Cât ar costa benzina și motorina la pompă dacă nu ar exista accize. Prețul e incredibil

Ana Anitoiu 02.10.2020, 13:13
Cât ar costa benzina și motorina la pompă dacă nu ar exista accize. Prețul e incredibil

Prețul pe care l-ar avea benzina și motorina la pompă, în benzinăriile din România, dacă nu ar exista accize, este incredibil. O mare parte din costul final, plătit la alimentarea autovehiculelor, ajunge la statul român.

Ce prețuri stabilesc companiile de pe piața de carburanți, pentru un litru de benzină sau motorină

Deși mulți români cred că, atunci când își alimentează mașinile cu carburanți, în benzinăriile din România, aproape toți banii pe benzină sau motorină ajung la companiile petroliere. Însă, adevărul este cu totul altul.

Cel mai recent raport săptămânal ”Oil Bulletin” al Comisiei Europene, publicat la 28 septembrie 2020, prezintă prețurile la benzină și motorină, comercializate la pompă, în toate țările din Uniunea Europeană. În România, situația prezentată de acest raport este surprinzătoare.

Mai exact, conform acestui raport, la data de 28 septembrie 2020, în România, un litru de benzină costa 1,94 lei, iar un litru de motorină avea prețul de 1,98 lei.

Cât ar costa benzina și motorina la pompă dacă nu ar exista accize. Prețul e incredibil
Cât ar costa benzina și motorina la pompă dacă nu ar exista accize. Prețul e incredibil

Aceste prețuri sunt cele pe care le stabilesc cele mai importante companii de pe piața carburanților din România, precum OMV-Petrom, Lukoil și Rompetrol. Prețurile sunt stabilite fiind luate în considerare costurile pe care trebuie să le suporte pentru cumpărarea, prelucrarea sau transportul petrolului.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Apoi, la aceste prețuri se mai adaugă accizele pe care le impune statul român. După aceea, se adaugă, de asemenea, taxa pe valoare adăugată (TVA), ce în prezent are valoarea de 19%. TVA-ul se aplică inclusiv accizei impuse de stat.

Cât ar costa benzina și motorina la pompă, în România, dacă nu ar exista accize

Astfel, potrivit aceluiași raport ”Weekly Oil Bulletin” făcut de Comisia Europeană, accizele, ce sunt considerate taxe indirecte, au valoarea de 2,65 lei la litrul de benzină și de 2,57 la litrul de motorină.

Concret, în România, taxele și accizele ce se plătesc către stat reprezintă până la 60% din prețul litrului de benzină sau motorină vândut la pompă. Restul de 40 de procente ajunge la distribuitor și la producător.

Prin urmare, la data de 28 septembrie, prețul pentru un litru de benzină vântur la pompă era 4,43 lei și 4,29 lei pentru un litru de motorină, la alimentare.

Prin urmare, prețul pentru un litru de combustibil la pompă – benzină sau motorină, în România, s-ar calcula adunând valoarea accizei cu TVA-ul de 19%. În urma acestui calcul, rezultă că un litru de benzină ar costa doar 2,30 lei, iar un litru de motorină ar avea prețul de doar 2,35 lei.

Astfel, benzina și motorina, în țară, ar avea aproape jumătate din prețul pe care îl au în prezent, în benzinăriile din țară.

Urmăriți Impact.ro și pe
Ana Anitoiu
Cine sunt? Un om, înainte de orice altceva. Mi-am descoperit înclinația către scris pe vremea când n-aveam buletin. Mă fascina Eminescu și câștigam un concurs de poezii. La liceu, am lăsat...