme

Cum era normal, industria pornografică a început cu pași timizi, dar s-a dezvoltat pe parcurs, în acord cu noile tehnologii existente pe piață.

Au apărut și cinematografele în care se difuzau filme porno, dar nu a fost un pariu câștigător la acea vreme. Asta pentru că oamenii nu se simțeau în regulă să privească astfel de imagini alături de alte persoane, iar cinematografele au dispărut încet.

Ca să se justifice producția unui film difuzat în cinematografe, e nevoie de o audiență numeroasă. Ceea ce nu s-a întâmplat.

Au apărut și câteva soluții ingenioase, însă. Câteva “automate” de care erau atașate dispozitive de tip binoclu, pe stilul celor pe care le vezi în zonele înalte ale unui oraș și pe care le folosești pentru a admira priveliștea de la înălțime.

Sursa foto: BBC/Getty Images

Aceste aparate au apărut în anii 60, în Statele Unite, funcționau pe bază de monede, iar oamenii puteau vedea filmele pe care și le doreau, fără ca altcineva să aibă acces, în același timp, la acele imagini (vezi foto).

Un astfel de aparat încasa câteva mii de dolari săptămânal. Succesul a fost garantat.

Industria porno a cunoscut marele succes odată cu apariția casetelor-video

Odată cu apariția casetelor video, care circulau inclusiv în România chiar în anii comunismului, industria porno a cunoscut un real succes. A devenit, după cum susțin mulți economiști, o adevărată putere în economia mondială.

Filmele porno se vindeau pe casete VHS și Betamax. Erau extrem de scumpe la început, dar totuși erau la mare căutare.

Spre sfârșitul anilor 70, majoritatea casetelor vândute pe piață aveau conținut erotic.

În câțiva ani, însă, filmele de familie au devenit mult mai accesibile pentru consumatori, așa că industria porno a fost nevoită să revină repede cu picioarele pe pământ.

Industria porno, în era internetului

Odată cu apariția internetului, industria porno și sunt mulți experți care susțin chiar că filmele porno au ajutat dezvoltarea internetului. De ce? E simplu: toată lumea dorea acces cât mai rapid la astfel de filme, descărcarea rapidă de pe internet. Ceea ce i-a făcut pe provideri să îmbunătățească rețelistica și să vină cu conexiuni din ce în ce mai rapide.

Ca să-și faci o idee, adu-ți aminte cât îți lua să descarci o piesă .mp3, de doar câțiva MB, în perioada în care internetul funcționa prin dial-up.

Internetul s-a dezvoltat, însă, extrem de mult și lumea a început să aibă acces la o serie de informații și la o paletălargă de subiecte de interes. Motivul pentru care a existat un moment în care internetul a fost mai puțin despre pornografie și mai mult despre alte lucruri.

Și așa au apărut site-urile ca Pornhub, care oferă și conținut gratuit. Iar pentru producătorii de filme a fost o lovitură.

Când ai un singur cumpărător, ești forțat, în calitate de creator de conținut, să vinzi la prețul impus de acesta. Iar actorii de filme porno s-au plâns că veniturile lor sunt din ce în ce mai mici.

Multe filme porno de pe internet sunt, de fapt, piratate, iar eliminarea lor de pe net în baza drepturilor de autor e un proces extrem de dificil.

Așa au apărut producțiile de nișă – conținut creat special pentru plătitorii de abonament. Dar industria nu se poate susține doar din strategii nișate.

Sursa foto: BBC/Getty Images

Când vor apărea roboți în industria porno

În era digitală, se vorbește tot mai mult de automatizare și există riscul ca multe locuri de muncă să fie preluate de roboți. De ce nu s-ar întâmpla, așadar, și în industria pornografică acest lucru, se întreabă unii.

Deocamdată, cu puține excepții aflate în perioada de teste, roboții sunt folosiți în industria porno doar pentru a analiza algoritmi și a studia datele referitoare la comportamentul consumatorilor.

Sigur, nu sunt roboți fizici, vorbim de mașinării inteligente și diverse unelte digitale care-i ajută pe producătorii de filme porno să afle atât ce se caută, cât și cum pot îmbunătăți conținutul oferit.

Un lucru este, însă, cert. Industria porno este încă relevantă pe internetul pe care-l cunoaștem astăzi. A migrat spre realitatea virtuală, spre cea augmentată și, mai mult ca sigur, va face eforturi să se adapteze și noilor tehnologii care vor apărea în viitor.

Sexul încă vinde.