Exploziile succesive care au avut loc în Beirut, la începutul acestei săptămâni au lăsat în urmă cel puțin 100 de morți și mai bine de 4.000 de persoane rănite. Suflul a fost cauzat de la mai multe depozite în care se aflau peste 2.700 de tone de nitrat de amoniu, care au luat foc.
Michel Aoun, președintele Libanului a transmis că cele 2.750 de tone de azotat de amoniu nu au fost depozitate într-un mediu sigur, în cei șase ani în care au stat în acele depozite de lângă port. Această cantitate uriașă de substanțe a fost transportată de cargoul Rhosus, sub pavilionul Republicii Moldova, ca proprietate a unui afacerist rus.
În prezent, în portul ucrainean din Odesa sunt depozitate 9.600 de tone de nitrat de amoniu, aceeași substanță care a provocat exploziile uriașe din capitala Libanului. Administrația portului a precizat, însă că aceste depozite nu reprezintă un pericol pentru că substanțele sunt depozitate în mod corespunzător, notează Interfax, citat de adevarul.ro. Responsabilii din Odesa susțin că transportul pe apă al acestor substanțe explozibile se face în conformitate cu normele internaționale ale transportului maritim.
Un incident similar, dar la scară mai mică s-a produs și în România, în 2004, în care un camion care transporta 20 de tone de azotat de amoniu a explodat la Mihăilești, pe drumul european E85, la 32 de kilometri sud de Buzău. Tragedia s-a soldat cu 18 morți și alți 13 oameni răniți grav în urma exploziei devastatoare.
Nitratul de amoniu mai este cunoscut și ca azotat de amoniu este un îngrăşământ chimic, dar și o substanță care se folosește la expozibil, totodată. Nitratul de amoniu se obţine prin reacţia de neutralizare a acidului azotic cu amoniac şi face parte din îngrăşămintele naturale azotate, deoarece este o sursă excelentă de azot pentru plante, mai consemnează sursa citată.
Sursa foto: pixabay.com